۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۹۵۰۹۷
آیت الله مظاهری:

اعمال نباید از سرِ رفع تکلیف و صحت ظاهری انجام بگیرد

آیت الله مظاهری با بیان این‌که اعمال نباید از سرِ رفع تکلیف و صحت ظاهری انجام بگیرد، گفت: به دست آوردن خلوص سخت اما ضروری است و این خلوص با راز و نیاز با خداوند و توسل به ائمه به دست می آید.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: اعمال انسان باید در تراز اخلاص انجام گیرد.

وی در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت ولادت چهارمین اختر تابناک ولایت و امامت، حضرت زین العابدین(ع) افزود: در تفسیر قرآن به آیه نود و ششم سوره بقره که می فرماید «وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَیَاةٍ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ»، رسیدیم؛ مخاطب خاص این آیه همچون آیات قبلی، یهودیان زمان حضرت موسی(ع) هستند ولی این آیه نیز پیام اخلاقی خوبی برای عموم انسان ها مخصوصاً مسلمانان دارد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: موضوع این آیه اخلاص است؛ قرآن شرط تدین واقعی را اخلاص می داند و می فرماید، کارهای شما باید رنگ الهی به خودش بگیرد و در اعمالتان توجه دیگران را به خود جلب کردن وجود نداشته باشد؛ قرآن در این آیه به یهودیان می فرماید، خلوص در زندگی شخصی شما جایگاهی ندارد و تماماً به فکر رفاه، آسایش و استثمار کردن انسان های دیگر هستید و این رفتار نتیجه هوس باز بودن شما است.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در اواخر عمر با برکتشان دائماً آیه معروفی که می فرماید «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» را تکرار می کردند؛ امام(ره) از بیان این آیه قصد داشتند بگویند تنها موعظه من این است که خالص باشید.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اخلاص باید در ابعاد فردی و اجتماعی نمایان باشد، اذعان کرد: عمل بدون اخلاص اگر چه با کیفیت و بزرگ باشد ولی هیچ ارزشی ندارد چرا که اصل نیت اعمال ریایی، حبّ به دنیا است؛ خسران واقعی در روز قیامت نصیب افراد ریاکار می شود.

وی اظهار کرد: برخی افراد که در دنیا مشغول ریاکاری هستند، در آخرت مشرک خطاب می شوند؛ برخی افراد نیز بهای زیادی به خواهش های نفسشان می دهند و به دنبال دنیا حرکت می کنند، چنین عملی انسان را هوس باز بار می آورد، هر چند مرتکب حرامی نشده است ولی به طور قطع انتخاب کردن این نوع از زندگی مورد پذیرش پروردگار عالم نیست.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان روایتی تشریح کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، همه بندگان هلاک می شوند، مگر عالمان، همه عالمان هلاک می شوند مگر عاملان، همه عاملان هلاک می شوند مگر خالصان و خالصان در خطر عظیم هستند؛ تنها کسانی که از لحاظ اعتقاد، اخلاق و عمل در تراز اخلاص قرار دارند، جزء نجات یافتگان هستند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که مخلِصان در خطر گمراه شدن از جانب شیطان های درون و برون قرار دارند، افزود: شیطان های درون و برون اجازه نمی دهند انسان های مخلِص با خداوند ارتباط خوب و جامعی برقرار کنند و همه تلاش خودشان را گذاشته اند تا نگذارند انسان در صراط مستقیم حرکت کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که محافظت کردن از عمل سخت از محافظت کردن از عقیده است، اذعان کرد: اعتقادات معمولاً حفظ می شود ولی محافظت کردن از عمل بسیار سخت است، عمل برای این که خالصانه انجام بگیرد فاعل آن باید تلاش زیادی را انجام دهد و سختی های زیادی را متحمل شود.

وی ادامه داد: به دست آوردن خلوص بسیار سخت است ولی بسیار لازم و ضروری است و این خلوص تنها با راز و نیاز با خداوند و متوسل شدن به اهل بیت(ع) به دست می آید؛ اگر اخلاص در عمل نباشد عمل تاریک و بی ارزش می شود؛ اعمال نباید از سرِ رفع تکلیف و صحت ظاهری انجام بگیرند.

حضرت آیت الله مظاهری تأکید کرد: اعمال انسان اگر برای رسیدن به ریاست و دنیا باشد افزون بر این که ارزشی ندارد و مورد پذیرش پروردگار نیست، موجبات عذاب الهی را فراهم می آورد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که مقام انسان مخلَص از انسان مخلِص بالاتر است، تشریح کرد: شیطان وعده داده است که همه انسان ها را گمراه می کند ولی قدرت نفوذ در مخلَص را ندارد؛ مقام مخلَص مقامی فارغ از خودبینی است و اهل بیت(ع) و علمایی که ریاضت های زیادی را متحمل شده اند، در آن قرار دارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: شیطان بالاترین دشمنی را با انسان های مخلَص دارد؛ نه این که شیطان نخواهد ایشان را گمراه کند بلکه توانایی گمراه کردن انسان های مخلَص را ندارد؛ بنده با افرادی که به مقام مخلَص رسیده اند سر و کار داشته ام، بسیار جالب است که بدانید ایشان در کوچکترین اعمالشان ذره ای به فکر غیر خداوند نیستند./201/867/ب1

ارسال نظرات