۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۴۹۵۷۷۴
مدیر حوزه علمیه مازندران:

وقف پشتوانه مناسبی برای تقویت حوزه های علمیه است

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که وقف در طول تاریخ پشتوانه محکمی برای حوزه های علمیه و پرورش طلاب بوده است، گفت: امروز نیز یکی از بهترین راه های حمایت از حوزه های علمیه احیا و تقویت وقف است.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در همایش تخصصی وقف و حوزه علمیه در ساری با اشاره به اهمیت وقف در دین مبین اسلام، گفت: این سنت حسنه دینی همواره مورد تأکید ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی ما بوده است.

وی با بیان این که ائمه معصومین(ع) خود پیشگام در عرصه وقف و ترویج آن در جامعه بودند، افزود: با مطالعه کوتاهی در زندگی بزرگان دینی و علمای ماضی توجه به سنت حسنه وقف در رفتار فردی و اجتماعی آنها به خوبی آشکار است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که متأسفانه در رژیم طاغوت مسأله وقف در مهجوریت کامل قرار داشت و رژیم همه تلاش خود را برای از بین بردن آثار وقف به کار گرفته بود، تصریح کرد: اما با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد احیای دوباره این سنت حسنه دینی بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که وقف در اسلام از یک قداست و اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان دینی در طول تاریخ با وقف اموال و دارایی های خود در مسیر دین، فرهنگ و ارزش های اسلامی موجب تقویت جایگاه اسلام شدند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که حوزه های علمیه در تاریخ با وقف اداره می شد و این یکی از شاخصه های مهم مدارس علمیه در گذشته بوده است، تصریح کرد: موقوفات در گذشته زمینه استقلال حوزه های علمیه را فراهم کرد و این مسأله باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه از وقف به عنوان یکی از مهم ترین پشتوانه های حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: این سنت حسنه دینی در طول تاریخ عامل ماندگاری و تقویت حوزه های علمیه بوده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که وقف در طول تاریخ پشتوانه محکمی برای حوزه های علمیه و پرورش طلاب علوم دینی بوده است، گفت: امروز نیز یکی از بهترین راه های حمایت از حوزه های علمیه احیاء و تقویت حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که متأسفانه نسبت به موقوفات حوزه های علمیه بی توجهی شده است، افزود: خوشبختانه در طی سال های اخیر با تشکیل کارگروه های مشترکی شاهد اقدامات مناسبی درباره احیای موقوفات حوزه های علمیه هستیم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که با احیای موقوفات حوزه های علمیه بسیاری از مشکلات مالی مدارس علمیه رفع خواهد شد، تصریح کرد: یکی از بهترین راه های حفظ استقلال حوزه های علمیه احیاء و تقویت موقوفات است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در طول تاریخ حوزه و روحانیت به هیچ گروه و مجموعه ای وابسته نبوده است و این یکی از مهم ترین ویژگی های حوزه و روحانیت است، خاطرنشان کرد: با وجود جایگاه رفیع و اثرگذار روحانیت در نظام اسلامی، اما هیچ گاه این قشر تأثیرگذار جامعه از جایگاه خود سوء استفاده نکرده و همواره مدافع حقیقی انقلاب و نظام بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که حوزه و روحانیت بزرگترین پشتوانه انقلاب اسلامی بوده است، بیان داشت: اگر همراهی و از خودگذشتگی روحانیت و حوزه های علمیه نبود امروز این عظمت و عزت داخلی و بین المللی را نداشتیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مردم همواره پشتوانه های محکمی برای مدارس علمیه و روحانیت بودند، گفت: مدارس علمیه در دهه های اخیر همواره با کمک های مردمی اداره می شد و امروز نیز این شیوه ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که شیوه مدیریت حوزه های علمیه همواره الگویی برای جامعه اسلامی بوده است، تصریح کرد: عدم وابستگی حوزه های علمیه در طول تاریخ به دولت ها عامل اقتدار و پیشرفت این مراکز علمی بوده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه و روحانیت در طول تاریخ همواره پیشگام در دفاع از دین و ارزش های اسلامی بودند، خاطرنشان کرد: امروز نیز که بیش از 38 سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد شاهد رشد روزافزون این مراکز مهمی دینی در کشور هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که روحانیت با همه توان در برابر هجمه های دشمنان ایستاد و از اسلام و انقلاب دفاع کرد، گفت: همراهی مردم و روحانیت با نهضت انقلاب اسلامی برگ زرینی را در تاریخ نهضت انقلاب بود که امروز نیز این همراهی و وحدت همچنان وجود دارد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که تبلیغ دین و معنویت رسالت اصلی روحانیت است، گفت: اکنون مسؤولیت ترویج دین به علما و حوزیان و استادان حوزه دین است که باید نهایت همت را به کار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که مازندران موقوفات زیادی با نیات مختلف دارد، افزود: مدارس علمیه متعددی به عنوان موقوفه در طول تاریخ باقی مانده است و گذشتگان می‌خواستند با این گونه موقوفات ارزش‌های معنوی را به آیندگان برسانند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که باید تلاش کنیم که خودمان از واقفین باشیم، افزود: یکی از تکالیف ما تشویق خیرین به وقف است و چه بهتر است با عمل به این سنت حسنه با وقف انفرادی یا مشارکتی دیگران را به این خیر تشویق کنیم./۹۵۰/203/ب2

ارسال نظرات