۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۹۶۲۳۶
یک نویسنده و کارگردان تئاتر:

تئاتر بچه‌های مسجد صرفا به سمت نمایش‌های ایدئولوژیک نرود

شفیعی با بیان اینکه تئاتر بچه های مسجد باید از شعار پرهیز کند، گفت: باید نمایش های متنوع با زیبایی و با کیفیت بالا در مساجد اجرا شود.
شفیعی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، امیرحسین شفیعی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر به بهانه برگزاری دوازدهمین جشنواره مردمی تئاتر بچه‌های مسجد در مورد تاثیرگذاری این جشنواره گفت: اگر ما به مسجد به عنوان پایگاهی که می تواند در کنار فعالیت های مذهبی هنرهای نمایشی را بسط و ارایه دهد،نگاه کنیم متوجه می شویم بخش عظیمی از مردم در این پایگاه تجمع دارند و می شود از این ظرفیت استفاده کرد. این ظرفیت در مدارس هم وجود دارد. از این ظرفیت در مدارس بهتر استفاده شد. تئاتر ما سال های سال است که در سالن های محدود اجرا می شود. مردم ما آنگونه که باید و شاید با تئاتر آشنایی ندارند.

شفیعی ادامه داد: مساجد این ظرفیت و پتانسیل را دارند که تئاتر در آن جاها اجرا شود و مردم برای دیدن تئاتر به مسجد روند. ضمن اینکه برگزاری تئاتر در مساجد تشویق کننده ای است برای اینکه مردم به سمت تئاتر بروند. اجرای تئاتر در مساجد باعث معرفی تئاتر به مردمی می شود که با تئاتر آشنایی ندارند. در مساجد که پایگاه های اجتماعی و مذهبی هستند از قدیم الایام شبیه خوان ها تعزیه اجرا می کردند. تئاتر این ظرفیت را دارد که در هر نقطه ای اعم از مسجد، مدرسه، خانه سالمندان و زندان ها ارایه شود.

وی با بیان اینکه موفقیت تئاتر بچه های مسجد در این است که از شعار پرهیز کند، افزود: تئاتر بچه های مسجد به این شرط موفق می شود که صرفا به سمت نمایش های ایدئولوژیک نرود و آثار متنوعی اعم از کمدی و  اقتباسی از نمایشنامه های معروف اجرا کند. با امکانات کم می توان این نمایش ها را اجرا کرد و نباید به سمت شعارزدگی رفت. برای بچه مسجدی که جوان امروزی هم هست باید نمایش‌هایی اجرا کنیم که کیفیت بالایی داشته باشند و خلاقیت در آنها دیده شود.

شفیعی با اشاره به وقفه در برگزاری جشنواره تئاتر بچه های مسجد یادآور شد: می‌دانم که برای برگزاری دوباره جشنواره بچه‌های مسجد تلاش زیادی انجام دادند. کیفیت آثار رشد کرده است، ضمن اینکه این جشنواره بعد از یک وقفه 20 ساله مجددا اجرا می شود و این کار دشواری است. راضی کردن مسئولان فرهنگی و امام جماعت‌های مسجد مبنی بر اینکه تئاتر در مساجد اجرا شود، نیز کار سختی است. انصافا اگر از این منظر نگاه کنیم، شاید امام جماعت آمادگی و پذیرش اجرای تئاتر در مسجد را نداشته باشد.

شفیعی که در کارنامه کاری خود مسئولیت هایی همچون دبیری اجرایی سومین سوگواره خمسه، مدیر بخش تئاتر خیابانی پانزدهمین جشنواره مقاومت و دبیری چهارمین جشنواره تئاتر خرداد را دارد با بیان اینکه مساجد در قبل خیلی فعال بودند، اظهار داشت: به یاد دارم زمانی که نوجوان بودم، بسیاری از اتفاقات فرهنگی و هنری ابتدا در مساجد رقم می خورد. من اولین فیلم سینمایی را در مسجد دیدم. منتظر بودیم هفته دفاع مقدس شروع شود و به مسجد برویم و فیلم ببینیم. من کتاب را در مسجد دیدم. امروز متاسفانه مسجد جایگاه فرهنگی هنری خود را از دست داده است. اینکه جوانی در مسجد رشد کند و وقت زیادی را در مسجد بگذراند را کمتر شاهدیم.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت خیلی مهم است و نمایش باید با مخاطبان ارتباط برقرار کند. اگر قرار است تئاتری در مسجد اجرا شود، باید دارای اندیشه باشد و همچنین باید قابلیت اجرا در مسجد را داشته باشد. نباید اینگونه باشد که تئاتری که در مسجد اجرا می شود از کیفیت پایینی برخوردار باشد. همان تئاتری که در سالن ها با کیفیت اجرا می شود، در مساجد شهر هم باید به همان زیبایی و کیفیت اجرا شود.

شفیعی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مساجد مبدل به پایگاهی برای سالمندان و بازنشستگان شده اند که صرفا برای نماز خواندن به مسجد رفت و آمد می کنند. به یاد دارم وقتی نوجوان بودم مساجد بسیار فعال بودند و برنامه های متنوع اجرا می کردند. از مدرسه تعطیل می شدم به خانه می آمدم و ساعت 4 بعدازظهر از خانه راهی مسجد می شدم. ما در شهرستان ورامین زندگی می کردیم. مسجد محله ما با نام مسجد امیرالمومنین(ع) فوتبال دستی و تنیس روی میز داشت. ما در مسجدمان امکاناتی داشتیم که در خانه از آن امکانات محروم بودیم، برای همین ما نوجوانان وقت زیادی در مسجد صرف بازی و تفریح می کردیم و برایمان نیم ساعت هم کلاس قرآن می گذاشتند. همین مسئله باعث شده بود که جذب مسجد شویم و رفت و آمد زیادی به مساجد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای جذب جوانان به مساجد باید خلاقیت خرج کنیم، گفت: بدون خلاقیت و هنر نمی توانیم نوجوانان و جوانان را جذب کنیم. مسجد یک پایگاه مهم اجتماعی و مذهبی است که این پتانسیل را دارد که برنامه های مختلف برگزار کند و نوجوانان و جوانان محله را جذب کند. متاسفانه ما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی کنیم و توقع داریم بدون صرف خلاقیت نوجوانان و جوانان را جذب مساجد کنیم، در صورتی که این امر غیرممکن است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات