۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۹۲۶۵۳
حجت الاسلام بهجت‌پور:

روش تفسیر تنزیلی بهترین راهکار برای پاسخگویی به نیاز بشریت است

مفسر قرآن کریم با اشاره به تأثیر روش تفسیر تنزیلی قرآن کریم در تبیین نکات تربیتی و پاسخگویی به نیازهای بشریت، گفت: می‌توانیم با استفاده از تعالیم قرآن جامعه را قوی کنیم.
حجت الاسلام بهجت پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور، مفسر برجسته قرآن کریم ظهر امروز در گردهمایی مفسران قرآن کریم استان اصفهان در اداره تبلیغات اسلامی اصفهان، قرآن را کتاب تحول و هدایت دانست که لازم است با استفاده از آن جامعه را به سمت رشد و تعالی ببرد، گفت: قرآن کریم جامعه بشری را به مسیر هدایت می‌رساند و آنان را تا انتهای مسیر رسیدن به کمال همراهی خواهد کرد.

حجت الاسلام بهجت‌پور با تأکید بر اهمیت ترویج آموزه‌های قرآنی، تصریح کرد: تفسیر تنزیلی یعنی تفسیری که به ترتیب نزول آیات قرآن کریم یکی از بهترین راهبردها برای ارائه روش‌های تربیتی برای طلاب و روحانیان است، روش تفسیر تنزیلی راهکاری است تربیتی که می‌تواند نیازهای امروز بشریت را پاسخگو باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به نقش قرآن و تعالیم قرآنی در رشد جامعه عربستان در صدر اسلام، اظهار کرد: تفسیر قرآن به صورت تنزیلی با توجه به اثرگذاری نزول قرآن بر جامعه عربستان، اظهار کرد: تفسیر قرآن با توجه به ترتیب نزول آیات می‌تواند راهبردی برای تغییر و تحول یک ملت باشد.

فراگیری مفاهیم قرآنی نباید موجب غفلت از نکات تربیتی قرآن شود

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز طلاب به آموزش مفاهیم قرآنی اکتفا می‌کنند و از تکنیک‌های آن غافل می‌شوند، این موضوع سبب غفلت از فراگیری نکات تعلیمی و تربیتی قرآن کریم می‌شود، قرآن نکات تبلیغی و تربیتی را به صورت جامع در خود جای داده است و طلاب با استفاده از آن می‌توانند بر این مسائل مسلط باشند.

حجت الاسلام بهجت‌پور با اشاره به اهمیت دقت در طرح مسائل برای حل معضلات جامعه، به موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: در ترویج عفاف و پاکدامنی تنها بیان آیات و روایات اثرگذار و کافی نیست بلکه باید به روش قرآن عمل کرد، قرآن کریم در ابتدا زمینه‌های رسیدن به عفاف را مطرح می‌کند، سپس به سراغ ترویج عفاف و حجاب می‌رود، در حقیقت قرآن به جای دستور دادن به این موضوع برجستگی‌های ترک گناه را مطرح می‌کند.

شناخت شیطان و دسیسه‌های شیطان راهکاری است برای عبودیت جامعه

این مفسر قرآن کریم تبیین مهربانی و رأفت خداوند و ایجاد شناخت درست و دقیق از شیطان و دسیسه‌های شیطانی را از راهکارهای سوق دادن جامعه به عبودیت دانست و تصریح کرد: ما توان جنگیدن با ماهواره را نداریم، ولی می‌توانیم با استفاده از تعالیم قرآن جامعه را قوی کنیم تا بتوانند در برابر تهاجم‌های شیطانی ایستادگی کنند و فریب شیاطین را نخورند.

وی با بیان اینکه قرآن غرق شدن در شهوات و لذت جویی جنسی را از عوامل انحراف جامعه بیان می‌کند، اظهار کرد: وظیفه ما این است که یک ترجمه از قرآن نشان دهیم که همان ترجمه هم تفسیری است، بر این اساس مفسر باید مراد جدی خداوند را برای مخاطب روشن کند .

حجت الاسلام بهجت‌پور با اشاره به مسأله تفسیر آیه به آیه و آیه با روایت، این موضوع را فاقد منافات با تلاش مردم برای درک مفاهیم و معانی قران دانست و افزود: قرآن را برای عموم مردم باید به گونه‌ای تفسیر و ترجمه کرد که برای همه قابل درک و فهم باشد به‌گونه‌ای که وقتی آن آیه را مطالعه می‌کند برداشت درستی از آن داشته باشد از این رو نباید مباحث تخصصی برای عموم بیان شود چنانکه حضرت رسول(ص) در میان مردم به صورت ساده قرآن را تبیین می‌کردند و برای امیرالمومنین(ع) به صورت تخصصی آن را تبیین می‌کردند./1304/۲۰۱/ب2

 

ارسال نظرات