۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۹۱۸۰۴
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی:

رسالت حضرت محمد جهانی است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: حضرت محمد(ص) برای تمام جهانیان مبعوث شده‌اند و رسالت ایشان تنها برای عرب نیست بلکه تمام بشریت را شامل می‌شود.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه به خطبه ۲۶ اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه به وضعیت زندگی عرب جاهلی قبل از بعث پیامبر اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «خداوند، محمد(ص) را مبعوث داشت که بیم دهنده جهانیان باشد و امین وحى او و شما اى جماعت عربها، پیش از آن، بدترین آیین را داشتید و در بدترین جای‌ها به سر مى‌بردید و در زمین‌هاى سنگلاخ و ناهموار مى‌زیستید و با مارهاى سخت و کرّ هم‌خانه بودید. آبى تیره و ناگوار مى‌نوشیدید و طعامى درشت و خشن مى‌خوردید و خون یکدیگر مى‌ریختید و از خویش و پیوند بریده بودید. بتان در میان شما برپا بودند و خود غرقه گناه بودید».

امام جمعه ارومیه اظهار کرد: حضرت علی(ع) در ادامه این خطبه به دوران قبل از بیعت خود نیز اشاره کرده و می‌فرمایند: «هر جاى نگریستم، براى خود یاورى جز اهل بیتم نیافتم و نخواستم که آنها به کام مرگ روند. دیده فرو بستم، با آنکه خاشاک در دیده داشتم و شرنگ نامرادى نوشیدم، با آنکه استخوان در گلویم شکسته بود و غم گلویم را فشرده بود و من شکیبایى مى‌ورزیدم. و به چیزى تلخ‌تر از حنظل، که به کامم ریخته بودند، صبر کردم؛ تا بهایى نگرفت بیعت نکرد آنکه فروخت سودى نکرد و آنکه خرید خوار و ذلیل شد. جنگ را آماده شوید و ساز و برگ نبرد مهیا دارید که آتش کارزار افروخته شده و شعله آن بالا گرفته است. پایدارى ورزید که پایدارى بیش از هر سلاح دیگر پیروزى را میسر گرداند».

وی اظهار داشت: عرب جاهلی دچار انحراف بودند و با دین فاصله داشتند به گونه‌ای که برای اشیایی مانند چوب، سنگ و... که با دستان خویش درست می‌کردند تعظیم کرده و آنان را خدای خویش دانسته و پرستش می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی افزود: در دوران جاهلیت نه تنها قطع رحم می‌کردند بلکه به نزدیکان خویش که والدین و فرزندان خویش بودند نیز رحم نکرده و فرزندان خویش را زنده به گور می‌کردند.

وی ادامه داد: عرب جاهلی علاقه زیادی به جنگ و خونریزی داشت و به بهانه‌ای کسی را می‌کشت و بعد افراد آن مقتول به قصاص او برمی‌خاستند و این نزاع و درگیری ادامه پیدا می‌کرد.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: امروزه نیز همین کشتن افراد با بهانه واهی در دنیا رواج دارد و آمریکا به بهانه تسلیحات شیمیایی به سوریه حمله می‌کند و مردم را به خاک و خون می‌کشد و بعد معلوم می‌شود اصلا سلاح شیمیایی در کار نبوده است.

وی با بیان اینکه برخی از پیامبران فقط برای قوم، گروه، شهر و محل خاصی مبعوث بودند، تصریح کرد: حضرت محمد(ص) برای تمام جهانیان مبعوث شده‌اند و رسالت ایشان تنها برای عرب نیست بلکه تمام خلایق را شامل می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌ غربی عنوان کرد: پیامبر در دورانی به رسالت برگزیده شد که همانگونه که گفته شد مردم آن دوران و دیار، بهره‌ای از خدا و دین نبرده بودند و اسلام با وضع قوانینی سعی کرد تا فرهنگ آنان را تغییر دهد.

وی اضافه کرد: اسلام در زمانی که عرب جاهلی جنگ و کشتار راه می‌انداخت گفت که کشتن یک نفر، به مثابه کشتن تمام مردم و نجات یک فرد، نجات تمام مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه گفت: خداوند در پاسخ پرستش بتان از سوی اعراب جاهلیت می‌گوید بتانی که می‌‌پرستید حتی توانایی آفریدن یک مگس یا گرفتن غذایی که برداشته، را ندارند ولی شما چگونه آنان را خالق خویش و آسمان‌ها و زمین می‌دانید.

وی با اشاره به اینکه امروزه نیز بت‌پرستی در کشورهایی مانند هندوستان، چین، ژاپن و... رواج دارد، یادآور شد: همه ما باید قدردان و شاکر خداوند باشیم که ما را با پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) آشنا کرد تا آنان ما را به راه راست و یکتاپرستی هدایت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی انذار و بشارت را در کنار هم دانست و اذعان کرد: زیاده روی در هر دو مورد سبب انحراف از دین می‌شود و آنگونه که در روایات ما هست باید هم از عذاب خدا ترسید و هم به بهشت و پاداش او امیدوار بود.

وی در ادامه به ماجرای نادیده گرفتن حق حضرت علی(ع) در جانشینی پیامبر(ص) اشاره و ابراز کرد: بنا به گفته حضرت علی(ع) حق جانشینی ایشان گرفته شد و ایشان به خاطر جدا شدن از پیامبر(ص) و کمک نکردن مردم، به خدا شکایت می‌کنند و آن دوران را دورانی توصیف می‌کنند که جز، اهل‌بیتش کسی از ایشان حمایت و دفاع نکرد./۲۰۲/۹۳۶/ب۱

ارسال نظرات