۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۹۵۰۷۲
حداد عادل:

میراث شهید مطهری، عقلانیت دینی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به اندیشه شهید مطهری، گفت: شهید مطهری تمام وجوه دین را با یک نگاه عقلانی و اخلاقی مورد نگرش قرار می داد. 
دکتر غلامعلی حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت در همایش «حکمت مطهر» در دانشگاه صدا و سیما، گفت: رسانه ملی باید استاد مطهری و اندیشه او را به جامعه معرفی کند. امروز جامعه ما بیشتر از همیشه به اندیشه استاد شهید مطهری نیاز دارد.

وی افزود: استاد مطهری یک وجود پربرکت برای اسلام و ایران بود، حکمت استاد مطهری همچنان در جامعه جاری است. باید توجه داشت شهید مطهری یک استاد به تمام معنا در تمام زمینه ها بود. 

حداد عادل تاکید کرد: شهید مطهری را باید یک عالم و واعظ نیز دانست که همانند یک متفکر و فیلسوف انقلابی عمل می کرد و در پایان نیز به مقام شهادت رسید. 

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب بیان داشت: مهمترین صفت استاد مطهری، تفکر عقلانی بود. شهید مطهری هستی و انسان را در کنار دین، با یک نگاه عقلانی نگاه می کرد. شهید مطهری به واقع جذب و شیفته جاذبه عقلانی دین شده بود. 

وی با اشاره به رابطه امام راحل و شهید مطهری، یادآور شد: علاقه امام خمینی(ره) به شهید مطهری نیز برآمده از اشتراک در نگاه عقلانی در موضوع دین بود. افراد دیگری نیز با امام راحل همراه بودند، اما هیچ کدام به اندازه شهید مطهری در نزد امام خمینی جایگاه نداشتند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنبه عقلانی دین، ابراز داشت: بعد اخلاقی دین یکی از اصلی ترین پایه ها و اساسی ترین ریشه ها در امر دینی است. 

وی اضافه کرد: شهید مطهری هیچ حکمی را در اسلام بدون حکمت نمی دانست، هرچند باید توجه داشت که هیچ فردی نمی تواند به تمام حکمت در دین اشراف پیدا کند. در نگاه و فلسفه دین نیز، اولیای الهی چنین نگرشی را به امر مهم دین داشتند. 

حدادعادل تاکید کرد: احترام مقام معظم رهبری به شهید مطهری نیز برآمده از اشتراک نگاه به بخش اخلاقی و عقلانی دین است. امروز نیز افزون بر نگاه اخلاقی جاری در کلام رهبر انقلاب، نگاه عقلانی در این بخش از وجود مقام معظم رهبری موج می زند. 

وی گفت: بزرگترین میراث شهید مطهری برای اکنون و آیندگان، درک عقلانی به مقوله دین است که کارکرد آن هرگز کهنه نمی شود. 

حداد عادل با تاکید بر لازمه دنیای کنونی، ابراز داشت: امروز باید بیشتر از هر زمان دیگر به گوهر عقلانی توجه کنیم، اگر امروز به سمت نگرش عقلانی در دین حرکت نکنیم، قطعا سرنوشتی خواهیم داشت که منجر به سکولاریسم می شود.

وی عنوان داشت: باید توجه کرد زمانی دین منجر به سکولاریسم می‌شود که، دین را در یک محدوده خاص شبیه کلیسا محدود کنیم. اگر دین را به کل جامعه تسری ندهیم، قطعا همین دین دچار آفت می‌شود. 

حداد عادل ابراز داشت: اگر دین را منظر عقلانی مورد بررسی قرار ندهیم، این اتفاق رخ می دهد که انگار دین یک گزاره ذوقی و لحظه ای است. استاد شهید مطهری نگاهی را در امور دینی جاری کرد که تمام گزاره های دینی را می توان با ملاک و معیار عقلی سنجید.

وی تصریح کرد: سکولاریسم بلایی است که می تواند دامن یک فرد کاملا دین مدار را هم بگیرد. پس باید هر لحظه توجه داشت که دوری از دین مداری انسان را به سمت سکولاریسم ببرد. 

حداد عادل در پایان گفت: اگر شهید مطهری امروز در میان ما بود قطعا تمام جامعه پیرامون خود را به عقلانیت دعوت می کرد./201/856/ب1

ارسال نظرات