۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۹۲۸۴۱
حجت الاسلام صالحی خوانساری:

تفقه در دین راه دستیابی به حقیقت ایمان است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بنابر بیان حضرت رضا(ع) برای دستیابی به حقیقت ایمان باید تفقه در دین داشت، گفت: ملت اسلامی باید با فقه آشنا شوند اما متاسفانه امروزه بازار مسائل شرعی و فقهی و در تجارت و زندگی پر رنگ نیست.
صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که خداوند متعال به ندای بندگان صالح خود اهمیت داده و آن را اجابت می کند، گفت: خداوند متعال شرم از این دارد که نوجوانی از او چیزی بخواهد و اجابت نکند.

وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) در بیانی اینطور می فرمایند که ای مسلمانان، برادر دینی برای خودتان زیاد بگیرید چراکه وعده خداوند متعال این است که این برادر دینی که برادری در دنیا دارند، با یکدیگر محشور می کنم و اگر یکی از آنان پرونده شایسته ای نداشته باشد، صاحب آن پرونده را مفتضح نکرده و آبرویش را نمی برم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند متعال به ندای بندگان مقروض و درمانده گوش فرار داده و آنانی که شکوه و گله از شرایط سخت زمانه و مصائب و مشکلات دنیایی نکنند را با بزرگان محشور می کند، تصریح کرد: خداوند متعال شرم از این دارد که پرونده ای برای آنانی که شکوه دنیایی را تحمل کرده اند باز کند.

حجت الاسلام صالحی خوانساری با بیان این که مومنان باید سه خصلت امانت داری، مدارای با مردم و تحمل و استقامت در مصائب و سختی ها را از انبیای الهی و اهل بیت عصمت و طهارت بیاموزند، خاطر نشان کرد: کمال یک بنده به فهمیدن حقیقت ایمان است اما متاسفانه امروز امت اسلامی حتی در برخی مسائل ساده شرعی نیز ضعف دارند.

وی با بیان این که بنابر توصیه حضرت رضا(ع) برای دستیابی به حقیقت ایمان باید تفقه در دین داشت، بیان کرد: ملت اسلامی باید با فقه و اصول فقهی همچون شکیات، روزه، حج و کسب آشنا شوند اما متاسفانه امروزه بازار مسائل شرعی و فقهی و در معاملات، تجارت و زندگی پر رنگ نیست در صورتیکه راه رسیدن به حقیقت ایمان پایبندی به مسائل شرعی است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آنانی که مجتهد نیستند رسالت دارند مقلد به مجتهد جامع الشرائط شوند، گفت: تفقه طلب مسائل دینی و نخستین رکن رسیدن به حقیقت ایمان است که اگر تفقه نداشته باشیم ایمان دینی نیز نداریم.

حجت الاسلام صالحی خوانساری با بیان این که دومین رکن درک حقیقت ایمان تقدیر در همه ابعاد زندگی همچون خوردن، پوشیدن و تهیه اسباب زندگی است، تصریح کرد: مومنین حق ندارند تا افراط و تفریط کرده و خسارت در زندگی بزنند چراکه اقتصاد در مفهوم میانه روی در امور، از مهمترین اجزاء زندگی دینی است.

وی با بیان این که بنا بر توصیه حضرت رضا(ع) رکن اول فقه و مسائل شرعی و رکن دوم دینداری و حسن تقدیر در معیشت و زندگی بشریت است، اظهار کرد: مومنان خسیس و ولخرج نبوده و افراطی گری نکنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در زندگی پایبند به اقتصاد مقاومتی بوده و تلاش کنید تا به فقر نیافتاده و ورشکست نشوید، بیان کرد: در سختی ها و تلخی های زندگی صبر و تحمل کنید که این سنت انبیا است و هر آنکس که نزدیک به انبیا و اهل بیت عصمت و طهار است از بقیه مردم گرفتار است و دینداری بدون گرفتاری وجود ندارد./۲۰۲/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات