۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۹۴۳۷۵
حجت الاسلام مهدوی نیا:

نهضت عاشورا سرمشق انقلاب اسلامی است

نماینده سابق بعثه رهبری در سوریه با بیان اینکه نهضت حسینی(ع) سرمشق انقلاب اسلامی است، گفت: نهضت حسینی(ع) سرآغاز حرکت برای انقلاب های بعد آن حضرت تا انقلاب اسلامی ایران بود.
امام حسین

حجت الاسلام سید علی مهدوی نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت تبیین ابعاد مختلف نهضت حسینی(ع) عنوان کرد: حضرت اباعبدالله(ع) در زمانی که اسلام دچار مشکلات فراوان شد و جای منکر و معروف در جامعه عوض شد، خانه تکانی جانانه ای در پیکره اسلام انجام داد.

وی افزود: آن حضرت با یک برنامه ریزی دقیق، در پنج مرکز مهم آن زمان خانه تکانی اساسی انجام دادند و توانستند با امر به معروف عملی، اسلام را از خطر انحراف دور سازند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: مدینه منوره به عنوان مرکز زندگی امام، مکه به عنوان مرکز توحید، بصره به عنوان مرکز اقتصاد جامعه، کوفه به عنوان مرکز حکومت و سیاست و شام به عنوان مرکز فتنه، پنج مرکزی بودند که با حرکت انقلابی امام حسین(ع) دچار تغییر و دگرگونی و خانه تکانی شدند.

حجت الاسلام مهدوی نیا امر به معروف عملی را مهم ترین ویژگی نهضت حسینی دانست و خاطرنشان کرد: آن حضرت امر به معروف خود را به صورت عملی انجام دادند و خروج شبانه ایشان از مدینه موجب ایجاد ولوله در این شهر شد و همین حرکت یک خانه تکانی فکری در مدینه ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: آن حضرت در شعبان ماه 60 هجری وارد مکه شدند و تا اوایل ماه ذی حجه در آن شهر ماندند و در نقل های تاریخی بیان شده که جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در مسجد الحرام پشت سر آن حضرت نماز می خواندند و بعد از اینکه ایشان حج را نیمه تمام گذاشته و به سمت کربلا حرکت کردند، خانه تکانی عظیمی در مرکز توحید ایجاد شد و نگاه مردم به سمت جریان مقابله با انحرافات که توسط امام حسین(ع) آغاز شده بود معطوف شد.

نماینده سابق بعثه رهبری در سوریه تأکید کرد: نامه ای که امام حسین(ع) به بزرگان بصره که مرکز اقتصادی آن زمان بود نوشتند نیز یک زلزله در آنجا ایجاد کرد و هرچند که فرستاده امام توسط عبیدالله بن زیاد به شهادت رسید اما هدفی که امام مدنظر داشت محقق شد.

وی در ادامه ابراز کرد: دو مرکز دیگر که نیاز به خانه تکانی و تغییر داشت، کوفه و شام بودند که این وظیفه را حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) برعهده داشتند و خطبه غرای زینبی(س) شرایطی را به وجود آورد که در شام که در نماز به اهل بیت(ع) توهین می کردند، برای شهادت امام حسین(ع) ضجه زدند و بر اثر همین تکانه های شدید، وضعیت جهان اسلام به کلی دگرگون شد.

حجت الاسلام مهدوی نیا اضافه کرد: نهضت حسینی(ع) سرآغاز حرکت برای انقلاب های بعد آن حضرت تا انقلاب اسلامی ایران بود و قیام های بعدی سرمشق خود را از آن نهضت عظیم عاشورایی گرفتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی جامعه نیز باید چنین حرکت عظیم برای نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر توسط روحانیان انجام شود و تغییر در شاکله و برخی افراد که در جاهای مختلف قرار داشته و درد دین، مذهب و معنویت ندارند صورت بگیرد./872/ت302/ی

ارسال نظرات