۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۹۴۴۱۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

انتشار ویژه نامه "قامت حماسه" در تبریز، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع انتخابات در تبریز، درخشش هنرمندان تئاتر مسجدی در جشنواره ملی و نورافشانی آسمان تبریز ز مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
خبر کوتاه فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با سالروز شهادت شهید حسن شفیع زاده، از پایه گذاران یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده توپخانه لشکر عاشورا در دوران جنگ تحمیلی، ویژه نامه "قامت حماسه" با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز منتشر شد.
این ویژه نامه در 32 صفحه به بازگویی نقش آفرینی های شهید شفیع زاده در دوران هشت سال دفاع مقدس و تاسیس قرارگاه موشکی سپاه می پردازد. در این ویژه نامه که با تلاش گروه توپخانه 60 رسالت سپاه عاشورا منتشر شده است، به بازخوانی خاطراتی از سردار صفوی، سردار زهدی، سردار حاجی زاده و شهید یزدانی و سایر دوستان و همرزمان وی پرداخته است.


گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کارگری
همزمان با روز بسیج کارگری، شهر تبریز همزمان با تمام کشور میزبان ویژه برنامه های گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کارگری و مدافعان حرم می باشد. در این آیین معنوی که در تمام کشور با عنوان یادواره 14 هزار شهید جامعه کارگری کشور در شهر تبریز هم برگزار می شود، از مقام شامخ شهدای کارگر شهر تبریز و شهدای گلگون کفن مدافع حرم قدردانی و تجلیل به عمل می آید.
گفتنی است یادواره 14 هزار شهید جامعه کارگری کشور در شهر تبریز که روز دهم اردیبهشت ماه در محل سالن همایش اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، با حضور خانواده معظم شهدا، هنرمندان شهر، اهالی فرهنگ، پیشکسوتان، مسئولان و شهروندان شهیدپرور تبریز برگزار می شود.


برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع انتخابات در تبریز 
محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز از تدوین و اجرای برنامه های مختلف از جمله تریبون های آزاد، جلسات مناظره، پرسش و پاسخ و سخنرانی مختلف در انتخابات به منظور افزایش حضور و مشارکت مردم و دانشجویان در این دانشگاه‌ خبر داد و گفت: سیاست این دانشگاه تدوین و اجرای برنامه های متنوع به منظور افزایش حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات با رویکرد عادلانه و بی طرفانه و عمل به قوانین است.
وی برگزاری تریبون های آزاد، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، نشست های تخصصی، همایش ها، سخنرانی و دعوت از داوطلبان انتخابات و یا نمایندگان و طرفداران آنها، شخصیت های فرهیخته و صاحب نظر در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ... را از جمله این برنامه ها برشمرد و یادآور شد: دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ کشور هموراه در مسایل سیاسی و فرهنگی نیز پیشتاز بوده و انقلاب فرهنگی از این دانشگاه شروع شده و امروز نیز در صدد است نقش و وظیفه خود را در برگزاری پرشور انتخابات ایفا کند.
پورمحمدی افزود: این برنامه ها بیشتر در راستای ترویج روحیه اندیشه ورزی، آماده سازی فضای تضارب آرا، ارایه دیدگاه های مختلف و تحمل نظرات، با حفظ استقلال دانشگاه برای تشویق هموطنان به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا انجام خواهد شد.
رییس دانشگاه تبریز تصریح کرد: البته مدیریت دانشگاه، بسترسازی لازم را انجام داده و بیشتر برنامه ها از سوی تشکل های دانشجویی و اساتید انجام می گیرد که تاکنون نیز چندین برنامه سخنرانی و تریبون آزاد برگزار شده است. 


درخشش هنرمندان حوزه هنری در جشنوارۀ تئاتر بچه‌های مسجد
جواد کریم نژاد، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که هنرمندان حوزه هنری استان در دوازدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در تهران خوش درخشیدند، گفت: در بخش نویسندگی دوازدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دوازدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، «مهدی صالحیار» از آذربایجان شرقی برای نویسندگی در نمایش «دیدار و بیدار» مقام سوم را از آن خود کرد.
وی افزود: همچنین در بخش بازیگری زن، «نسرین رستمی» بازیگر نمایش« آن سوی رویا»  از آذربایجان شرقی مقام دوم را کسب کرد. در بخش کارگردانی نیز «معصومه عباسی» برای کارگردانی نمایش « آن سوی رویا» به عنوان نفر دوم و «نقی یحیایی» برای نمایش « دیدار و بیدار» از آذربایجان شرقی به عنوان نفر سوم انتخاب شدند. کاندیدای بهترین طراحی صحنه و پوستر و بروشور و بازیگری زن به استان آذربایجان شرقی تعلق یافت.


نورافشانی آسمان تبریز به برکت میلاد علمدار کربلا
آسمان شهر تبریز به مناسبت میلاد بزرگ علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل العباس (ع) نورافشانی می شود. این ویژه برنامه دوشنبه 11 اردیبشهت ماه برای استقبال از جشنها و اعیاد ماه مبارک رجب برنامه ریزی شده و با حضور مردم دیندار شهر اجرا می شود.
مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با اشاره به اینکه این برنامه به همت عاشقان موکب العباس (ع) تبریز و همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار می شود، از عموم شهروندان تبریزی دعوت کرد در این آیین معنوی که روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در محل پارک طوبی با حضور مداحان اهل بیت برگزار می شود شرکت کرده و بر عظمت این مراسم بیافزایند.
آذرنیا افزود: نورافشانی، اجرای تواشیح، مداحی و قدردانی از دو پیرغلام برجسته شهر، حاج فیروز زیرک کار و حاج احمد برازنده از دیگر بخشهای این مراسم می باشد و امیدواریم برگزاری این برنامه در مسجد طوبی مورد توجه حاضران قرار بگیرد.
به گفته وی، حضور حجت الاسلام دکتر هادی در این مراسم و سخنرانی ایشان در کنار دیگر وعاظ و مداحان برجسته تبریز، از ویژگی های این مراسم محسوب می شود. این برنامه نزدیک به بیست سال است همه ساله همزمان با میلاد علمدار کربلا در تبریز برگزار می شود.
گفتنی است این مراسم دوشنبه 11 اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مسجد طوبی برگزار می شود و حضور برای عموم علاقمندان امکان پذیر می باشد./935/
۳۰۳/ب۱

 

ارسال نظرات