۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۱۳۹
آیت‎الله جوادی آملی:

دست یافتن به معرفت نفس درک حوادث قیامت را آسان‎تر می‎کند

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه معرفت نفس گفت: اگر کسی معرفت نفس داشته باشد می‎تواند بررسی کند که انسان چطور از زمان بیرون می‎رود و چطور آسمان و زمین جمع می‎شود و تاریخ ندارد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر خود در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه قمر پرداخت و گفت: معیت خدا با خلق در چهارطایفه آیات تبیین شد، اول معیت عمومی است که فرمود «هو معکم این ما کنتم» انسان در هر زمان و زمینی باشد و در هر حالی باشد خدا با او است و معیت قیومیه دارد و طایفه ثانیه آیاتی است که درباره معیت خدا با مؤمنان، محسنان و متقین دارد، که این معیت عنایت و فیض و کمک خداوند است.

وی افزود: طایفه ثالث معیت خداوند را نسبت به کفار و طغیانگران و توطئهگران است تا آنها را عذاب کند، طایفه چهارم مخلوط است بین معیت خدا با کفار و با مؤمنان، برای بعضیها که دستگیری کند و برای برخیها برای آنکه دستشان را ببندد، کمین کردن خداوند گاهی برای تأیید و گاهی برای تخریب است.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِّنْ أُولَٰئِكُمْ أَمْ لَكُم بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ»، ابراز کرد: فرمود به اینکه شما نه فضیلت از خود دارید، نه سابقه حسن دارید و نه لاحقهای خوب از شما امید میرود، دلیل نقلی هم از خدای سبحان ندارید، فقط این قدرت را دارید که بگویید ما یک قدرت جمع هستیم و قدرت مالی هم که ندارید، دلیل عقلی هم ندارید، میخواهید به جمع خودتان بنازید که طولی نمیکشد که جمعتان از بین میرود، «سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَيُوَلُّونَ الدُّبُرَ».

وی ادامه داد: این تازه در دنیا است، اما به آخرت میرسد، «بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَىٰ وَأَمَرُّ»، اصرار دارد که اسم ظاهر بیاورد، یک لحظه شروع میشود برای همین بلکه قیامت فرامیرسد و قیامت داهیهتر، توانفرساتر و بامرارتتر از هر چیزی است که شما در دنیا خیال میکردید، الان در دنیا اگر کسی را بخواهند عذاب کنند حداکثر او را میسوزانند، اگر روحی نباشد و مجرد نباشد همین بدن است و خاکستر شده و اگر روحی باشد این شخص را سوزاندند، اما این عذاب قیامت از بیرون نیست.

حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: اگر این عذاب نار خدا که بر دلها میافتد بود که خاموشنشدنی است انسان چگونه آن را تحمل کند، کفر این است، بارها فرمود که ما برای جهنم از جنگل هیزم نمیآوریم، همین ظالمین هیزم جهنم هستند، بعد برهان اقامه میکند و میگوید این ظالمان در سعیر و افروختگی هستند، آتشی که خودشان افروختند روی آتش آنان را میکشانند و به آنان گفته میشود، عذاب جهنم را بچشید.

وی با اشاره به آیه «إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ»، ابراز کرد: صنعت تابع قانون است، خلقت متبوع قانون است، هر مهندسی و هر کسی بخواهد برج و خانه و سد بسازد و انرژی هستهای درست کند تابع قانون است، اگر کسی بخواهد برج و سد بسازد حساب میکند که این زمین چهقدر قدرت دارد، این بتون و آهن چهقدر قدرت دارد، این سیل چهقدر قدرت دارد و اگر زلزله بیاید قدرت آن چهقدر است، این مهندس تابع این قوانین است، صنعت تابع قانون است اما خلقت متبوع قانون است، یک قانون پیشنوشتهای نیست که خدای سبحان برابر آن زمین و آسمان را خلق کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: «الحق من ربک» نه «الحق مع ربک» گرچه خدا با همه اشیا است اما چیزی با خدا نیست، وقتی که تو نظام خلقت باشد علیبنابیطالب(ع) معالحق است و حق هم مع علی(ع) است، خدا مانند حضرت علی(ع) نیست که بگوییم «علی مع الحق و الحق مع علی»، خدا یک قانون نوشتهای نداشته که فعل خدا تابع آن قانون باشد.

وی با بیان اینکه خداوند میفرماید این طور نیست که یک هندسهای از قبل باشد و ما برابر آن عالم را خلق کنیم، خاطرنشان کرد: میفرماید اگر قانونی باشد که ما برابر آن قانون کار کنیم، او دیگر پیامبر و امام میشود، هر چه هست فعل او است اما او چون حکیم محض است از او جز خیر نمیآید، میفرماید فلان اسمی که خداوند دارد سبب پیدایش همچو کاری است، هر چیزی را که ذات اقدس اله خلق بکند روی اندازه است.

حضرت آیتالله جوادی آملی افزود: اگر یک بحث علمی طرح شد و ما از صوت و صورت آن گدشتیم، آنچه که در کتابها است مادی است و آنچه که با گوش میشنویم مادی است، اینها را وقتی وارد محفظه خیال کردیم، مقدار دارد ولی ماده ندارد، وقتی تجرید عقلی کردیم و به آن قاعده عقلی رسیدیم دیگر نه زمان و نه زمین دارد،  اگر کسی معرفت نفس داشته باشد شعور علمی خودش را ارزیابی کند به جایی میرسد که نه زمین دارد و نه زمان، ما اگر روزانه یک متفکر عقلی باشیم از زمان بیرون میرویم و به لازمان میرسیم.

وی ابراز کرد: اگر کسی معرفت نفس داشته باشد میتواند بررسی کند که انسان چطور از زمان بیرون میرود و چطور آسمان و زمین جمع میشود و تاریخ ندارد، اگر در درون خودمان این مسائل را بررسی کنیم که ما گاهی از زمین و زمان خارج میشویم و در مدارهای عقلی فکر میکنیم و بعد موقع درس و بحث وارد زمان و زمین میشویم اگر کسی این برایش ملکه شد مسأله اینکه کل جهان دفعتا برچیده میشود، را میتواند تا حدودی درک کند./914/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات