۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۹۲۰۹۶
حدیث اخلاقی بزرگان(۸)

انسان مرگ را می میراند نه این که بمیرد

دين آمده است به انسان بگويد كه انسان مرگ را مي‌ميراند، در مصاف با مرگ انسان پيروز است، نه مرگ انسان را از پاي در‌بياورد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی استاد برجسته تفسیر قرآن کریم در جلسه ای از درس اخلاق خود به واکاوی مرگ می پردازد و بیان می کند انسان مرگ را می میراند نه مرگ انسان را از پای در آورد و پیامبران آمده اند به ما بگویند انسان مرگ را می میراند نه بمیرد.

آنچه می خوانید بخشی از سخنان این استاد اخلاق است:

وجود مبارك پيامبراکرم(ص) ضمن اينكه سحرخيز بود و نمازشب مي‌خواند، قبل از اينكه نمازشب را بخواند، بخش پاياني سوره مباركه «آل‌عمران» را قرائت مي‌كردند، نگاه به آسمان مي‌كرد، اين ستاره‌ها را مي‌ديد و اين جمله بخش پاياني سوره «آل‌عمران» را مي‌خواند: ﴿رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هذَا بَاطِلاً﴾ خدايا اين صحنه و اين نظام، باطل نيست! اگر آسمان و زمين يك عمر خاصي داشته باشد و بعد هم از بين برود، مي‌شود باطل، ولي اگر تبديل شود به صحنه‌اي كه ما در آن صحنه به آسمانِ ديگر، با زميني ديگر محشور خواهيم بود، اين ديگر باطل نيست؛ فرمود: ما اين نظام را باطل خلق نكرديم كه مرگ عبارت از پوسيدن باشد و انسان بعد از مدتي بپوسد؛ بلكه نظام را به حق خلق كرديم و مرگ از پوست به درآمدن است، بعد از مدتي انسان پوست مي‌اندازد، لُب مي‌شود، مغز مي‌شود و به «دَارُ الْحَيَاة» مي‌رسد كه حيات آخرت مرگي در آن نيست.

در مشرق عالَم، مغرب عالَم اين حرف را غير از انبيا كسي نياورد و آن حرف اين است كه انسان با يك خطر مهم روبه‌رو هست و آن مرگ است؛ اگر از چيزهاي ديگر مي‌ترسد براي اينكه منتهي به مرگ مي‌شود؛ دين آمده به انسان بگويد كه انسان مرگ را مي‌ميراند، در مصاف با مرگ انسان پيروز است، نه مرگ انسان را از پاي در‌بياورد، ما هستيم كه مرگ را مي‌ميرانيم، زير پاي خود لِه مي‌كنيم، از اين پل مي‌گذريم و وارد صحنه أبد مي‌شويم ما هستيم و مرگ نيست؛ اين حرف را در زير آسمان غير از انبيا كسي نمي‌زند؛ پيامبران آمدند كه به ما بگويند انسان مرگ را مي‌ميراند، نه بميرد.

 تعبير قرآن كريم اين نيست، «كلّ نفس يذوقها الموت»؛ هر كسي را مرگ مي‌چشد؛ تعبير قرآن اين است: ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾هر كسي مرگ را مي‌چشد؛ روشن است كه هر ذايقي مذوق را هضم مي‌كند، اگر يك ليوان شربت، يك استكان چاي ميل كرديد، شما كه ذايق هستيد، او را هضم مي‌كنيد، نه او شما را؛ ما مرگ را مي‌ميرانيم، ما مرگ را مي‌چشيم نه او ما را، ما مي‌شويم موجود أبد؛غير از انبيا كسي اين حرف را نزد! ما مرگ را مي‌ميرانيم؛ لذا آن‌كه گفت: «مرگ اگر مرد است گو نزد من آي»؛ درست است که يك مرد بزرگي است؛ اما اين حرف خيلي از او بزرگ‌تر است چطور ما بزرگاني در ايران داشتيم قبل از اسلام از اين حرف‌ها نبود! بعد از اسلام اين حرف‌ها آمدبنابراين آمدند به ما بگويند، اين نظام باطل نيست، انسانيّت باطل نيست، آسمان باطل نيست، زمين باطل نيست، انسان نمي‌پوسد، انسان از پوست به درمي‌آيد و ابدي مي‌شود؛ هميشه اين حرف زنده است./1324/ت۳۰۳/ج

ارسال نظرات