۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۹۵۳۹۹

اجرای کامل و همه جانبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور بیانیه ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری، بر لزوم اجرای همه جانبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.
وزارت آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور بیانیه ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری، بر لزوم اجرای همه جانبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

معلمی شغل انبیاء است.

امام خمینی «ره»

12 اردیبهشت، که یاد آور خاطره معلم سترگ و اندیشمند کبیر استاد شهید مرتضی مطهری «ره» و روز معلم است، بدون  تردید روزی مهم در تقویم انقلاب اسلامی است.

در سال 1358 و در حالی که کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت، دست دشمنان انقلاب اسلامی از آستین گروهکی خود فروخته و جاهل به درآمد و خون پاک استاد شهید مطهری «ره» را بر زمین ریخت.

دشمنان انقلاب اسلامی از همان ابتدای نهضت اسلامی مردم مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی «ره» به خوبی دریافته بودند که این نهضت بیش و پیش از هر چیز نهضتی فرهنگی و مبتنی بر اندیشه‌های ناب برآمده از معارف غنی اسلام است، که با قلم توانا و بیان شیوای معلمانی مانند استاد شهید مرتضی مطهری «ره» جان شیفته و تشنه نسل جوان را سیراب کرده و آنان را به میدان جانفشانی در مسیر انقلاب اسلامی کشانده و بنا براین و برای متوقف کردن و به شکست کشانیدن این نهضت باید ریشه‌های فکری آن را خشکاند و ترور استاد شهید مرتضی مطهری «ره» هم در این راستا صورت گرفت.

اما بنا به وعده الهی " وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ" شجره طیبه انقلاب اسلامی نه تنها با از دست دادن این فرزند خود نه تنها به کاستی و سستی دچار نشد؛ بلکه خون پاک و مطهر این معلم شهید، موجب زنده تر شدن نهضت و انقلاب اسلامی شد که برکات آن تا به امروز چشم‌ها را می نوازد.

بدون اغراق معلم رکن اصلی مهم ترین بخش جامعه یعنی تعلیم و تربیت است و اگر معلم به درستی ارج نهاده شود و ارزش کار او دانسته شود، بدون تردید بخش تعلیم و تربیت ارزش و شان خود را در جامعه باز خواهد یافت.

از جانب دیگر هم اگر معلم به حساسیت و خطیر بودن جایگاه خود، که بنا به فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی «ره» شغل انبیاء است، واقف و آگاه باشد و تمام توان خود را برای تربیت نسل صالح، توانمند، کوشا، برخوردار از روحیه شاداب، معتقد به مبانی اسلامی و دوستدار فرهنگ و میراث علمی و فرهنگی کشور به کارگیرد، بسیاری از مشکلات و معضلات رفع و بر طرف می شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان ستاد فرماندهی علم و فرهنگ کشور، از همان ابتدا فعالیت خود به حوزه حساس تعلیم و تربیت نگاهی ویژه داشته و مصوبات راهگشا و مفیدی در این زمینه تصویب و برای اجرآئ در اختیار نهادهای مسئول قرار داده است.

در سال‌های اخیر و پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در مورد لزوم تدوین "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" ، این سند مهم و حیاتی با استفاده از بدنه توانمند کارشناسی کشور تدوین، تصویب و برای اجراء در اختیار نهادهای مسئول و اجرائی قرار گرفته است.

در این سند مهم با نگاهی جامع ، ابتدا "فلسفه تعلیم وتربیت" مبتنی بر نگاه اسلام به انسان، جامعه و ... تبیین و ترسیم شده و سپس برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی، الزامات اجرائی لازم در همه ابعاد اعم از نیروی انسانی، کتب درسی، محیط آموزشی و ... پیش بینی و ترسیم شده است.

با توجه به محتویات ارزشمند و راهگشای این سند راهبردی، هم اکنون جامعه تعلیم و تربیت کشور باید ضمن مطالبه اجرای کامل و همه جانبه این سند از مسئولان محترم بخش تعلیم و تربیت، نقش خود را نیز در این مسیر مهم تبیین و ترسیم کند.

دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن گرامیداشت یاد استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری «ره» و همه معلمان شهید و تبریک روز معلم به جامعه خدوم تعلیم و تربیت؛ بر اجرای همه جانبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نسخه شفا بخش این حوزه مهم تاکید می کند./998/د102/س

 

ارسال نظرات