۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۹۵۶۹۸
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مطرح کرد؛

ضرورت تدوین مثال های جدید و کاربردی در تدریس مباحث فقهی

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اهمیت موضوع شناسی مسائل مستحدثه در پویایی فقه، بر ضرورت تدوین مثال های جدید و کاربردی در تدریس مباحث فقهی تأکید کرد.
نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر «فقه و نیازهای جامعه و نظام» پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه به نمایندگی از کمیسیون ضرورت یا توقف توسعه و تأسیس ابواب فقهی به ارائه گزارشی از این کمیسیون پرداخت و اظهار داشت: در هفته گذشته این کمیسیون با حضور جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه به کار خود پایان و ما پیشنهادهای خودمان را دو دسته پیشنهاد های علمی و اجرایی طبقه بندی کرده ایم.

وی افزود: در بخش پیشنهاد علمی به این نتیجه رسیدیم که نخست بیشتر استادان ما در این کمیسیون اصل توسعه ابواب فقه را ضروری دانستند و دوم به این جمع بندی دست پیدا کردیم که یکی از راه های توسعه ابواب فقه توسعه در قواعد فقهیه و توسعه فقه بر مدار مسائل جدید است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به موضوع شناسی مسائل مستحدثه به عنوان یکی از ضرورت های پویایی فقه عنوان کرد: ما اگر بخواهیم در فقه هنر، فقه اقتصاد، فقه فضای مجازی و فقه پزشکی تفقه اجتهادی کنیم باید موضوع شناسی داشته باشیم و همچنین مسائل مهمی که به صورت پراکنده در ابواب مختلف کتب فقهی وجود دارد را جمع آوری کنیم.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم این مسائل اگر نظام مند شود می توانند به عنوان یک باب مستقل فقهی مورد پژوهش قرار بگیرند همچون ولایت که می توانیم با تنقیح مسائل آن کتاب الولایه را تدوین کنیم؛ البته روش اجتهادی نیز مورد اهمیت است، اینکه طلاب به صورت آگانه در کنار اصول و قواعد فقه با روش اجتهاد نیز آشنا شوند.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به پیشنهادهای اجرایی برای توسعه ابواب فقه یادآور شد: نخست استفاده از روش آموزشی حوزه سامرایی است که البته این پیشنهاد از سوی حضرت آیت لله سیستانی مطرح شده است و دوم تشویق طلاب به آموزش دیدن فقه بویژه فقه های تخصصی و اساتید نیز خوب است که مثال های فقهی خود را از مسائل جدید و کاربردی انتخاب کنند.

وی افزود: برای توسعه ابواب فقهی باید مباحث جدید فقهی و کاربردی به عنوان موضوعات پایان نامه ها و رساله های سطح سه و چهار حوزوی انتخاب و مصوب شود و همچنین شورای تخصصی حوزه در تأسیس رشته های تخصصی فقه تصریح کنند که البته این مسأله شروع شده ولی گاهی مورد سنگ اندازی قرار می گیرد و کار به کندی پیش می رود و آخرین پیشنهاد ترسیم نقشه راه توسعه فقه است./1330/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات