۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۹۴۳۷۷
آیت الله مهدوی:

صمیمیت در زندگی عامل کاهش اختلافات خانواده ها است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اکثر زن و شوهرها می خواهند از روی عدالت با یکدیگر رفتار کنند و همین مسأله عامل بسیاری از اختلافات می شود؛ در احوالات امام علی(ع) گفته شده که ایشان برای کمک کردن به همسرشان، حبوبات پاک می کرده اند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، در تشریح مفهوم عبارت احسان به والدین گفت: قبل از این که والدین درخواستشان را بیان کنند، باید درخواستشان از جانب فرزندان اجابت شود.

وی در تفسیر آیه نودم سوره نحل که می فرماید«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، افزود: این آیه از آیات استثنایی قرآن است؛ این آیه منشور جهانی اسلام است و مفاد این آیه در همه ادیان الهی به صورت مشترک وجود داشته است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: بسیاری از احکام به صورت تدریجی برای مردم نازل می شد، مثلاً قبل از این که آیه خمس نازل شود بر کسی واجب نبود که خمس پرداخت کند ولی این آیه سه امر دارد و سه نهی دارد؛ اوامری که در این آیه آمده و در تمام ادیان الهی به صورت اصول وجود داشته است، عدل، احسان و صله رحم است و سه عملی که عموم پیامبران پیروانشان را از انجام آن نهی می کرده اند، فحشاء، منکر و بغی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) آیه نودم سوره نحل را مرتباً در نمازهای جمعه طول عمرشان تکرار می کرده اند، معلوم است که این آیه باید مرتباً در طول زمان برای مردم تکرار شود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: فیض کاشانی در کتاب تفسیر خود می نویسد، اگر همین یک آیه در قرآن وجود داشت، می توانستیم بگوییم که این قرآن تبیاناً لکل شیء است و ولید ابن مغیره که یکی از دشمنان اسلام است، می گوید وقتی آیه نودم سوره نحل را شنیدم، فهمیدم که این قرآن از لسان بشر معمولی تراوش نکرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان نکاتی راجع به آیه نودم سوره نحل تشریح کرد: این آیه با تأکیدات فراوانی بیان شده است؛ واژه اِنَّ از تأکید در ابتدای آیه حکایت دارد، همچنین این آیه با جمله اسمیه شروع شده است و جمله اسمیه چون دلالت بر زمان ندارد به معنای زمان استمراری است.

وی با اشاره به عبارت«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى»، ادامه داد: خداوند در این آیه امر به عدالت می کند؛ خداوندی که به عَدل امر می کند به طور قطع عادل است؛ پس در این آیه نظر اهل عامه مبنی بر این که عدالت خداوند را زیر سؤال می برند، رد می شود.

تفاوت عَدل با عِدل چیست

آیت الله مهدوی تبیین کرد: عَدل به معنای تساوی در چیزهای غیر حسی است و نیاز به بصیرت دارد ولی عِدل به معنای تساوی در امور حسی است؛ دین دستور می دهد عَدل باید با احسان ضمیمه شود تا نفوذ در دل ها داشته باشد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه بیست و سوم سوره اسراء که می فرماید«وَقَضَى رَبُّکَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِیَّاهُ  وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاهُمَا فَلا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلا کَرِیمًا» اذعان کرد: شخصی خدمت امام صادق(ع) می رسد و عرضه می دارد احسان به پدر و مادر به چه معنا است، امام می فرمایند، اولین لازمه احسان به پدر و مادر این است که با ایشان خوب و زیبا صحبت کنی و دومین لازمه اش این است که قبل از این که از تو درخواستی داشته باشند، درخوستشان را اجابت کنی.

احسان کردن مافوق رفتار بر اساس عدل است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: درخواست کردن پدر و مادر برایشان زحمت آفرین است، به همین جهت اگر شخصی می خواهد به پدر و مادرش احسان کند باید قبل از این که ایشان درخواست شان را مطرح کنند، درخواست آن ها را اجابت کند؛ اگر چنین رفتاری نداشته باشد و بعد از این که پدر و مادرش از او درخواست کمک کردند آن ها را اجابت کرد، بر اساس عدل رفتار کرده و احسانی از او سر نزده است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: در احوالات پیامبر(ص) گفته اند که وقتی ایشان با یک سنگ در وسط جاده روبرو می شدند، از اسب پیاده می شدند و آن سنگ را برمی داشتند تا سبب آزار کسی نشود؛ این رفتار پیامبر(ص) از روی احسان است چرا که اگر چنین کاری نمی کردند، ظلم محسوب نمی شد.

اکثر اختلافات زناشویی نتیجه این است که زن و شوهر می خواهند روی عدل با یکدیگر رفتار کنند

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با بیان این که بیشتر اختلافات زن و شوهرها به دلیل این است که می خواهند از روی عدالت با یکدیگر رفتار کنند، اذعان کرد: اکثر زن و شوهر می خواهند روی عدالت با یکدیگر رفتار کنند و همین مسأله عامل بسیاری از اختلافات می شود؛ در احوالات امیر مؤمنان(ع) گفته شده که ایشان گاها برای کمک کردن به همسرشان، حبوبات پاک می کرده اند./867/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات