۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۴۹۴۶۸۰

تببین شاخصه قبولی اعمال در آستان مقدس حضرت معصومه

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر این که میان صحت یک عمل و قبولی آن تفاوت وجود دارد، گفت: شاخصه قبولی یک عمل تقواست و صحت یک عمل نمی تواند زمینه ساز قبولی آن نیز باشد.
تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رییس میرزایی سخنران حرم حضرت معصومه(س) عصر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حکمت ۹۵ نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت به ارزش تقوا اشاره کرده و می فرمایند که عملی که همراه با تقوا باشد ولو اندک مقبول درگاه خداوند است.

وی افزود: براساس این سخن امام علی(ع) آنچه که معیار قبولی اعمال است کیفیت عمل بوده نه کمیت عمل و کیفیت یک عمل را اخلاص و تقوا مشخص می کند یعنی یک عمل هر چه به تقوا نزدیک تر باشد به همان میزان مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به داستان هابیل و قابیل افزود: در داستان هابیل و قابیل آنچه که موجب پذیرش هدیه هابیل شد تقوا و اخلاص او در عمل بود نه میزان هدیه ای که به درگاه خداوند آورده بود و به همین دلیل است که فقها در کتب فقهی خود بر این موضوع تأکید دارند که شرایط صحت یک عمل با شرایط قبول آن متفاوت است.

خانم رییس میرزایی با بیان این که عمل صحیح عملی است که جامع الشرایط باشد، گفت: گاهی یک عمل تمام شرایط صحت را دارد ولی در آن مشکلی وجود داشته که موجب می شود آن عمل به واسطه آن مشکل مورد قبول واقع نشود برای مثال ممکن است یک جوان نماز خود را صحیح ادا کند اما از آنجایی که به والدین خود نگاه غضب آلود کرده، خداوند نماز او را مورد قبول قرار نمی دهد یا مثلا در آیات قرآن بیان شده کسی که شرب خمر می کند با وجود اینکه نماز خود را ادا می کند نماز او مورد قبول خداوند واقع نمی شود در صورتی که ممکن است این نماز تمام شرایط صحت را داشته باشد.

وی افزود: بنابراین اعمالی مورد قبول درگاه خداوند واقع می شود که توام با تقوا باشد و بی تقوایان ممکن است که عمل صحیحی را انجام دهند و اسقاط تکلیفی شود اما عمل آنها بی ارزش و فاقد پاداش عظیم روحی باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر این که تقوا به آسانی به دست نمی آید، یادآورشد: تقوا به معنای خود نگه داری در برابر منکرات و مکروهات است و تنها کسی می تواند به درجه تقوا برسد که نه تنها از منکرات و نواهی الهی پرهیز کند بلکه بتواند در برابر مکروهات نیز خود را به خاطر رضایت خداوند حفظ کند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات