۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۴۹۲۰۷۹
آیت الله مظاهری:

هوا پرستی، حجت های درونی را لگدمال می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اکثر انسان ها هواپرست هستند و با این هواپرستی، حجت های درونشان را لگد مال می کنند؛ هواپرستی که ریشه در نفس اماره انسان دارد عامل اصلی شقاوت است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: حجت های بیرونی هرگز خلاف حجت های درونی سخنی نگفته اند.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه هشتاد و پنجم که مسی فرماید «ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلاءِ  تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقًا مِنْکُمْ مِنْ دِیَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ یَأْتُوکُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنْکُمْ إِلا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» را تلاوت کرد و افزود: یکی از مباحثی که در این آیه مطرح است، حجت الهی است؛ این آیه می فرماید، خداوند هیچ گاه زمین را بدون حجت نگذاشته است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در رابطه با مسأله حجت الهی می فرمودند، قبل از این کسی روی زمین بیاید، خداوند حجتش را به زمین ارسال کرد؛ منظور امام حضرت آدم(ع) بود که اولین مخلوق انسی خداوند بودند و حجت خداوند نیز خودِ ایشان بودند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که تا روز قیامت زمین خالی از حجت نخواهد ماند، اذعان کرد: حجت های الهی شامل انبیا و اوصیا هستند که خودِ پیامبران شامل پیامبران تبیلغی و تشریعی هستند که مجموعاً 124 هزار پیامبر وجود داشته است و تعداد اوصیای ایشان از این رقم 124 هزار بسیار بیشتر است ولی عدد صحیحی در رابطه با تعداد اوصیا وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: افضل پیامبران که 5 نفر هستند بر کل جهان رسالت داشته اند و گاهی پیامبرانی بوده اند که فقط برای خانواده خودشان رسالت داشته اند.

وی اظهار کرد: مسأله مهم این است که عموم پیامبران و اوصیای ایشان به عنوان حجت های بیرونی هرگز برخلاف عقل، وجدان اخلاقی و فطرت انسان ها به عنوان حجت های درونی سخنی نگفته اند و باید متذکر شوم که یکی از دلایل ارسال رسولان و حجت های بیرونی تقویت همین حجت های درونی بوده است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که موافق بودن مسیر حجت های بیرونی و درونی از رأفت خداوند است، ابراز کرد: خداوند از روی رأفت فوق العاده ای که نسبت به بندگانش دارد، نظر حجت های بیرونی را موافق با عقیده حجت های درونی آفریده است و به واسطه این عمل قصد دارد، انسان ها را سعادتمند کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، رحمت الهی همچون باران است که گل را می رویاند و خار را نیز می رویاند؛ این انسان ها هستند که با رفتار متفاوتی که از خودشان نشان می دهند به شکل های متفاوتی از رحمت خداوند بهرمند می شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه معروف «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» افزود: انسان مختار آفریده شده است و با عمل و کردارش شقاوتمندی یا سعادتمندی را انتحاب می کند؛ انسان به واسطه اختیاری که دارد، جایگاهش در دنیا و آخرت را تعیین می کند.

وی با توجه به آیه بیست و سوم سوره جاثیه که می فرماید «أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ» خاطرنشان کرد: قرآن در آیات متعددی می فرماید، اکثر انسان ها هوا پرست هستند و با این هوا پرستی، حجت های درونشان را لگد مال می کنند؛ هوا پرستی که ریشه در نفس اماره انسان دارد عامل اصلی شقاوتمندی بسیاری از انسان ها است.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: هوا پرستی در برابر خدا پرستی قرار می گیرد ولی برخی فکر می کنند خدا پرستی و هوا پرستی در کنار یکدیگر هستند؛ عموم انسان ها می توانند این مسأله را تفکیک کنند ولی باز هم هوا پرستی پیشه می کنند، در صورتی که حجت های درونی آن ها را به سمت پیروی از خودشان راهنمایی می کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که رستگاری هر انسان در گرو متابعت از عقل است، تبیین کرد: برخی از جهنمیان در جهنم دلیل این که به آتش دوزخ گرفتار شده اند را تعقل نکردن خود معرفی می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: برخی از افراد هوا پرست در زمان گرفتاری به یاد خداوند می افتند؛ باید به چنین اشخاصی بگویم خداوند برای همه زمان ها و همه مکان ها است و تنها مخصوص زمان گرفتاری نیست./201/867/ب1

ارسال نظرات