۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۹۵۷۴۱
رييس اداره فرهنگ وارشاد اسلامي كاشان مطرح كرد؛

لزوم رعايت انصاف انتخاباتي از سوی فعالان رسانه و فضاي مجازي

رييس اداره فرهنگ وارشاد اسلامي كاشان بر رعايت انصاف انتخاباتي از سوی همه فعالان رسانه و فضاي مجازي و اطلاع رساني براساس آموزه هاي ديني تأكيد كرد.
مصطفي جوادي حميدرضا مومنيان روح الله دهقاني

به گزارش خبرنگارخبرگزاري رسا در كاشان، مصطفي جوادي بعد از ظهر امروز در همايش تأثير رسانه و فضاي مجازي بر انتخابات در سالن اجتماعات اداره بازرگاني كاشان، با اشاره به انتخاباتي شدن فضاي كشور و استفاده از ظرفيت هاي فضاي مجازي در انتخابات، گفت: فرمايشات رهبري و تأكيد معظم له بر حضور حداكثري مردم در انتخابات  فصل الخطاب همه نيروهايي است دل در گروه انقلاب و نظام و ولايت فقيه دارند.

وي افزود: هدف گذاري ما و آنچه كه بايد مورد نظر همه فعالان در رسانه و فضاي مجازي و خانواده ها باشد، تلاش براي حضور همگاني و گسترده مردم در پاي صندوق هاي راي است.

جوادي يادآور شد: بايد مراقب بود تا قلم و حرف و سخن ما و حتي يك كليك و فوروارد هر يك از ما در فضاي مجازي به گونه اي نباشد كه سبب دلسردي مردم از انتخابات و عدم حضور مردم در انتخابات شود.

وي بر لزوم پرهيز از تخريب نامزدهاي انتخاباتي كه مورد تأييد صلاحيت شوراي نگهبان قرارگرفته اند، تأكيد كرد و عنوان كرد: عدم تخريب و تكريم از شش نامزد انتخابات رياست جمهوري و نامزدهاي انتخابات شوراي شهر و روستا كه صلاحيت آنها مورد تأييد شوراي نگهبان قرار گرفته است بر همه واجب است.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد و اسلامي كاشان گفت: هريك از فعالان در رسانه و فضاي مجازي بر اساس سلايق خود، بدون اينكه سبب تخريب نامزدهاي ديگر انتخاباتي شوند مي توانند براي كانديداي مورد نظر تبليغ كنند.

جوادي همچنين بر رعايت انصاف انتخاباتي از سوی همه فعالان رسانه و فضاي مجازي و اطلاع رساني براساس آموزه هاي ديني تأكيد و عنوان كرد: بايد مراقب بود تا عملكرد هر يك از فعالان در عرصه رسانه و فضاي مجازي به گونه اي نباشد كه سبب تضعيف انتخابات و عدم حضور مردم در انتخابات شود.  

وي در ادامه با اشاره به فرازي از فرمايش آيت الله بهجت(ره) مبني بر اينكه ما به دنيا آمده ايم تا قيمت بگيريم نه اينكه به هر قيمتي زندگي كنيم، گفت: همه ما در روزهاي آينده كه به زمان برگزاري انتخابات نزديك‌تر مي شويم بايد اين فراز از فرمايش آيت الله بهجت را نصب خود فعاليتهاي خود قرار دهيم.

رهبري اجازه نداده راي مردم دست مايه منازعات و جنجال هاي سياسي باشد

حميد رضا مومنيان فرماندار ويژه شهرستان كاشان نيز در اين مراسم نقش رسانه ها و فضاهاي مجازي در انتخابات براي حضور حداكثري مردم در پاي صندوق هاي راي را مهم و حائز اهميت خواند و افزود: امروز نقش رسانه ها از يك ابزار اطلاع رساني انتشار اخبار فراتر رفته است و تبديل به حوزه نقش آفرين در جهت دهي جامعه و ارتقاي مباحث فرهنگي با هدف روشنگري جامعه و جابجا كردن مواضع شده است كه اين سرمايه هاي اجتماعي ظرفيت بزرگي است كه بايد از آن بهره مند شد.

وي افزود: حوزه فعاليتهاي رسانه هاي ديجيتال، فضاي مجازي، سايبري، شبكه هاي اجتماعي، كانال ها و گروه ها، ابزاري است كه اگر خوب بشناسيم و خوب از اين ظرفيت استفاده كنيم به شدت در ارتقاي سطح فرهنگ سياسي و بينش اجتماعي مردم با كمترين هزينه، تأثيرگذار خواهد بود.

مومنيان در ادامه گفت: امروز اين بلوغ در جامعه ايجاد شده است كه با موج آفريني و تحريك احساسات نمي توان راي جمع آوري كرد، بنابراين يكي از بسترهاي آگاهي رساني به مردم فضاهاي مجازي و استفاده از شبكه هاي اجتماعي است كه مي تواند به سرعت از انتشار هرگونه شايعه  و تهمت و تخريب و سياه نمايي جلوگيري‌كند و از اين فضا براي رقابت سالم انتخاباتي براي تبيين مواضع همه نامزدهاي انتخاباتي كه مورد تأييد شوراي نگهبان و نظام هستند استفاده شود.

به گفته وي، همه نامزدهاي انتخابات از مسير شوراي نگهبان و بر مبناي قانون عبور كرده اند و تأييد صلاحيت شده اند و رهبري نيز در همه دولت هايي كه روي كار آمده اند به اعتبار راي مردم تأكيد كرده است كه اينها ارزشهاي نظام قلمداد مي شود و نبايد دست مايه منازعات سياسي  قرار بگيرد.

فرماندار كاشان گفت: هر دولتي كه مستقر مي شود بعنوان نماينده مردم و با راي مردم انتخاب مي شود و رهبري نيز اجازه نداده راي مردم دست مايه منازعات و جنجال هاي سياسي قرار بگيرد و آراي مردم مخدوش شود.

رسانه ها زمينه را براي حضور حداكثري مردم در انتخابات فراهم كنند

روح الله دهقاني معاون دادستان كاشان، نيز گفت: براساس فرمايشات رهبرمعظم انقلاب تلاش همه فعالان درعرصه رسانه و فضاي مجازي بايد درجهت حضور حداكثري مردم در پاي صندوق هاي راي باشد.

وي افزود: تشكيل نظام مقدس جمهوري اسلامي آرزوي  همه ائمه اطهار(ع) بوده و امروز ما ازنعمت نظام مقدس جمهوري اسلامي بهره مند و در فضاي جمهوري اسلامي تنفس مي‌كنيم و اين فرصت بزرگي است تا اصحاب رسانه كه نفوذ كلام و توانايي اثرگذاري و خط دهي به اقشار مختلف جامعه را دارند بايد مراقب باشند عملكرد شان به گونه اي نباشد كه سبب حضور كمرنگ مردم در انتخابات شود.

دهقاني ادامه داد: سايت ها، فضاي مجازي و شبكه اجتماعي بايد تلاش كنند تا افراد بي انگيزه را نسبت به سرنوشت كشور حساس كرده و آنها را تشويق به حضور در صحنه انتخاب‌كنند، چرا كه رييس جمهوري اگر با راي بالا و اكثريت آراي مردم انتخاب شود قدرت چانه زني بيشتري خواهد داشت.

وي در ادامه به اهميت فضاي مجازي در انتخابات نيز اشاره كرد و گفت: امروز آسيبهاي فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي از محاسن آن سبقت گرفته و تهديد هاي اين فضا بيشتر از فرصت هاي آن است.

به گفته وي، لبه تيغ تيز شبكه هاي اجتماعي درحال نزديك شدن ريشه خانواده ايراني است.

دهقاني در ادامه با اشاره به اينكه برخي از سايت ها و رسانه هاي تحت پوشش قانون مطبوعات قرار نمي‌گيرند، گفت: تنها سايت ها و خبرگزاري ها و مطبوعاتي تحت قانون مطبوعات قرار مي‌گيرند كه از هيات نظارت بر مطبوعات مجوز دريافت كرده باشند، اما اين مهم مورد غفلت قرار گرفته است.

وي ادامه داد: خبرگزاري‌ها، سايت هاي خبري، نشريات الكترونيكي و مطبوعات مكتوب در صورت هرگونه تخلفي، اگر مجوز فعاليت نداشته باشند نمي توانند از مزاياي قانون مطبوعات استفاده كنند و در دادگاههاي عمومي و دادسراي عمومي انقلاب به جرم آنها رسيدگي خواهد شد، اما رسانه هاي داراي مجوز در دادگاه كيفري يك كه از سال گذشته در كاشان فعاليت خودش را آغاز كرده است به جرائم مطبوعاتي در اين دادگاه رسيدگي مي‌شود.

دهقاني، رسيدگي به جرائم مطبوعاتي به صورت علني و با حضور هيأت منصفه در دادكيفري يك را از مهمترين ويژگيهاي رسانه هاي داراي مجوز دانست و  از مديران رسانه هاي بدون مجوز درخواست كرد به دنبال اخذ مجوز باشند تا بتوانند از مزاياي قانون مطبوعات و حضور هيات منصفه بهره مند شوند چرا كه قانون مطبوعات فقط براي رسانه هاي داراي مجوز قابل اجرا است.

معاون دادستان كاشان در ادامه، گفت: هرچند در فضاهاي انتخاباتي علقه هايي نسبت به جناح خاص وجود دارد اما اگر همه خدمات دولت سابق را نديده  گرفته شود و با تهمت و تخريب و اتهام به ديگران به دنبال كسب آراي مردم باشيم و يا خدمات دولت را خاكستري ببينيم، هيچ پيامدي براي رسانه نمي تواند داشته باشد اما مراقب باشيم خودمان را مديون نكنيم.

به گفته وي، رسانه ها نبايد، هيچ دولتي را خاكستري ببينند و خدمات هيچ دولتي را سياه و سفيد نبينند چرا كه هر دولتي شايد داراي نقاط ضعف و قوتي باشد، بنابراين بايد تلاش كنيد تا سمت سوي رسانه ها تخرب جناح نباشد، چرا كه رسانه با تشخيصي كه دارد بايد براي حضور حداكثري مردم در انتخابات تلاش كند.

وي افزود: اگر رسانه اي داراي مجوز مرتكب خلافي شود، قانون براي هم نويسنده و هم مدير مسؤول مجازات هايي را در نظر گرفته است اما اگر رسانه اي بدون مجوز مرتكب خلاف شود تنها نويسنده مطلب مشمول مجازات خواهد بودكه اين تفاوت بين رسانه هاي داراي مجوز و بدون مجاز است.

لازم به ذكر است، همايش تأثير رسانه و فضاي مجازي بر انتخابات به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كاشان، با حضور فعالان عرصه فضاي مجازي، اصحاب رسانه و فعالان كانون فرهنگي مسجد در سالن اجتماعات اداره بازرگاني‌ شهرستان كاشان برگزارشد./202/1307/ب1

ارسال نظرات