۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۴۹۱۷۰۷
حجت الاسلام محسنی اژه ای:

با جدیت با مفسدان اقتصادی مبارزه می کنیم/ خبر شکایت دادستان از احمدی نژاد صحیح نیست

سخنگوی دستگاه قضا تأکید کرد: با افرادی که با استفاده از ثروت و قدرت بخواهند قانون را دور بزنند مبارزه خواهیم کرد.
حجت الاسلام محسنی اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصدودهمین  کنفرانس خبری که عصر امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: تمام قوا و دستگاه ها و ملت عزیز موظف هستند در سال جدید تلاش کنند تا اقتصاد مقاومتی تحقق بیشتری پیدا کند و شعار سال بیش از پیش در این سال محقق شود. طبعا قوه قضاییه در این مورد وظایفی دارد و لازم است بویژه با دولت همکاری بیشتری کند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا در سال گذشته و امسال نیز در تلاش است اقداماتی را در این زمینه انجام دهد، اظهار داشت: از جمله عواملی که در سرمایه گذاری موثر به شمار می روند بانک ها هستند، اگر بانک ها تسهیلات خود را به درستی بدهند اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم پولی و بانکی با بانک مرکزی و 8 بانک بزرگ جلسه گذاشتند و آسیب های موجود را اعلان کرده اند، اشکالات، فسادها و رانت خواری ها را به گزارش این بانک ها رسانده‌اند، قصد داریم کمک شود و این‌گونه مسائل در سال جدید تکرار نشود.

وی افزود: یکی از موارد رفع موانع تولید است که قوانین مناسبی در این زمینه وجود دارد، اگر این قانون به درستی اجرا شود معتقد هستیم موانع مقابل اقتصاد گر برداشته خواهد شد. یکی از این موارد مساله مبارزه با قاچاق است.

حجت الاسلام اژه ای، تصریح کرد: در سال گذشته جلسات متتعدی گذاشته و امسال نیز دادستان کل کشور با مسؤولان اقتصادی و اتاق بازرگانی و بخشی از افراد فعال در بخش خصوصی جلسه داشتند. سعی شده موانع پیش روی بخش خصوصی رفع شود؛ ممکن است برای گرفتن یک جواز یا وارد کردن مواد اولیه یا صادر کردن یک کالا موانعی وجود داشته باشد و  در این راستا با اتاق بازرگانی صحبت شد که این موانع رفع شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد در دستگاه ها یک نوع باج خواهی می کنند، فردی گزارش داد که برای گرفتن یک ضمانت بانکی اقدامات را انجام دادیم و در انتها غیر رسمی گفتند 5 درصد از سود شما برای ما است؛گاهی فردی به دنبال تسهیلات می رود و برخی ادعا می کنند ما تسهیلات برای شما می گیریم اما باید مقداری از آن را به ما بدهید. این مسائل به نحو جدی در حال پیگیری است زیراکه این اقدام جرم و خلاف اخلاق است.

حجت الاسلام اژه ای، اظهار داشت: به لحاظ اهمیت مساله قاچاق در تولید داخلی و دیگر اشکالات آن علاوه ب بر جلسات مختلف با مسوولان و همکاری با شورای امنیت کشور و دیگر دستگاه ها، ریاست دستگاه قضا یک جلسه را تشکیل داند و به تمامی مسوولان ذیربط  دستور دادند که گزارشی تهیه کنند که اگر مشکلاتی وجود دارد دستگاه قضا آن را پیگیری کند.

وی، گفت: در سال 95 بازرسی کل کشور در مجموعه مسائل حدود 800 مورد را به دولت گزارش کردند که اشکالاتی وجود دارد که دولت نیز اقدامات مناسبی انجام داد. بنده به آقای سراج دستور دادم که پیگیری مشکلات موجود باید انجام شود.

با جدیت با مفسدان اقتصادی مبارزه خواهیم کرد
حجت الاسلام اژه ای، تاکید کرد: با افرادی که با استفاده از ثروت و قدرت بخواهند قانون را دور بزنند مبارزه خواهیم کرد، ضابط، دادستان و قاضی باید به خوبی در مقابل این گونه موارد هوشیار باشند.

وی با اشاره به صندوق توسعه ملی و معوقات بانک سرمایه، گفت: 8300 میلیارد تومان از معوقات بانک سرمایه فقط متعلق به 31 نفر است که این افراد مبلغ را بازپرداخت نمی کنند، اینها پول به به خلاف گرفته و آن را در در محل صحیح استفاده نکرده اند. طی گزارشی برخی از این 31 نفر بازداشت هستند و مابقی احضار شده و تخلفاتشان به آنان بیان شده است. این افراد قول دادند که تا انتهای اردیبهشت معوقات خود را پس دهند.

وی ادامه داد: 4210 میلیارد ریال به یکی از شرکت های زیرمجموعه خودش با سود 18 درصد داده و این شرکت پول با به شرکت دیگر با سود 27 درصد داده است. این اقدام به نفع ما نخواهد بود که بانک برای دور زدن قانون این اقدام را انجام می دهد.

حجت الاسلام اژه ای، تاکید کرد: نحوه برخورد قوه قضاییه بسیار مهم است، آیا برخورد دستگاه قضا با مفسدان اقتصادی اشکال دارد؟ بله باید بخشی قانون تغییر داده شود، ممکن است فردی دارای کارخانه باشد، اگر فرض کنیم متهم کارخانه داشته باشد باید سوال می کنیم که چگونه باید رفتار کرد که پس از دستگیری این متهم، کارخانه تعطیل نشود، در یک شیوه نامه عملی قرار است این مسائل در نظر گفته شود و همچنین دولت نیز در این موارد باید به قوه قضاییه کمک کند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به کارهایی که در زندان ها انجام شده است، تصریح کرد: همه می دانیم اگر چنانچه همه مسائل برخورد قضایی شود زندانی ها افزایش می یابد، قوه قضاییه تلاش کرد در سال گذشته قانونی در مورد کاهش تعداد زندانیان وضع کند و این کار به دادگاه ها و قضات اعلان شد. در نیمه دوم سال 95 بسیاری از افرادی که برای جامعه خطر نداشتند اینگونه با آنان رفتار شد، برخی از افراد به جای تحمل زندان با موافقت خودشان قرار شد  مقدار زمینی را آباد کنند.
 
 وی ابرار داشت: 59342 نفر از تاریخ 16 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین سال 96 به مرخصی رفتند که در معرض آزمایش قرار گفته اند، 4621 نفر نیز مشمول عفو شده و 1078 نفر از این تعداد آزاد شدند.

حجت الاسلام اژه ای، گفت: اولیای دمی که از حق قصاص منصرف شدند 346 نفر بودند که این تعداد نجات پیدا کردند. برخی از افراد در مسائل فرهنگی زندان شرکت کرده و این اقدامات برای آزادی آنان بسیار مهم و تاثیر گذار است. امروز یکی از زندان های آذربایجان شرقی در این زمینه موفق بوده است، در این زندان بسیاری از افراد بودند که موفق به حفظ قرآن به طور کامل یا چند جزء شده اند، حدود 20 نفر در تبریز در شش ماه گذشته به دلیل حفظ قرآن مشمول عفو نظام قرار گرفته اند.

وی افزود: 9143 نفر از افراد توسط کمک خیرین آزاد شده اند، بیش از 700 میلیار تومان بدهی این افراد بوده است که کمک خیرین باعث شد شکات 36 درصد از مجموع آنچه از این بدهی ها گذشت شد و این تعداد زندانی آزاد شدند. در سال 95 علاوه بر آب و تصرفات و سلامت مردم  و هوا و بهداشت، معاونت پیشگیری و دادستان ها وارد شدند و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده اند.
حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون موضوع وظایف دستگاه قضا در مساله مبارزه به جرم انتخاباتی، گفت: وظیفه قوه قضاییه برخورد با جرم است، در قوانین آمده که شعب خارج از نوبت باید تشکیل شود که با جرایم مبارزه شود، ستادی به ریاست دادستان کل کشور با مسوولان دیگر دستگاه ها تشکیل شده تا از جرایم پیشگیری شود.
وی افزود: فقط دو مورد تخلف تبلیغاتی اعلان شده که دادستان تهران مسوولان روزنامه ها را احضار کرده است. درباره استعلامات، یکی از چهار مرجعی که وجود دارد قوه قضاییه است، این دستگاه ستادی در این باره دارد و هرآنچه سوال شده در فرصت کوتاه پاسخ داده شده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در رابطه با پرونده مدیران دوتابعیتی، گفت: وزارت اطلاعات مدعی است در سنوات اخیر با افراد دوتابعتی برخورد کرده است. در جواب نامه دادستان گفتند که برخی از این افراد در گذشته مسوولیت داشته و الان مسوولیت ندارند، یا برخی فقط مشاور هستند و یا برخی از این افراد در بخش خصوصی هستند، دادستان لیست دیگری شامل 52 نفری دادند که وزارت اطلاعات در حال رسیدگی است که اگر ثابت شد مطابق با قانون با آنان برخورد می شود.

وی افزود: ممکن است گرین کارت مشکل صلاحیتی داشته باشد ولی فعلا قانون مخالف دوتابیعتی است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی در مورد پرونده موسسه کاسپین، گفت: این مشکلی است که عمدتا بانک مرکزی باید به آن رسیدگی کند، پرونده دستگاه قضایی آن در ابتدای کار است و نمی توان موضوع روشنی را اعلام کنم.


وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون تخلفات مدیران کانال های تلگرامی و بودن اسم یکی از وزرا در این مساله، تاکید کرد: برخی دستگیر شده اند و فعلا نمی توانم اسمی اعلام کنم، اتهامات برخی از افراد امنیتی است و برخی دیگر انتشار مطالب مستهجن متهم هستند.

سخنگوی دستگاه قضا، ادامه داد: 8 نفر بازداشت  هستند که از این تعداد 2 نفر قرارشان تبدیل  شده و یک نفر از آنان آزاد شده است، دیدم یکی از روزنامه ها گفته شده اینها مجرم نیستند، مرجع صالح برای رسیدگی به اتهام قوه قضاییه است، وزیر اطلاعات نمی تواند در این مساله ورود کند، در قانون داریم اگر قاضی در پرونده ای مورد شکایت طرفیت قرار گیرد و اگر این شکایت توجه به آن شود دیگر آن قاضی نمی‌تواند به آن رسیدگی کند.

وی افزود: در این پرونده هنوز جرم اثبات نشده  و درحال رسیدگی است، دادستان وقتی می خواهد شروع کند از ماده 64 آیین دادرسی کیفری شروع می کند و دادستان یک مرجع رسمی مانند نیروی انتظامی شروع به گزارش کند، این پرونده با یک گزارش رسمی شروع شده و دادستان وارد عمل شده و اینکه چه افرادی متهم هستند بعدا معلوم می شوند. مسائلی نیز در مورد آن وزارت خانه گفته شده که درحال رسیدگی است.

 سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه احمدی نژاد گفته پرونده آقای بقایی مختومه است و قوه قضاییه از او عذرخواهی کرده، ایا این خبر صحیح است، گقت: خیر پرونده  باز و در حال رسیدگی است و دستگاه قضا از وی عذرخواهی نکرده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین پرونده سعید مرتضوی چیست، ابراز داشت: دو بخشی که مانده بود در مرحله بازنگری مانده است، بخشی از پرونده کهریزک و شکایت سازمان تامین اجتماعی در  مراحل تجدید نظر می باشد که نتیجه که اعلام نشده است.


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده احمدی نزاد، گفت: پرونده مفتوح است و هنوز منجر به صدور حکم نشده است.

 

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه پرونده ای از بدهی دانیال زاده دارد و ایا دادگاهی برای او برگزار می شود و بازداشت می ماند، گفت: پرونده قبلی او که در گیلان بوده به تهران رسیده شده و در مرحله دادسرایی است و فعلا وی بازداشت خواهد ماند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با صحبت های محمود احمدی نژاد در خوزستان که گفته می شود علیه مسوولان نظام انجام شده است، آیا دادستان علیه او شکایتی کرده است و اقدام مدعی العموم علیه او چه می باشد، تاکید کرد: اینکه مدعی العموم در زمینه این صحبت ها وارد می شود اطلاع ندارم، برخی گفته اند احمدی نژاد علیه دادستان مطرح کرده اند و دادستان علیه احمدی نژاد شکایت کرده اند که این دو موضوع صحیح نیست.


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگاه قضا در مواجه با افرادی که در خارج از کشور مدافع حقوق بشر هستند و مخالف اعدام های جمهوری اسلامی هستد چه اقدامی انجام می دهد، گفت: امروز افرادی مدعی حقوق بشر هستند که وقتی سخنان آنان را می شوم خجالت می کشم، به طور مثال ترامپ علیه کشورهایی اقدام می کند و زنان و بچه هایی کشته می شوند. دستگاه قضا در مواجه با مخالفان نرمش نخواهد داشت، براساس یک گزارش در بندعباس دو نفر اعدام شدند، این دو نفر در حمل 2350 کیلو تریاک 220 کیلو هشیش و 3900 کیلو دست داشته اند.

وی افزود: آیا می شود این دو نفر مجرم را اعدام نکرد؟ هزاران نفر از مردم ممکن است در مصرف این مقدام مواد مخدر کشته شده و زندگی آنان از بین خواهد رفت. در کرمان دو نفر 1609 کیلو تریاک را حمل می کردند دستگیر شدند. در کرج فردی بوده که برای 345 تریاک و 176 کیلو مورفین دستگیر شده است.


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه شعبه ای را جهت اعلام جرم انتخاباتی از سوی مردم دارد، گفت: بله در کل کشور ستادهایی وجود دارد جهت اعلام جرم های انتخاباتی  که مردم می توانند به آن رجوع کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه رییس جمهور در نشست خبری خود اشاره داشته است که قوه قضاییه دنبال مچ گیری نباشد، نظر شما چیست، گفت: اگر کسی که دستش در جیب مردم است و دست فردی که 50 میلیارد تومان پول گرفته و نمی تواند ثابت کند برای جه گرفته را نباید گرفت؟ دستگاه قضا باید دستهایی که به بیت المال دست درازی می کنند باید گرفت و حتی دستان آنان را قطع کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین پرونده وضعیت خبرنگاران دستگیر شده، چیست، گفت: قرار مجرمیت صادر نشده است، خانم شهیدی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و خانم دیگر رابطه با کانال های تلگرامی نبوده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما در سال گذشته گفته بودید افرادی که پرونده قضایی دارند ممکن است تایید صلاحیت شوند  و این به چه شکلی است، گفت:  الزاما اینگونه نیست که هر فردی که پرونده دارد رد صلاحیت شده و آن فردی که پرونده ندارد تایید می‌شود، اما در قانون پیش بینی شده برخی جرائم وجود دارد که اگر فردی آن را داشته باشد نمی تواند مسؤولیت اینچنینی را قبول کند، ممکن است فردی پس از گذشت 20 سال از جرمش و تحمل حکمش تایید صلاحیت شود. البته ممکن است شورای نگهبان فردی که در قوه قضاییه پرونده داشته باشد را تایید نکند، شورای نگهبان وظیفه تایید صلاحیت دارد.  

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قانون رسیدگی به اموال مسوولان در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: آن مقاماتی که در قانون اساسی آمده کلمه رسیدگی برای آنان آمده است، اما آنچه که در این قانون وجود دارد و اختلاف وجود دارد رسیدگی ندارد، فقط آمده مسوولانی که در قانون آمده باید فهرستی از اموال خود قبل و بعد از مسوؤلیت خود بدهند و اختلاف است میان خوداظهاری.


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته شده شهرداری و بنیاد مستضعفان متهم حادثه پلاسکو هستند قوه قضاییه در این زمینه چه نظری دارد،  گفت: هنوز آن هیاتی که برای کار کارشناسی تشکیل شده جواب نداده است در زمینه پلاسکو و تا زمان اعلام نظر کارشناسان اعلام نظر نمی توان بکنم.


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اتهاماتی متوجه آقای حسین فریدون است که به دادسرا مراجعه کرده اند زیرا که شنیده شده او در اسفند ماه به دادسرا مراجعه کرده اند، گفت: شینده ها منبع مناسبی در این زمینه نیست./811/پ۲۰۰/ص

ارسال نظرات