دين الهی در هيچ مقطعی شكست نخورده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، در درس تفسير خود در مسجد اعظم در تفسير آيات ابتدايي سوره مباركه قمر گفت: اگر كسي همراه با توحيد حركت كرد از نعمت الهي برخوردار ميشود و اگر منحرف شد، محروم ميشود، در ادامه سوره قمر مصداقي براي اين حقيقت ذكر كرد، قبل از جريان عاد و امثال آنان، قصه نوح را ذكر ميكند، در سوره نجم هم قصه نوح را ذكر كرد، گرچه برخي از اقوام به ظلم و طغيان زندگي را سپري كردند اما قوم نوح 9 قرن و نيم ظالمانه و طاغيانه عمر سپري كرد، براي اينكه هيچ پيامبري 9 قرن و نيم با پيامبرش درگير نبود.
وي با اشاره به اينكه خداوند سلامي كه درباره نوح ميفرستاد يك سلام جهاني است، بيان كرد: يك سلام جهاني درباره فرد عاديي روا نيست، درباره بسياري انبيا سلام فرستاد اما جهاني نيست، هر فيضي نصيب انسان ميشود از دعاي فرشتگان است، همان طور كه بر بقيه انبيا درود ميفرستد بر مؤمنان هم درود ميفرستد، هم در سوره احزاب به طور اختصاصي اين را ذكر كرد و هم درباره انبيا بعد از سلام بر آنان فرمود ما بر اين بندگان باايمان اين چنين سلامي را داريم.
مفسر برجسته قرآن كريم ادامه داد: در جريان مسيح و مادرش عليهما السلام اينكه بدون پدر فرزندي به دنيا بيايد اين معجزه جهاني است، قصه حضرت نوح هم همينطور است و معجزه ايشان نيز جهاني است، در جريان سوره قمر هنگام طرح قصص انبيا قصه نوح(ع) را بيان ميكند و هماهنگ است با سوره نجم كه فرمود سابق بر همه انبيا حضرت نوح(ع) است و در سوره قمر هم اول قصه ايشان را بيان ميكند.
وي گفت: هر پيامبري فرستادههاي دارد كه پيام آن را به ديگران ميرساند، خود پيامبر اسلام(ص) كه با بسياري افراد روستاها تماس نداشت و يك مسافرتهاي مقطعي داشت و بقيه هدايتش در همين شهر خودش بود، خداي سبحان به طور رسمي فرمود اين قانون و كتابت الهي است كه ممكن است كسي ظلمهايي انجام بدهد اما اينكه كسي نسبت به دين او بخواهد ستم بكند، كيفر قطعي دارد، آنجا كه با جنگ قرآن و عترت كسي حركت كرد، اين ديگر ذات اقدس اله او را به قيامت ارجاع نميدهد، اگر ظلمهاي مقطعي به افراد باشد، گاهي در دنيا و گاهي در آخرت سزا دارد، اما اگر كسي در برابر دين ايستاد نتيجه پيروزي اسلام است، در هيچ مقطعي دين شكست نخورده است، هيچ پيامبري شكست نخورده كه دينش و وحي و نبوت زير سؤال برود، اين يك اصل كلي است و تخصيصپذير هم نيست.
حضرت آيتالله جوادي آملي افزود: وقتي در روز قيامت ميگويند «الم يأتكم نذير» يعني نذير هر كسي روحاني همان منطقه است، وقتي همان احكام الهي و آيات الهي را ياد ميگيرند و به مردم همان منطقه ميرسانند، اين همان نذير است، آنكه انذار ميكند همان حرف خدا و پيامبر را ميرساند، ميگويند مگر در آن مسجد و در آن حسينيه نبودي، اگر علما و مبلغان الهي حرفهاي ائمه(ع) و اهلبيت(ع) را ذكر ميكنند، نذير ميشوند.
وي با اشاره به اينكه اينكه ميگويند جنگ با خدا، فرض ندارد كه كسي در برابر خدا جنگ كند، ابراز كرد: امام علي(ع) ميفرمايد خود انسان و شؤون انسان و جميع اعضا و جوارح و تواني كه انسان دارد، جزو سربازان خداوند است، يك بخش در قرآن هست كه ميفرمايد براي خداوند جنود آسمانها و زمين است، از مجموع آيات و روايات اين برميآيد كه جوارح انسان جنود خداوند است،
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه خاطرنشان كرد: اگر كسي در برابر دين خدا بايستد و خدا بخواهد او را بگيرد، اگر در مسأله ربا ياغيرربا فرمود كه اين جنگ با خدا است، معناش اين نيست كه لشكركشي كند، انسان يك جايي ميرود و يك حرفي ميزند كه رسوا ميشود، فرمود اي بندگان خدا بدانيد كه اعضا و جوارح شما جنود خداوند است، چطور اعضا و جوارح انسان عليه انسان شهادت ميدهد، اينها مأموران الهي هستند، پاي انسان سرباز خدا است.
وي اظهار كرد: انسان كه مستقل نيست، اگر كسي يك وقت بيراهه رفته است و خداوند به او مهلت داده مغرور نشود، آنچه كه انسان تنهايي انجام بدهد در مشهد و محضر الهي است، ماييم و اين تعليم و تربيت، لذا انسان بايد همواره مواظب خودش باشد، اگر اراده الهي تصميم گرفت كسي را مسلوبالحيثيه بكند، براي خدا كاري ندارد، از همان زبان و بيان و بنان او اين كار را انجام ميدهد./914/پ۲۰۲/ج۱