۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۹۳۹۵۸

همایش بزرگ انس با قرآن در قم برگزار شد

همایش بزرگ انس با قرآن ویژه مبلغان و مبلغ یاران (همسران طلبه) ماه مبارک رمضان از سوی دفتر تبلیغات استان قم برگزار شد.
محفل انس با قرآن کریم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بزرگ انس با قرآن ویژه مبلغان و مبلغ یاران (همسران طلبه) ماه مبارک رمضان صبح امروز (پنجشنبه 7 اردیبهشت 1395) با حضور دهها تن از روحانیان و همسرانشان در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور قرآن پژوه و رییس موسسه قرآنی التمهید در این همایش با اشاره به مراد، راه‎کار و پشنهادات انس بیشتر با قرآن گفت: باتوجه به احادیث ائمه معصوم (ع) انس با قرآن می‎تواند همه خلاءهای معنوی انسان را پر کند.

وی در رابطه با معنای انس افزود: انس به معنای قرب و نزدیکی است که نتیجه شناخت و دین است. به گونه ای که چنان وضعیت طرف مقابل معلوم باشد که حالت هایی چون نفرت، وحشت و دوری بین‎ آن‎ها وجود نداشته باشد. در قرآن کریم نیز بارها از کلمه انس نظیر «انست نارا»، «فان آنستم منهم رشدا»، «حتی تستانسوا» و «من الجن و الانس»استفاده شده است.

این قرآن پژوه در رابطه به راه کار انس با قرآن کریم اظهار داشت: قرآن خود را در قالب اهداف و رسالتهایش معرفی کرده است؛ تشریح اهداف قرآن بهترین راه کار انس دادن مردم با قرآن است.

قرآن مایه تعقل، تفکر و هدایت انسان‎هاست

وی با اشاره به آیات مختلف قرآن، ادامه داد: قرآن کریم می‎تواند موجب رفع اختلافات بین بنی اسرائیل و هدایت و رحمت مومنان، موعظه و شفای عموم مردم و هدایت و رحمت مومنان، تبیین حقیقت برای قوم دانا، ابزار پیامبر برای هشدار مردم مکه و اطراف آن، زمینه ساز تعقل و تفکر، تذکر پذیری مشرکان مکی، وسیله هدایت بندگان خدا به راه مستقیم، هدایت و رحمت برای قوم اهل یقین، تصدیق کتب آسمانی و هادی به حقیقت و راه مستقیم، انذار ستمگران و بشارت نیکوکاران، ثبات قدم مومنان و هدایت و بشارت مسلمانان، برخاستن مردم برای اجرای عدالت، زمینه سازی خرد ورزی مومنان و موعظه اهل تقوا شود.

حجت الاسلام بهجت پور، یکی از شاخصه‎های موفقیت را انس با قرآن کریم خواند و بیان داشت که متاسفانه ما از این کتاب برای رهبری و مدیریت مردم استفاده نمی‎کنیم. ما وقتی با مشکلات اجتماعی مواجه می‎شویم و می بینم که نمی‎توانیم آن را حل و فصل کنیم، نشان دهنده دوری ما از قابلیت و توانایی‎ها قرآن است.

وی عنوان کرد: مردم اگر اهداف، توانایی و قابلیت‎های قرآن کریم را بشناسند از آن تبعیت و پیروی خواهند کرد. مردم باید بدانند که قرآن به فکرشان است و بدانند که قرآن درمان آلام و رنج‎های آن‎هاست.

قرآن راهکار دوری از رنج و سختی را در دینمداری می‎داند

این قرآن پژوه گفت: دوری انسان از رنج و سختی از عصاره و نیاز اصلی انسان است. قرآن راهکار دوری از رنج را دینمداری می‎داند زیرا دین عامل دوری انسان از رنج است و خداوند به پس از خلقت آدم و حوا به آن‎ها گفت «تا زمانی که در بهشت هستید رنج و سختی نخواهید دید.»

وی ادامه داد: یکی از مدل‎های اشتباه‎ تبلیغی مبلغان، عدم معرفی قرآن به عنوان راه خروج از رنج و سختی به مردم است. مدیریت غلط و جاهلانه افرادی که دین را وسیله دست‎یابی به اهداف شوم خود قرار داده‎اند، موجب شده که مسلمانان از دینمداری فرار کنند و به آغوش مسیحیان بروند و این در حالی است که طبق گفته ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن، در زمان درگیری‎های مسیحیان در اسپانیا، طوائف و مذاهب مختلف مسیحی به آغوش مسلمانان پناه می‎بردند.

حجت الاسلام بهجت پور با بیان اینکه قرآن سعادت یعنی لذت پایدار خالص را در بهشت می داند، خاطرنشان کرد که دین برای دوری سختی‎ها و اعطای لذت‎ها صحیح و حلال به انسان‎ها آمده است.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) تاکید کرد که ثمرات انس با قرآن طبق فرمایش امام علی (ع) «لقاح الایمان تلاوت القرآن» است.

این قرآن پژوهش در پایان چند پیشنهاد برای افزایش انس با قرآن کریم ارائه کرد و اظهار داشت: روحانیان باید مردم را به تلاوت ترجمه قرآن کریم (ترجمه تفسیری و جمله‎ای) ترغیب کنند. مردم باید یک یا دو دور حداقل ترجمه قرآن را بخوانند. کتاب عهد قدیم و جدید به زبان‎های مختلف ترجمه شده است و مردم ترجمه آن را می‎خوانند. مردم اگر با ترجمه قرآن به عنوان متنی که آن را می‎فهمند، مواجه شوند، بیشتر انس پیدا می‎‎کنند.

وی افزود: حتی المقدور، از مراحل انس با قرآن به شیوه طولی باید دوری کرد و از شیوه‎های انضمامی و ترکیبی یعنی آموزش متن به همراه ترجمه استفاده شود، شروع انس با قرآن از سوره‎های کوچک و مکی، تلاوت علنی در خانه و مسجد و سخنرانی بر مدار آشنایی با قرآن با توجه به آیات قرآنی و احادیث، شرکت در جلسات تلاوت و حفظ و همچنین دوری از ترساندن عموم مردم از تفسیر از دیگر پیشنهادهای است که مبلغان می‎توانند برای افزایش انس با قرآن استفاده کنند.

پخش نماهنگ، تلاوت قرآن کریم، پخش سرود ملی، اجرای تواشیح، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز بخشی از برنامه‎های همایش بزرگ انس با قرآن بود./۹۹۴/ب۲۰۱/ف

ارسال نظرات