۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۴۹۲۹۲۸
در نشستی خبری صورت گرفت؛

تشریح جزییات مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام/ دیدار شرکت کنندگان با رهبر انقلاب

نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن ویژه طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام به میزبانی شهر مقدس قم برگزار می شود.
نشست خبری اولین مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب جهان اسلام نشست خبری اولین مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب جهان اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری نخستین مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام با حضور حسین اسدی، رییس ستاد برگزاری مسابقات و حجت الاسلام یوسف محمدی قائم مقام ستاد برگزاری مسابقات، پیش از ظهر امروز در سالن جلسات ساختمان مرکزی جامعة المصفی العالمیه برگزار شد.

رییس ستاد برگزاری مسابقات با بیان این که حوزه های علمیه در همه قلمروهای آموزش، تعلیم، تربیت و پژوهش همواره قرآن محوری را به عنوان راهبرد اساسی خود نصب العین قرار داده اند، گفت: شاهد این ادعا آثاری است که از حوزه های تفسیر قرآن، علوم قرآنی و مهارت های قرآنی مثل حفظ و تلاوت در دسترس است.

وی در ادامه حوزه علمیه را همواره خادم قرآن خواند و اظهار داشت: حوزه علمیه در بخش های مختلف فعالیت خود همیشه قرآن کریم را در صدر قرار داده است؛ تبلیغ دین و شریعت با محوریت قرآن انجام می شده و این کتاب آسمانی بن مایه تبلیغات اسلامی در سراسر جهان بوده است.

اسدی درباره اهداف برگزاری این دوره مسابقات ابراز کرد: این مسابقات جهت تقویت این مبانی و افزایش انس طلاب با قرآن در حوزه های علمیه و با هدف معرفی دستاوردهای معرفتی حوزه های شیعه در خدمت به قرآن، شناسایی ظرفیت ها، تجلیل از نخبگان قرآنی، ایجاد تقریب میان حوزه های جهان اسلام و هدفمندسازی آموزه های قرآن کریم برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: نخستین مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام از سوی جامعه المصطفی العالمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود؛ مقدمات این مسابقات در 30 کشور جهان برگزار شده و شهر مقدس قم میزبان برگزیدگان این حرکت از سراسر جهان خواهد بود.

اسدی شعار نخستین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام را «یک کتاب یک امت» عنوان کرد و به تشریح رشته های مسابقات پرداخت: مسابقات در دو رشته حفظ و قرائت تحقیق که 56 نفر از حافظان برادر از 42 کشور جهان رقابت می کنند.

وی ادامه داد: داوران این دوره از مسابقات 13 نفر از 3 کشور هستند که 6 داور از جمهوری اسلامی ایران و 7 نفر از سایر کشورها خواهند بود؛ این مسابقات در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) واقع در بلوار معلم برگزار می شود.

رییس ستاد برگزاری مسابقات گفت: این مسابقات از فردا ساعت 16 با افتتاحیه مختصری و با قرائت پیام حضرت آیت الله جعفر سبحانی آغاز می شود؛ یکی از چهره های قرآنی حوزه علمیه در مراسم افتتاحیه آیاتی از قرآن کریم را تلاوت می کند و بعد از آن هم گروه کریمه اهل بیت(س) که از قاریان طلبه هستند به اجرای برنامه می پردازند؛ سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ملکی، رییس مدرسه امام کاظم(ع) و معاون تحصیل و تهذیب حوزه علمیه از دیگر برنامه های افتتاحیه مسابقات است.

اسدی اظهار داشت: از ویژه برنامه های افتتاحیه، اجرای برنامه از سوی آستانه مقدسه است که با آوردن پرچم مبارک این آستان و با اهتزاز پرچم مبارک کریمه اهل بیت(س) مسابقات آغاز خواهد شد.

وی یادآورد شد: توجیه شرکت کنندگان و قرعه کشی افراد امشب انجام می شود و مسابقات از ساعت 16 تا 22 برگزار می شود و به شکل محفلی قرآنی و بین المللی خواهد بود که اساتید مهمان از کشورهای مختلف هم در این برنامه حضور خواهند داشت.

اسدی تأکید کرد: ویژه برنامه ای در شب مبعث رسول اکرم(ص) تدارک دیده شده که یک محفل قرآنی خواهیم داشت؛ مرحله پایانی مسابقات پنجم اردیبهشت خواهد بود و در همان روز از 17:30 با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله اعرافی اختتامیه این مسابقات در سالن پیامبر اعظم مدرسه امام کاظم(ع) برگزار می شود.

وی به دیگر ویژه برنامه های اختتامیه اشاره کرد و گفت: حجت الاسلام و المسلمین محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در اختتامیه سخنرانی خواهد داشت و پس از آن پیام حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی قرائت می شود.

رییس ستاد برگزاری مسابقات ادامه داد: زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، برگزاری محفل قرآنی در حرم، بازدید از مسجد مقدس جمکران، مسجد امام حسن عسکری(ع) و تور حرم شناسی از دیگر برنمه هایی است که برای متسابقان تدارک دیده شده است.

وی ابرازکرد: افراد شرکت کننده پس از پایان مسابقه به زیارت حرم مطهر امام خمینی(ره) رفته و پنجشنبه 7 اردبیهشت ماه با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت؛ سفر به مشهد مقدس و زیارت امام علی بن موسی الرضا(ع) حسن ختام برنامه ها خواهد بود.

اسدی در پایان این نشست خبری تصریح کرد: طرح ما برای مسابقات حوزه های علمیه جهان اسلام فقط برای حفظ و قرائت نیست اما برای نخستین سال با این دو رشته آغاز کرده ایم؛ در مسابقات بعد حتما رشته های جامع دیگری اضافه خواهد شد./840/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات