۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۴۹۱۶۸۰

نانو؛ محور همکاری های تازه ایران و اندونزی

ایران و اندونزی بعد از توافق هسته ای تصمیم به گسترش روابط خود با ایران گرفته است و در حال حاضر با پیشرفت های کشورمان در عرصه فناوری نانو اندونزی خواستار توسعه همکاری با ایران در زمینه فناوری نانو شده است.
ایران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. ایران از جمله کشورهایی است که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در حوزه فناوری نانو کسب کرده است.

بنابراین گزارش، بر اساس داده‌های بانک اطلاعاتی استت نانو در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۳۰ هزار و ۶۲۳ مقاله در حوزه فناوری نانو به چاپ رسیده که ۱٫۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ درصد رشد داشته است و به طور کلی، مقالات با موضوع فناوری نانو ۹٫۶ درصد از کل مقالات سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده است. بانک اطلاعاتی استت نانو اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با انتشار ۶ هزار و ۱۶۰ مقاله در حوزه فناوری نانو در سال ۲۰۱۵، رتبه هفتم جهان در حوزه تولید علم نانو را به دست آورد و از فرانسه، انگلیس و روسیه پیشی گرفت.

این گزارش می افزاید: با پیشرفت های کشورمان در عرصه فناوری نانو اندونزی خواستار توسعه همکاری با ایران در زمینه فناوری نانو شده است. ایرنا در این زمینه به نقل از سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران نوشته است: "یکی از اهداف این ستاد کمک به کشورهای اسلامی و همکاری نزدیک با آنها برای رشد سریع در حوزه فناوری نانو است. کشور دوست و برادر اندونزی به دلیل جمعیت عظیم مسلمان و روابط حسنه با کشورمان در راس این کشورهای هدف برای همکاری مشترک قرار دارد."

یادآور می شود: اندونزی کشوری است که در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه قرار دارد. اندونزی یک مجمع‌الجزایر متشکل از ۱۷٬۵۰۸ جزیره و ۳۳ استان است. اندونزی با جمعیت ۲۳۸ میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا است. نظام سیاسی این کشور جمهوری با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و پایتختش جاکارتا است. زبان رسمی این کشور زبان اندونزیایی و واحد پول آن روپیه است. مردم این کشور از اقوام گوناگونی می‌باشند که جاوه‌ای‌ها با حدود ۴۰ درصد بزرگ‌ترین قوم هستند و پس از آن‌ها سوندانی‌ها با ۱۵ درصد قرار دارند. جاوه‌ای‌ها بر امور سیاسی اندونزی چیرگی دارند.

 میزان صادرات کالا از ایران به کشور اندوزی در سال 93 در حدود 68 میلیون دلار بوده که عمدتا کالاهای نظیر قیر نفت، بوتان مایع، پروپان مایع، گل گوگرد، خرما، متانول، چای سیاه، سرب، وازلین، پسته، سنگ مرمر، تخت جراحی، قیر و آسفالت و کف‌پوش است.  همچنین در سال 92 صادرات ایران به اندونزی در حدود 54 میلیون دلار، در سال 91 در حدود 400 میلیون دلار و در سال 90 بیش از 1125 میلیون دلار بود اما میزان واردات کالا از اندونزی به ایران به گونه‌ای است که در سال 93 در حدود 116 میلیون دلار کالا از این کشور به ایران وارد شده که عمدتا شامل مقوا، خمیر چوب، الیاف مصنوعی، تن زردبال، تایر بادی، کاغذ خود کپی، ویدئو، بلندگو، مداد رنگی، گلیسرول، ماهی زینتی، موتور پیستونی، تیوپ موتورسیکلت، زغال چوب ،پوکه آمپول، صابون، دارچین، مفتول دی اکسید سیلیسیوم، صندوق، صندوقچه ،پیانو خودکار  و تایر بادی است. همچنین در سال 92 میزان واردات از اندونزی به ایران در حدود 93 میلیون دلار، در سال 91 بیش از 145 میلیون دلار و در سال 90 در حدود 183 میلیون دلار بوده است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات