۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۴۹۵۵۸۵
کارشناس مهدویت:

ایستادن فقها در مقابل امام زمان دروغی بزرگ است

حجت الاسلام شهبازیان جعل، تقطیع و تحریف روایات را روش مشترک مدعیان دروغین مهدویت دانست و گفت: جریان احمد الحسن نسخه غلط گیری شده بهائیت است و به دنبال جداسازی مردم از فقها است.
محمد شهبازیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «مدعیان دروغین مهدویت» عصر روز گذشته با سخنرانی حجت الاسلام محمد شهبازیان، کارشناس مهدویت در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام شهبازیان با اشاره به فضای کلی جریان های انحرافی ابراز داشت: در فضای معارف دینی و مهدویت دو فضای اثباتی و سلبی داریم به این صورت که در فضای اثباتی با موافقان دیدگاه شیعه اثناعشری مواجه هستیم و باید معارف را به آنها انتقال دهیم و در فضای سلبی با مخالفان شیعه مواجه هستیم و باید آنها را بتوانیم نقد کنیم.

جریان های سلبی درون مذهبی و برون مذهبی مهدویت

وی افزود: در فضای سلبی ما با دو گروه مواجهیم که یک دسته گروه های برون مذهبی هستند که به چهار دسته تقسیم می شوند و عبارتند از مستشرقین از طریق طراحی پروژه نفوذ، پروتستان های بنیادگرای طرفدار مسیحیت از طریق مبارزه با نشانه های ظهور، وهابیت از طریق فعالیت های رسانه ای  و بهائیت از طریق ایجاد شبهه در تولد حضرت مهدی(عج) به مقابله با شیعه می پردازند.

 کارشناس مهدویت به جریان سلبی درون مذهبی مبارزه با مهدویت اشاره کرد و گفت: این جریان به سه دسته سکولارهای و روشنفکر مآبان، مدعیان دروغین مدویت و سهل اندیشان مهدوی تقسیم می شوند و این جریان هم در مقابل اندیشه ناب مهدوی قرار می گیرد.

وی به تبیین جریان سکولار و روشنفکر مآبان پرداخت و اظهار داشت: آنان معتقدند که باید در خانه نشست و به هیچ حرکتی در زمینه سازی ظهور نیاز نیست؛ برای مثال سروش معتقد است که مهدویت و خاتمیت با هم سازگار نیست و نمی شود که به خاتمیت پیامبر(ص) ایمان داشت و معتقد به ظهور مهدی و منجی بود.

استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با جریان سهل اندیشان مهدوی خاطرنشان کرد: این دسته شامل دینداران دهن بین می شود که متأسفانه آسیب هایی را به وجود آورده اند و برای فعالیت مدعیان دروغین بستر سازی می کنند.

سهل اندیشان مذهبی بسترساز انحرافات مهدویت هستند

وی خطر سهل اندیشان را بسیار جدی دانست و افزود: متأسفانه در جامعه دینی ما به جای پرداختن به مباحث اصیل مهدویت به حاشیه ها پرداخته می شود؛ مثلا بحث اثبات ولایت و علم و عصمت امیر المؤمنین را کنار می گذاریم و به این مسأله می پردازیم که آیا مقام امیر المؤمنین از انبیای اولوالعزم(ص) بالاتر است یا نیست که هیچ لزومی ندارد و هیچ نفعی برای جامعه ندارد.

حجت الاسلام شهبازیان ادامه داد: مثلا در جریان رجعت ائمه(ع) در عصر ظهور، خود اصل رجعت که یک مفهوم کلی است مورد قبول همه فقها است ولی این که به ریزه کاری ها بپردازیم که اول امام حسن(ع) می آید یا امام حسین(ع) ثمره ای ندارد و ما اصل قضیه رجعت را باید قبول داشته باشیم تا دچار انحرافات و آسیب ها نشویم.

وی با بیان این که امروز جامعه ما به حاشیه ها مبتلا است و تا حرف از مهدویت می شود به سراغ نشانه های ظهور می رود، گفت: بسیاری از نشانه های ظهور که در کتب اصیل ذکر نشده است جعلی است؛ برای مثال این قول مشهور که می گویند حضرت مهدی(عج) دین جدیدی می آورد هیچ سندی ندارد و تمام منتقدان مهدویت برای حمله به شیعه از این روایت استفاده کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جریان سهل اندیش بستر ساز حمله به مهدویت شده است، اظهار داشت: راه حل این مسأله این است که ما باید اجماعیات و کلیات مهدویت را بیان کنیم و از پرداختن به بحث های حاشیه ای و آسیب زا در سخنرانی ها و محافل و مجالس پرهیز کنیم.

تشریح جریان های مدعی دروغین مهدویت

وی در ادامه به جریان های مدعی دروغین مهدویت اشاره کرد و ابراز داشت: یک دسته از این جریان ها در زمینه امامت و مهدویت ورود داشته اند و خود را مهدی(عج) نامیده اند و با سوء استفاده از سهل اندیشان دینی، بخشی از جامعه مذهبی ما را به دنبال خود می کشانند و آن ها را دچار آسیب می کنند.

کارشناس مهدویت تصریح کرد: دسته دیگر از مدعیان هم ادعای نائبیت امام زمان(عج) و یا زمینه ساز بودن برای ظهور امام زمان(عج)  را می کنند و خود را به عنوان نفس زکیه، یمانی و دیگر کسانی که در روایات ذکر شده است جا می زنند و عده ای را به وسیله علوم غریبه و یا استفاده از روش های دیگر مانند خواب سازی به دنبال خود می کشند.

وی افزود: برخی هم صرفا ادعای ارتباط با امام زمان(عج) را دارند و می گویند من زن امام زمان(عج) هستم و یا فرزند امام زمان(عج) هستم و یا چله نشینی کردم و امام زمان(عج) را دیدم و دیگر ادعاهای مختلف که تعداد این گروه هم زیاد است.

حجت الاسلام شهبازیان به جریان احمد الحسن که هم ادعای یمانی بودن و هم ادعای امام بودن و هم ادعای زمینه ساز بودن و هم ارتباط با امام زمان(عج) را دارد اشاره کرد و افزود: ما با نقد احمد الحسن می توانیم به نقد تمام جریان ها بپردازیم و به نحوه استدلال این مدعیان دروغین آشنا شویم.

جعل، تقطیع و تحریف روایات روش مشترک مدعیان دروغین مهدویت است

وی با بیان اینکه روش تمام مدعیان در بیان ادله مشترک است، گفت: آن ها یا جعل روایت می کنند، یا تقطیع روایات می کنند و یا تحریف روایات را دارند و باید سخنرانی فرد اصلی فرقه را و یا کتاب اصلی هر فرقه را پیدا کنیم و با تمرکز روی کتاب جعل، تقطیع و تحریف را کشف کنیم و با مراجعه به مصدر اصلی روایت به واقعیت حدیث پی ببریم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که علم حدیث را باید از اهل آن پرسید، اظهار داشت: نگاه سطحی و بدون علم به حدیث بسیار آسیب زا است و نمی تواند مورد استناد قرار بگیرد ولی متأسفانه جریان رائفی پوریسم در کشور به راه افتاده است و بدون توجه به آسیب های این نوع تبلیغ به بستر سازی برای سوء استفاده مدعیان دروغین مهدویت کمک می کند.

جریان احمد الحسن و یارگیری او از طلاب

وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به جریان احمد بن اسماعیل «احمد الحسن» ابراز داشت: یارگیری این جریان در خانواده ها و جمع های دوستانه شکل گرفته است و افراد با اعتمادی که نسبت به فامیل و یا دوست خود داشته اند بدون تحقیق و تفحص علمی به دام این فرد افتاده اند.

حجت الاسلام شهبازیان خاطرنشان کرد: احمد بن اسماعیل بن صالح بن حسین بن سلمان در بصره متولد شده است و فارق التحصیل رشته معماری و شهر سازی از دانشگاه عراق در مقطع لیسانس است و بعد از فارق التحصیلی ادعاهای خود را ابراز می کند و معتقد است که سلمان جد او فزند حضرت مهدی(عج) است و من هم نوه امام مهدی(عج) هستم.

وی افزود: احمد الحسن با این استدلال که در روایت آمده است که دوازده نفر از فرزندان امام زمان(عج) که معصوم هستند بعد از ظهور ایشان به امامت می رسند، خود را امام سیزدهم معرفی می کند و معتقد است که او به صورت بالفعل یمانی است و باید زمینه ساز ظهور باشد و بعد از ظهور به امامت می رسد و امام سیزدهم شیعیان خواهد بود.

کارشناس مهدویت به تناقضات ادعاهای احمد الحسن اشاره کرد و ابراز داشت: او در ابتدا می گفت تقلید حرام است ولی بعد تقلید را فقط از خود جایز می دانست و بعد تقلید از یکی از این سه نفر «سید محمد صدر، محمد صادق صدر و امام خمینی» را جایز می دانست؛ او بعد از اثبات خود به تغییر احکام روی آورده و برای مثال اذان و اقامه را واجب می دانند و خمس را حرام می داند و شیوه خاصی از وضو را به پیروان خود واجب کرده است.

جریان احمد الحسن نسخه غلط گیری شده بهائیت است

وی جریان احمد الحسن را نسخه غلط گیری شده بهائیت دانست و گفت: الان جریان احمد الحسن به دو جریان تقسیم شده است که یک جریان مکتب نجف است و یک جریان مکتب مصر است.

استد حوزه و دانشگاه با بیان این که جریان احمد الحسن از طریق جذب از میان طلاب به یارگیری پرداخته است، گفت: طلبه ای از قم خانه خود را در پردیسان فروخته است و پول آن را برای تأمین سلاح به نجف فرستاده است و در نماز جمعه ای که در قم می خوانند گفته اند که از نجف فشار می آورند که برای تهیه سلاح پول بفرستید تا موانع ظهور که فقها هستند را از بین ببریم.

وی با بیان این که معیار شناخت امام در احادیث ذکر شده است، گفت: اولین معیار علم است که باید مورد آزمون قرار بگیرد و اگر امام یک غلط هم داشته باشد دیگر امام نیست.

در هیچ روایتی نیامده است که فقها در مقابل امام زمان می ایستند

حجت الاسلام شهبازیان با بیان این که در هیچ روایت صحیحی نیامده است که فقها در مقابل امام زمان(عج) می ایستند، گفت: آنها به دنبال فقیه زدایی هستند تا بتوانند به راحتی مردم را فریب بدهند و جامعه را به دنبال خود بکشانند.

وی با اشاره به این که احمد الحسن در کتاب متشابهاتش ادعا کرده که هیچ اشتباهی در این کتاب وجود ندارد، ابراز داشت: ما غلط های فاحشی را در این کتاب پیدا کردیم که از روش های جعل، تقطیع و تحریف روایات استفاده شده است و برای اثبات خود استفاده کرده اند./843/پ200/س

ارسال نظرات