۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۹۵۱۱۸
رییس مجلس شورای اسلامی:

ایران همواره به دنبال دوستی و صلح در منطقه بوده است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در مخالفت با تروریست‌ها همواره به دنبال دوستی و صلح در منطقه بوده است اما وقتی آنها دست به اسلحه بردند ما نیز جلوی آنها ایستادگی کردیم.
لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب که در شهر آفتاب برگزار شد، گفت: نمایشگاه کتاب علاقه ایرانیان به عقل، تفکر و ترقی علمی را نشان می‌دهد.

وی درباره حضور کشور ایتالیا در نمایشگاه کتاب و اینکه ایران و ایتالیا دو کشور تاریخی هستند، عنوان کرد: ایرانیان به علم و تعامل فرهنگی با سایر کشورها علاقه دارند، در اسلام نیز به علم بسیار توجه شده است.

لاریجانی با بیان اینکه در قرآن و حدیث بر اهمیت علم و عقل تاکید شده است، اظهار داشت: 3 مقوله تفکر، کتاب و زبان همواره با یکدیگر ارتباط دارند، از نظر فیلسوفان کسانی که قدرت زبانی بهتری دارد نشان از قدرت تفکر آنها است.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: پس از آمدن اسلام به ایران، علم در بین ایرانیان گسترش عمیق‌تری پیدا کرد و متفکران زیادی با گرایش به مسائل علمی به وجود آمده و کتاب نوشتند.

وی ادامه داد: زمانی‌که اروپا در قرون وسطی شاهد تاریکی در بخش علمی بود اسلام چنان بر تفکرات علمی بها داده بود که بعدها همان اروپائیان از آثار ابن سینا به عنوان کتاب‌های مرجع در مراکز علمی خود استفاده می‌کردند.

لاریجانی با بیان اینکه تعامل فکری و فرهنگی بین ایران و غرب نسبت به سایر کشورها بیشتر است، ابراز کرد: کشورهایی که تاریخ خود را به خوبی شناخته و از آن بهره‌برداری کنند در جهش علمی پیشرفت بهتری خواهند داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: پس از پیروزی انقلاب در عرصه علم پیشرفت‌های خوبی داشتیم که ریشه در آزادی تفکر و اندیشه متفکران دارد، شهید مطهری نیز یکی از عوامل موفقیت انقلاب را اصرار رهبران آن بر آزادی می‌دانست.

وی با انتقاد از سخنان برخی سیاستمداران درباره نسبت دادن هلال شیعی به ایران، ابراز کرد: یکی از سیاستمداران وامانده در منطقه این مساله را همواره تکرار می‌کند در حالی که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه دنبال هلال شیعی نبوده و نخواهد بود چراکه این کشور جایگاهی بالاتر از این دارد.

لاریجانی افزود: ایران در مخالفت با تروریست‌ها همواره به دنبال دوستی و صلح در منطقه بوده است اما وقتی آنها دست به اسلحه بردند ما نیز جلوی آنها ایستادگی کردیم.

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در تفکر اسلامی دیوارکشی وجود ندارد، گفت: برخی کشورها گرایش به ملیت را به معنای دیوارکشی تلقی می‌کنند درحالی که ایران نه دنبال دیوارکشی و نه دنبال عناوینی نظیر هلال شیعی است.

وی درباره اهمیت‌ سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ عنوان کرد: امروز بسیاری از چاپخانه‌ها فرسوده شدند که می‌توان در تعامل با صندوق توسعه ملی به فعالان این عرصه کمک کرد

لاریجانی افزود: همچنین برخی از ناشران فعال در عرصه صادرات مشکلات زیادی دارند که اگر وزارت ارشاد صندوق تشویق صادرات فرهنگی را راه‌اندازی کند به آنان کمک خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی درباره افزایش یارانه سخن می‌گویند، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با افزایش یارانه‌ها موافق نیست چراکه به صلاح کشور نیست، باید از یارانه‌های برای تولید استفاده شود./807/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات