۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰
کد خبر: ۴۹۵۴۴۴
چرایی حملات گسترده به نامزدهای پیش‌رو در انتخابات؛

دلالان سیاسی با منافع مردم مخالفند

دلالان سیاسی حاضر نیستند كمی از حق خود، فیش‌های حقوقی و پاداش‌های نجومی خود دست بكشند و سفره مردم را رنگین‌تر كنند.
یادداشت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، می گویند افزایش یارانه نقدی امكان پذیر نیست، اما ریخت و پاش‌های سیاسی‌شان در فیش‌های حقوقی نجومی را رقم می زند. حال همین‌ها منتقد سیاست افزایش یارانه نقدی هستند.  افزایش یارانه نقدی یكی از جذاب‌ترین شعارهای انتخاباتی كاندیداهاست، اگرچه اجماعی در این رابطه میانشان وجود ندارد. مخالفانش البته اپوزوسیون هستند و معتقدند كه مردم نباید بیش از همین ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومانی را بگیرند اما آنها باید بساط ولخرجی‌های دولتی‌شان را پهن نگاه دارند.

این‌ها همه در شرایطی است كه یك حساب سرانگشتی و البته دقیق نشان می‌دهد كه اگر فقط و فقط ده درصد صرفه جویی در خرجشان انجام دهند، سفره یارانه‌ها برای مردم عادی و افراد غیر سیاستمدار گسترده‌تر می‌شود. اكنون یكی از وعده‌هایی كه سیاستمداران خبره و نخبه می‌دهند آن است كه اگر تنها ده درصد از هزینه‌های سالانه دولت كسر شود، یارانه بیشتری سر سفره مردم می‌آید، در حالی كه اكنون همین دلالان سیاسی در دوران آخر صدارت خود، حاضر شدند برای خرید رأی بیشتر، وعده افزایش یارانه نقدی افراد تحت پوشش بهزیستی و كمیته امداد را بدهند و نصفه و نیمه هم كه شده، یارانه آنها را افزایش دهند. حال بخشی از این مشمولان ٢٥٠ تومان در ماه یارانه می‌گیرند و بخشی دیگر همچنان محروم هستند، این در حالی است كه همین مخالفان افزایش یارانه نقدی، یارانه نقدی این عده را ٣.٤ برابر افزایش داده‌اند.

نكته حائز اهمیت این است كه دلالان سیاسی حاضر نیستند كمی از حق خود، فیش‌های حقوقی و پاداش‌های نجومی خود دست بكشند و سفره مردم را رنگین‌تر كنند . دولت که بعد از 4 سال سکانداری پاستور، دست خالی است و نتوانسته به مطالبه ملی پاسخ دهد و در روز ارائه کارنامه، وعده‌های خود را نیز انکار می‌کند، برای پیروزی راهی جز تهمت و افترا به دیگر نامزدهای انتخاباتی ندارد.

روزگذشته، سخنگوی دولت در حالی شعار کاندیداهای اصولگرایان در افزایش یارانه‌ها را نقد کرده و گفته است: «افزایش یارانه خانوارها بر اساس وضعیت موجود امکان پذیر نیست مگر آنکه قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد» که خود در همان جلسه از افزایش یارانه و مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به طور متوسط و میانگین از 71 هزار تومان به 240 هزار تومان خبر می‌دهد؛ اقدامی که در آستانه انتخابات صورت گرفت. نکته قابل توجه اینجاست که همین آقای سخنگو گفته است درآمد سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است اما این سازمان باید ۴۱ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی دهد که ما بقی را از خزانه بر می‌دارد. حال چطور در آستانه انتخابات، بدون قطع یارانه دیگر خانوارها 3.4 برابر یارانه خانواده‌های تحت پوشش افزایش می‌یابد. دولت بودجه این هزینه اضافه را از کجا تأمین می‌کند.  حال این دولت «نمی‌شود، نمی‌توانیم، نداریم» است که باید در مورد عملکرد ضعیف خود به مردم پاسخ دهد و اینکه چرا شب انتخابات به یاد محرومان افتاده است نه آنکه برنامه‌های عملیاتی رقبایش را برای تغییر وضع موجود زیر سؤال ببرد.

آقای ناصر موسوی لارگانی، نایب ریس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با روزنامه صبح نو درباره امکان افزایش یارانه‌ها گفت: دولت یازدهم قانون هدفمندی یارانه را به‌طور کامل و دقیق اجرایی نکرده است. بر اساس این قانون، دولت موظف است تا 50درصد از درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به‌صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار دهد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات