۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۹۵۹۷۶
آیت الله اعرافی در جمع مسئولان انجمن های علمی حوزه:

از همه ظرفیت انجمن های علمی در طرح تحول حوزه بهره خواهیم برد

مدیر حوزه های علمیه در جمع مسؤولان انجمن های علمی حوزه گفت که از همه ظرفیت انجمن های علمی در طرح تحول حوزه بهره خواهیم برد.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست مسؤولان انجمن های علمی حوزه علمیه قم که در سالن جلسات این انجمن برگزار شد اظهارداشت: مسائلی پیرامون برخی تصمیمات مدیریتی و تغییرات صورت گرفته در راستای تحول، ارتقا و پویایی مجموعه مدیریتی حوزه بوده است، ولی در اینجا یک استمداد و درخواست مشارکت، همفکری، همراهی را از انجمن های علمی حوزه دارم تا ما را در مسیر طرح ها و برنامه هایی که در دستور کار مدیریت است یاری کنند .

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: معقتدیم مقوله تعالی، بالندگی و تحول در حوزه، دارای مقدمه ای ضروری، حساس و پیچیده است که می بایست با بکار گیری خرد جمعی و نه در تاریکی، مورد مطالعه قرار دهیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در طول این چند ماه گذشته دهها طرح وجود دارد که یا در حال انجام است و یا در موقعیت برنامه ریزی و کارشناسی می باشد، علاوه بر این، سند چشم انداز حوزه های علمیه می باشد که بر اساس منشور تحولی حوزه در حال پیگیری است.

امام جمعه قم بیان داشت: حدود 10 ماه گذشته نظرات، مصاحبه ها، یادداشت ها و نکاتی از سوی طلاب، اساتید، علما و فرهیختگان حوزه در قالب 200 عنوان بجز برنامه های جاری و طرح های مدوّن و مصوب موجود در مدیریت حوزه در یک کتاب قطور جمع آوری شده است که به مرور در حال مطالعه و استفاده می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهارداشت: در حال حاضر بر اساس چشم انداز و منشور تحولی حوزه های علمیه اولویت های سال استخراج شده که ان شاءالله بتوانیم اولین برنامه 5 ساله حوزویان را در سال 1397 اجرایی کنیم.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: انجمن های علمی حوزه به عنوان پتانسیلی ارزشمند، پژوهش محور، خلاقّ می توانند کمک شایانی را به مدیران و برنامه ریزان طرح تحولی و حرکتی حوزه های علمیه داشته باشند، گرچه این اتفاق دیر انجام شده است، ولی فرصت را مغتنم می دانیم تا بتوانیم در طرح های مختلف از این ظرفیت غنی بهره کافی را ببریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تئوری سازی، بخش اعظمی از طرح ها و ایده های تحولی حوزه های علمیه است، افزود: تئوری سازی به ویژه در کارویژه های روحانیت در دنیای امروز یکی از ظرفیت هایی است که انجمن های علمی می توانند به خوبی نقش آفرینی کنند.

وی بیان داشت: در طرح منشور جامع رشته ها،  394 رشته را طراحی کرده ایم و این در حالی است که تنها 12 حوزه دانشی و رشته اصلی فعال می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نظام آموزش های مهارتی و کاربردی روحانیت، نقشه جامع علمی، نظام جامع حوزه، برپایی کرسی های درس خارج بر اساس مسائل مستحدثه و ابواب جدید و در فضای حوزه آزاد همچنین طرح شهریه ارتقایی که مورد تایید مقام معظم رهبری و تنی چند از مراجع می باشد، می تواند الگوها و بسترهای مناسبی برای حرکت و حضور فعال تر انجمن های علمی حوزه با بدنه مدیریت باشد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان گفت: مجموعه انجمن های علمی دارای جایگاهی ارزشمند با حفظ هویتی آزاد هستند و ما نمی خواهیم در شیوه و سبک و سیاق آنها دست کاری کنیم و لذا برای تعامل و همکاری دوسویه باید جایگاه ها با کمک خودتان باز تعریف شود و همپای همه بخش های حوزه، برنامه ۵ ساله ای تهیه و ارائه کنید که نقطه هدف شما کجاست و امروز کجا ایستاده اید./۱۳۲۴/د۱۰۲/ی

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه

 

ارسال نظرات