۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۹۶۱۶۷
مدیرکل ارشاد اسلامی آذربایجان غربی مطرح کرد؛

لزوم توجه حوزه های علمیه به حوزه شعر و ادبیات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با انتقاد از عدم توجه کافی به بحث ادبیات و شعر در حوزه های علمیه، گفت: باید محافل شعر آئینی و مذهبی در حوزه های علمیه برگزار شود تا طلاب به سرودن اشعار و تولید آثار ادبی تشویق و ترغیب شوند.
جشنواره شعر رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام محمدباقر کریمی امروز در جلسه اتاق فکر جشنواره بین المللی شعر رضوی و کنگره عقیله العرب به زبان ترکی آذری با ابراز تأسف از عدم توجه کافی به بحث ادبیات و شعر در حوزه های علمیه، اظهار کرد: باید محافل شعر آئینی و مذهبی در حوزه های علمیه برگزار شده و طلاب به سرودن اشعار و تولید آثار ادبی تشویق و ترغیب شوند.

وی با انتقاد از استقبال پایین طلاب حوزه های علمیه از جشنواره شعر رضوی در ادوار گذشته، گفت: کنگره ملی شعر و قصه برای طلاب هر سال برگزار می شود که متأسفانه از سوی حوزه های علمیه آذربایجان غربی مورد بی توجهی قرار گرفته و آثاری ارسال نمی شود.

حجت الاسلام کریمی خواستار برنامه ریزی حوزه های علمیه در حوزه شعر و ادبیات شد و تصریح کرد: امروزه حوزه های علمیه باید در همه عرصه ها حرفی برای گفتن داشته باشند، بنابراین توجه به ادبیات و شعر در حوزه های علمیه ضروری است.

وی تصریح کرد: زبان هنر و ادبیات مؤثرترین وسیله برای تبلیغ است بنابراین امکان دارد یک شب شعر به اندازه چندین جلسه اخلاق برای طلاب و روحانیون تأثیرگذار بوده و کسب معنویت به دنبال داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تشکیل اتاق فکر برای جشنواره شعر رضوی و کنگره عقیله العرب را هدایت و ساماندهی افکار و قلم حوزه ادبیات و شعر عنوان کرد و گفت: جشنواره شعر رضوی سنبل وحدت بین اقوام و کشورهای مسلمان با مشترکات زبانی شده است.

حجت الاسلام کریمی با بیان اینکه جشنواره شعر رضوی در سطح ملی و بین المللی برگزار می شود، گفت: سال گذشته 242 اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

وی افزود: جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری یکی از 83 عنوان جشنواره مهم امام رضا(ع) است که قدمت زیادی دارد و هر ساله به لحاظ کیفی و محتوا به صورت غنی تر برگزار می شود.

حجت الاسلام کریمی خاطرنشان کرد:  درسال 94، آذربایجان غربی جز 5 استان برگزیده در برگزاری شایسته جشنواره بین المللی شعر رضوی معرفی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ادامه به اهداف کنگره ادبی سراسری عقیله العرب به زبان ترکی اشاره و تصریح کرد: این کنگره با اهداف نقش و جایگاه حضرت زینب (س) در زنده نگهداشتن قیام عاشورا، نقش مدافعان حرم در دفاع از حریم و حرم، اشاعه فرهنگ ناب اهل بیت (ع) به ویژه خلق آثار بدیع در حوزه شعر آئینی برگزار می شود.

حجت الاسلام کریمی با اشاره به موضوع کنگره، افزود: بخش اصلی مربوط به فضائل و مناقب حضرت زینب (س) و بخش ویژه در ارتباط با مدافعان حرم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کنگره ادبی عقیله العرب بستر خوبی برای برآوردن مطالبات اقوام ترک است افزود: سال گذشته با استقبال خوبی در استان مواجه شدیم که امسال با آغاز به کار زودتر از موعد برای ارسال فراخوان امید است کنگره ای در خور را شاهد باشیم.

در ادامه این نشست با نظر نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و تصویب اعضا، مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه، رئیس گروه ادبیات دانشگده ادبیات و رئیس حوزه هنری استان به عنوان اعضای جدید اتاق فکر جشنواره بین المللی شعر رضوی و کنگره عقیله العرب فعالیت خواهند کرد./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات