۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۴۹۵۸۱۷
استاد درس خارج حوزه ضروری خواند؛

تهیه اطلس آماری از جوامع بین المللی برای فعالیت حوزه انقلابی

حجت الاسلام سلیمانی اردهالی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای تمدن سازی نوین اسلامی برنامه دارد، فعالیت حوزه انقلابی در عرصه بین الملل را ضروری خواند.
حجت الاسلام سلیمانی اردهالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر «فقه و نیازهای جامعه و نظام» ظهر پنجشنبه در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(ع) به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی استاد درس خارج حوزه به ارائه گزارشی از کمیسیون اولویت ها و چالش های حوزه انقلابی در عرصه بین الملل  پرداخت و با اشاره به سخنان امام راحل در مورد ضرورت رساندن صدای اسلام به جهانیان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که امروز بشر تشنه معارف الهی و واقعی است؛ بنابراین باید توجه کنیم که انقلاب اسلامی که از مراحل پنج گانه تشکیل شده است امروز از انقلاب و نظام سازی عبور کرده و اکنون درمرحله دولت اسلامی هستیم.

وی تأکید کرد: حکومت اسلامی امروز داعیه ایجاد ساختار سازی و ارائه الگوی تمدن اسلامی را در سر دارد که در این بین رسالت حوزه انقلابی خود نمایی می کند و حوزه باید حتما لوازمی را مد نظر قرار بدهد؛ از جمله اینکه اگر قرار است نظام جمهوری اسلامی تمدن نوین اسلامی را ارائه دهد قطعا باید معارف و مبانی انقلاب توسط کسانی که می خواهند آن را ارائه دهند به طور کامل شناخته شده باشد.

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه جهت ارتباط بهتر با جوامع بین المللی حوزه نیاز به تهیه اطلس آماری کامل از جامعه هدف دارد، خاطرنشان کرد: برای آنکه مبانی اسلام به جهان رسانده شود باید از تمامی ابزار ها و ظرفیت های موجود استفاده کنیم و به همین جهت استفاده حوزه از ظرفیت فضای مجازی و زبان های خارجه و مسائل از این قبیل ضروری و مهم است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مراکز حوزوی بین المللی از جمله مجمع جهانی اهل بیت، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه المصطفی و مراکز دیگر در بحث اعزام مبلغ فعال هستند این موازی کاری قطعا مضر خواهد بود، بنابراین اعزام مبلغ باید به صورت تجمیع نهادهای مؤثر درعرصه بین الملل تحت یک مدیریت واحد شکل بگیرد.

حجت الاسلام سلیمانی اردهالی شناسایی نقاط ضعف قوت، به روز رسانی محتوای درسی و همگرایی بین مسلمانان و گویش های مختلف را از پیشنهادهای فعالیت حوزه انقلابی در عرصه بین الملل دانست و اضافه کرد: حوزه برای تحقق آن هدف غایی یعنی استقرار تمدن نوین اسلامی نسبت به ایجاد و تقویت بخش های مربوط به آن اعم از جذب، آموزش، پژوهش، تبلیغ و پشتیبانی در اداره کل امور بین الملل حوزه باید اقدامات جدی صورت بدهد.

وی ابراز داشت: به عنوان نمونه در عرصه تبلیغ باید روی مسائلی از جمله تقویت بنیه دینی و انقلابی طلاب و فضلا، بنیه تحقیقی و بصیریتی و آشنا سازی طلاب نسبت به اقتضائات بین المللی، ایجاد دیدگاه بین المللی در عرصه تبلیغ و تقویت طلاب در پاسخگویی به شبهات و همچنین آموزش روش تبلیغ بین الملل فعالیت های جدی صورت بگیرد.

استاد درس خارج حوزه تشکیل دبیرخانه دائم و فعال حوزه انقلابی در عرصه بین الملل را امری ضروری خواند و تصریح کرد: برگزاری همایش های بین المللی با حضور اندیشمندان به منظور همگرایی فکری در موضوعات متنوع و مورد نیاز و همچنین همکاری حوزه نجف و قم و دیگر حوزه ها و در نهایت جذب و پرورش مبلغان زبان دان در عرصه بین الملل و تهیه محتوا در همه سطوح بین المللی و استفاده از ظرفیت دیگرنهادهای تبلیغی اعم از سازمان فرهنگی تبلیغی دیگر از جلمه جامعه المصطفی و دفتر تبلیغات اسلامی از جمله مسائل ضروری و مهم به شمار می رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارائه الگوهای مناسب فکری، تبلیغی و عملی و تشکیل جلسات مشترک با طلاب غیرایرانی جهت هم افزایی، استفاده از روش های متنوع تبلیغی، تقویت و بین المللی کردن سایت حوزه جهت اطلاع رسانی،  توجه به پیروان ادیان و مکاتب برای میلیون ها انسان غیرموحد و همچنین پیروان مکاتب انحرافی مسائلی حیاتی در جهت داشتن حوزه انقلابی در عرصه بین الملل به شمار می رود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات