۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۴۹۳۶۷۸
آیت الله اشرفی شاهرودی:

دانش دین بدون تقوا و صفای باطن حاصل نمی شود

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که مراقب باشید زرق و برق های دنیوی دلسردتان نکند، گفت: باید با مغتنم دانستن عمر، دانشتان را بالا ببرید و بدانید دانش دین بدون تقوا و صفای باطن حاصل نمی شود.
دیدار طلاب با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار طلاب با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار طلاب با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار طلاب با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار طلاب با آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان شب گذشته در جمع طلاب مدرسه ثقلین مشهد در بیت خود با بیان این که امیدواریم آینده سازان مملکت و مدافعان مکتب تشیع باشید، گفت: ان شاء الله بتوانید تا با توان والا از شبهاتی که امروز در سراسر دنیا علیه دین و مذهب پر شده است، دفاع کنید.

وی ادامه داد: همواره رجال برجسته تاریخ دارای شرایط اقتصادی پایین و مشکلات معیشتی بودند و از سطوح پایین جامعه اسلامی بروز و تاریخ را دگرگون کردند اما نامشان در تاریخ جاوادنه شد.

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان این که همواره در برگه های استعماری دنیا در طول تاریخ، هیچ کجا امضای روحانیت را نمی بینید و همواره روحانیت مدافع مکتب و مذهب اهل بیت بودند، تصریح کرد: هر مکتب و آیینی اگر تمایلش به استمرار و تداوم باشد باید مبتنی بر سه اصل اساسی باشد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که اولین اصل آن است که آیین و قوانینش بر اساس علم، فکر و دانش باشد، بیان کرد: اگر خرافاتی باشد هرچند صباحی افراد عامی کم سواد را تحت تاثیر قرار دهد اما سرانجام مفتضح می شود همانگونه که هواپرستان در طول تاریخ نتوانسته اند آیین مستمری را بیاورند.

الگوهای ناب هر مذهب، مکتب و آیینی عامل گرایش عامه مردم به آن است

وی با بیان این که مستمر نبودن آن به سبب همراه نبودنش با عقل، دانش و درایت بوده، اظهار کرد: اگر بخواهیم تا حقانیت هر مکتب، مذهب و آیینی را اثبات کنیم باید به دنبال الگوهای آن باشیم چرا که همه نمی توانند اهل فلسفه باشند بلکه باید به چشم ببنیند و الگوهای هر مکتب موجب گرایش عامه مردم  به آن مکتب و آیین می شود.

آیت الله اشرفی شاهرودی اصل سوم را نیز دعوت کنندگان به آن مکتب دانست و با بیان این که جز مؤسس مکتب و آیین، باید افرادی باشند که دعوت به مکتب کنند تا باقی بماند، گفت: خوشبختانه بزرگترین سند مکتب اسلام قرآن بوده و  سراسر آیات قران بر اساس عقل، دانش و حکمت است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که بشریت نمی توانند حتی یک سوره به اندازه سوره های قرآن بیاورند، تصریح کرد: دانشمند مسیحی مصری این چنین گفته که من گرچه مسلمان نیستم اما نمی توانم منکر عظمت آیات قران شوم و مذهب اسلام بر اساس اندیشه های ناب برنامه ریزی شده که ایراد در آن راه ندارد، راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ اسلام الگوی برجسته مسلمانان در درجه اول رسول خدا(ص) با اخلاق حسنه و اندیشه بلند، سپس ائمه اطهار و پس از آنان نیز علمای اعلام همچون شیخ طوسی و مفید هستند.

آیت الله اشرفی شاهرودی با اشاره به صیانت از مکتب اسلام تا کنون، اظهار کرد: در زمان ائمه اصحابی بودند که فرمایشات را نگه داشته و می رساندند و امروز چندین هزار حدیث از ائمه به دست ما رسیده که همه حاصل ممارست و تلاش  انواع کلینی ها، مرحوم صدوق و شیخ طوسی در صیانت از مذهب بوده است.

تداوم مذهب متجلی شیعه پس از 14 قرن حاصل جانفشانی علما است

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که همین علما و حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ مذهب را نگاه داشته اند، گفت: با این همه مخالفت ها پس از 14 قرن مذهب متجلی و بالنده در بین جامعه بشری باقی مانده که همه از برکات حوزه های علمیه و جانفشانی علمای شیعه بود.

وی با بیان این که امروز رسالت ماست تا در برابر هجمه هایی که از سایر مذاهب و ادیان بر اسلام وارد می شود ایستادگی کنیم، خاطرنشان کرد: شبهاتی که وارد می شود حد و حصر ندارد و دفاع اصلی از دین و مذهب  بر عهده روحانیت و حوزه های علمیه قرار دارد.

فعالیت 150 هزار کانال بر علیه شیعه و معارف بلند اسلامی

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان این که حفظ مکتب به آسانی ممکن نیست زیرا که شبهات آنقدر زیاد و محکم شده اند که حتی افراد باسواد نیز ممکن است منحرف و یا مفتضح شوند، یادآور شد: امروز 150 هزار کانال بر علیه شیعه و مذهب اسلام در حال سمپاشی هستند اما حقانیت مذهب شیعه و معارف رسیده از اهل بیت آنقدر بالاست که هرچه بکوشند نمی توانند حقانیت این مکتب را از بین ببرند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که دشمنان لحظه ای راحت نمی نشیند و در این رشته دینی باید حواستان جمع باشد، بیان کرد: اینجا حد و حصر ندارد که بگویید با گرفتن مدرک زندگی تان به پایان می رسد، علم دین نهایت ندارد و هر جایی هر چه کوشش کنید مجال برای ترقی و بارور شدن علمی باز است.

وی افزود: بدانید این امانتی است که امروز بر گردن شما افتاده که باید آن را حفظ کنیم؛ بنابراین این را باید یادتان نرود که یکی از توفیقات خداوند همین است که ما را به راست هدایت کرده و از دوستداران اهل بیت و پیروان امیر مومنان قرار داده و حمد و سپاس خدایی را که ما را به محبت و گرایش به اهل بیت هدایت کرد.

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان این که برای اهل دنیا لوازم لذت ممکن است فراهم باشد اما حواستان جمع باشد که اینان همه زودگذرند، گفت: کسانی که خوش گذرانی می کنند، چند صباحی که دوران جوانیشان به پایان رسید، فرسوده می شوند و شخصیت و  احترامی حتی در نزد مردم و فرزندان برایشان نمی ماند اما روحانیتی که علمشان را با تقوا ابراز کردند همیشه نامشان جاودانه در تاریخ می ماند.

وی ادامه داد: شما جوانان مراقب باشید که زرق و برق های دنیوی دلسردتان نکند؛ باید همه شما با مغتنم دانستن عمر، دانشتان را بالا ببرید و بدانید دانش دین بدون تقوا و صفای باطن حاصل نمی شود.

شایان ذکر است، در این دیدار دو تن از طلاب به دست آیت الله اشرفی ملبس به لباس روحانیت شدند و چهار نفر از طلاب با معدل 19 به همراه سه تن از حائزین رتبه برتر در مسابقات علمی از سوی این عالم بزرگوار مورد تقدیر قرار گرفتند./864/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات