۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۴۹۵۳۱۲
حجت‌الاسلام والمسمین قریشی:

عزت امروز ایران نتیجه ایستادگی در برابر دشمنان است

نماینده‌ ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: اگر امروز کسی جرأت چپ نگاه کردن به مردم ایران را ندارد به دلیل ایستادگی ۴۰ ساله مردم در برابر دشمنان و مستکبران جهان است که نمونه عملی آن را در هشت سال دفاع مقدس به رخ جهانیان کشیدند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در مصلای امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، به قسمت سوم خطبه ۲۶ نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در این خطبه می‌فرمایند: «تا بهایى نگرفت بیعت نکرد آنکه فروخت سودى نکرد و آنکه خرید خوار و ذلیل شد. جنگ را آماده شوید و ساز و برگ نبرد مهیا دارید که آتش کارزار افروخته شده و شعله آن بالا گرفته است . پایدارى ورزید که پایدارى بیش از هر سلاح دیگر پیروزى را میسر گرداند».

وی در تفسیر این خطبه اظهار داشت: خطبه ۲۶، خطبه مفصلی است که مرحوم سیدرضی نویسنده کتاب نهج‌البلاغه بخش‌هایی از آن را در کتاب خویش آورده است و در این خطبه، حضرت علی(ع) بعد از اشاره به زمان جاهلیت و زمان بیعت مردم با ایشان بعد از فوت پیامبر(ص) بخش سوم را ایراد می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی افزود: بخش سوم این خطبه به ماجرای بیعت عمروعاص با معاویه بعد از فرستادن نامه حضرت علی(ع) به معاویه مبنی بر بیعت با ایشان است که در نهایت منجر به اعلام جنگ علیه معاویه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این خطبه حضرت علی(ع) بعد از اعلام جنگ مردم را به صبر و پایداری دعوت کرد، خاطرنشان کرد: در صدر اسلام اصحاب پیامبر(ص) با صبر به پیروزی رسیدند و در برابر تمام سختی‌ها و مصیبت‌ها ایستادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: اگر انسان خود را برای مقابله با سختی‌ها آماده نکند و برای آنها دوام نداشته باشد طعم پیروزی و موفقیت را نخواهد چشید.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) در توصیف اصحاب و افرادی که دور پیامبر(ص) را گرفته بودند می‌فرمایند که ما در آن زمان برای برقراری توحید و دین با برادران، فرزندان، پدران و عموها و دایی‌های خویش می‌جنگیدیم و سختی این جنگ با عزیزان را برای خدا تحمل می‌کردیم و به این سبب وقتی خدا اراده ما را مشاهده کرد برای ما نصرت و پیروزی و برای دشمنانمان ذلت و خواری به ارمغان آورد.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه گسترش اسلام نتیجه اعتقاد بوده است، عنوان کرد: برخی می‌گویند اسلام در نتیجه شمشیر گسترش یافته است و این حرف باطلی است زیرا شمشیر تنها موانع را از بین می‌برد ولی آنچه باعث می‌شود اسلام در دل‌ها نفوذ کند واکنون بیش از ۱.۵ میلیارد نفر در دنیا مسلمان هستند نتیجه کلام قرآن و پیامبر است که به دل مردم می‌نشیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با انتقاد از عدم تحمل و ایستادگی مسلمانان در برابر دشمنان در دنیای امروز، تصریح کرد: اگر مسلمانان دنیا، مسلمانان ایران را الگوی خویش قرار می‌دادند و در برابر سختی‌ها و دشمنان ایستادگی می‌کردند اکنون شاهد وضعیت فعلی مسلمانان در سوریه، عراق، یمن و ... نمی‌بودیم.

وی اضافه کرد: اگر امروز کسی جرأت چپ نگاه کردن به مردم ایران را ندارد به دلیل ایستادگی ۴۰ ساله مردم در برابر دشمنان و مستکبران جهان است که نمونه عملی آن را در هشت سال دفاع مقدس به رخ جهانیان کشیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین در ادامه به بخشی از خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی‌(ع) این خطبه را بعد از اطلاع از خبر حمله یکی از فرماندهان معاویه به انبار و کشتن فرماندار ایشان در آنجا و قتل و غارت، در تشویق اصحاب خویش برای جهاد ایراد کردند.

وی افزود: حضرت علی(ع) در این خطبه می‌فرمایند: «امّا بعد، بي ‏ترديد جهاد دری است از درهای بهشت كه خداوند به روی ويژگان از دوستانش برگشوده است. آری، جهاد لباس برازنده پاكدامنی و پرهيزكاری، و زره امان بخش الهی، و سپر محكم اوست، آن كس كه از جهاد بگريزد خداوند تن‏پوش ذلّت بر او پوشانَد، و در طوفان فتنه و بلا سقوط كند، و در زير چكمه فلاكت خرد و زبون شود، و عقل خود را از دست دهد، و به كيفر فرار از جبهه، حق از او روی گردانَد، و سختي و مشقّت بر او فرود آيد، و عدالت از او روي بر تابد. آگاه باشيد كه من شب و روز و آشكار و نهان شمايان را به نبرد با اينان فراخواندم و گفتم پيش از آنكه به جنگتان آيند به جنگشان رويد».

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: جهاد انواع مختلفی دارد از جمله جهاد به معنی تلاش و کوشش برای کسب رزق و روزی، جهاد علمی و جهاد دفاعی که بالاترین جهاد هم جهاد دفاعی است.

وی عنوان کرد: انسان چه بخواهد و چه نخواهد جان خویش را از دست خواهد داد و چه بهتر جان و مال خویش را به خدا بفروشد و معامله را با او بکند که این وعده خداست که مال و جان مؤمنان را به بهای بهشت و مقام می‌خرد.

امام جمعه ارومیه با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه بهشت در زیر و اطراف نیزه‌ها قرار دارد، گفت: تنها خدا می‌تواند ثواب و پاداش جهاد در راه خدا را بشمارد و کسی توان شمارش آن را ندارد./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات