ضرورت راه اندازی شبکه اجتماعی معارف اسلامی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی با حضور جمعی از پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
مازیار امیرحسینی عضو هیأت علمی سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی و همکار پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم با اشاره به مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار داشت: به عقیده من تنها جایی که کارهای زیرساختی زیادی در آن صورت گرفته همین پژوهشگاه بوده است و تنها جایی که حوزه هستی شناسی و اصطلاح نامه ها را کاربردی کرده دفتر تبلیغات بوده است و به عقیده من این پژوهشگاه صد سال از مراکز هم عرض خود جلو تر رفته است.
وی ادامه داد: ما امروز نه تنها در حوزه مدیریت اطلاعات از این پژوهشکده تأثیرات زیادی را می بینیم بلکه از کشورهای همسایه نیز جلو هستیم و برخی از آنها مثل مالزی که خودشان را غول مدیریت اطلاعات می دانند هنوز اصطلاح نامه اسلامی ندارند و همین اصطلاح نامه را از ما به امانت گرفتند تا استفاده کنند.
امیرحسینی با بیان این که مقوله دانش و معرفت با تکیه بر دانش اسلامی از مأموریت های پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی است، ابراز داشت: دانش مرتبه ای از معرفت است و افرادی که مأموریت پژوهشگاه را تدوین کرده اند تأکید بر توسعه دانش کرده اند که تفکر دانش مدار را نشان می دهد که البته این نظام نامه با یک تفکر سیستمی می خواهد مأموریت های خود را در حوزه معرفت دینی به سرانجام برساند.
وی ابراز خرسندی کرد: پژوهش های این مرکز در حقیقت پژوهش برای کاربرد است و البته ایجاد بستر مدیریت دانش که از وظایف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شمرده شده، یک نظام صرفا سازمانی نیست بلکه اگر توانست این تکثر را به وحدت برساند به مدیریت دانش رسیده است و به همین جهت یکی از اهداف این پژوهشگاه ارتباط با مراکز دانشگاهی قلمداد شده است.
پژوهشگر مدیریت اطلاعات ارائه خدمات مشاوری به افراد حقیقی و حقوقی را یکی از وظایف تبییین شده پژوهشگاه دانست و تأکید کرد: مدیریت دانش و اشاعه دانش به افراد و سازمان ها بویژه به شکل مشاوره ای است؛ همچنین انتشار مجله و جزوات علمی و برنامه رایانه ای نیز از وظایف پژوهشگاه قلمداد شده که همین انتشار در مقوله تولید و اشاعه دانش تأثیر گذار است و همچنین وظیفه برگزاری همایش و کارگاه خود نوعی اشاعه است که می تواند مجازی یا واقعی باشد.
وی با اشاره به مدل راهبردی مدیریت دانش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ابراز داشت: در پژوهشگاه راهبردهای پژوهشی، راهبردهای اشاعه و راهبردهای ارزشیابی در نظر گرفته شده که برگرفته شده از نظام دانش محور کشور است و خود منجر به اولویت های پژوهشی، اولویت های اشاعه و اولویت های ارزشیابی می شود.
وی با اشاره به ضرورت شکل گیری نظام مدیریت دانش در دفتر تبلیغات اسلامی از لزوم راه اندازی شبکه اجتماعی معارف اسلامی خبرداد و عنوان داشت: مراحل این نظام به ترتیب شکل گیری شورا و دبیرخانه نظام مدیریت دانش، تدوین نقشه راه، تدوین پرتکل های ارتباطی، ابلاغ سند راهبری و تدوین طرح های اجرایی است و در نهایت می توانیم «ایجاد و راهبری سازمان مجازی تبلیغات اسلامی» را به عنوای الگویی تمام عیار در جهان اسلام به عنوان هدفی عالی در نظر بگیریم./1330/پ۲۰۲/ج