۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۹۲۲۹۶
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

براساس آیات الهی شیطان دشمن آشکار انسان است

استاد حوزه گفت: خداوند در قرآن شیطان را دشمن آشکار و معلوم مطرح می‌کند و بر همین اساس شیاطین باطنی و ظاهری از آن جهت که اهداف پلیدی بر ضد انسان دارند دشمنان آشکار هستند.
انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه سوم ماه رجب و در حسینیه شهدای تهران برگزار شد، گفت: دهه آخر رجب در پیشگاه پروردگار ویزگی خاصی دارد.

وی افزود: خود زمان برخوردار از ارزش بالایی است که مصادف با شهادت امام موسی بن جعفر(ع) و بعثت بنده بی نظیر خداوند حضرت محمد(ص) شده است.

استاد حوزه علمیه درباره اینکه خداوند از باب رحمتش انبیاء و ائمه معصومین(ع) را به عنوان قطب نما برای هدایت بشر گسیل و رستگاری آنان و دوری از مسیر باطل را برایشان تضمین کرده است، بیان داشت: انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) انسان را از قرار گرفتن در مسیری که دزدان راه در آن سرمایه‌های عقل، فطرت، شخصیت و استعداد انسان‌ها را به تاراج می‌برند نهی کرده و باز می‌دارند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: تاریخ گواه بر این مدعی است که عدم استفاده از قطب نمای الهی زمینه انحراف هر فرد و قومی را حتمی و اسیر شدن آنان در چنگال شیاطین باطنی و ظاهری را امری اجتناب ناپذیر می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به شیطان باطنی، ابراز کرد: چهره شیطان باطنی برای انسان پنهان و نامعلوم نیست چرا که خداوند در آیات الهی شیطان را به عنوان دشمن آشکار و معلوم مطرح می‌کند برهمین اساس شیاطین باطنی و ظاهری از آن جهت که اهداف پلیدی بر ضد انسان دارند دشمنان آشکار به شمار می‌روند.

استاد برجسته اخلاق ادامه داد: گاهی دشمن درون خواسته‌های نامعقول و غیرمنطقی باطلی را از انسان طلب می‌کند و اعضا و جوارح نیز همانند سرباز اطاعت کرده و آن خواسته‌ها را عملی می‌کنند که این امر ثمره تبعیت از شیاطین و دور شدن از فطرت الهی است.

وی با بیان اینکه انسان بی عقل منکر حق می‌شود، گفت: خداوند انسان گنهکار را در دنیا مهلت می‎دهد تا بتواند اشتباه خود را جبران کند چرا که عجله در جریمه کردن فرد خاطی ندارد و زمانی هم که توبه فردی را می‌پذیرد هرگز در قیامت باطن گذشته‌اش را به رخ او نمی‌کشاند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه انسان باید در یافتن حق تدبر و تفکر داشته باشد و در انکار حقیقت شتاب نکند، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: اگر همه مردم منکر خداوند شوند گناه کل انسان‌ها هیچ ضرری به خداوند نمی‌زند؛ ضرر گناه تنها متحمل انسان می‌شود چرا که انسان به داشتن ایمان و عبادت الهی نیاز دارد تا در دنیا جزء ظالمان نباشد و در قیامت نیز به جهنم نرود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: خداوند متعال کسی را به سوی جهنم و یا به انجام عبادت وادار نمی‌کند بلکه راه درست را به واسطه فرستادگانش به انسان‌ها نشان می‌دهد تا آنان به صراط مستقیم دعوت شوند.

این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: منکران ائمه معصومین(ع) هرگز راه صراط را نخواهند یافت و به طور قطع تابع شیاطین ظاهری و باطنی خواهند شد./813/۲۰۲/ب2

 

ارسال نظرات