۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۴۹۶۲۶۶
عضو مجلس خبرگان رهبری:

تفرقه افکنی میان مسلمانان بازی با امنیت جهانی است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیدگاه قرآن نسبت به امنیت و تطبیق آن بر اوضاع کنونی جهان اسلام، گفت: استخراج و ارایه نظریه قرآن در باره امنیت یک ضرورت فوری است.
مبلغی

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان خاطرنشان کرد: امت اسلامی اکنون در روابط اجتماعی خود به مشکل ناامنی و تبعات گسترده آن برخورد کرده است، بنابراین باید با رجوع به قرآن، نظریه پایه ای آن را در این خصوص اخذ و فهم کند و به سمت اجرای آن هر چه سریعتر به پیش رود.
• امنیت، نخستین گام لازم براي جامعه
وی با اشاره به این که بر پایه نگاه قرآن، امنیت نخستین حالتی است كه جامعه باید پیدا کند، گفت: از همین روی است که در قرآن فورا بعد از ذکر بلد یا قریه از امنیت سخن به ميان آمده است، مثل "بلداً آمناً" در آیه
"وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَـَذَا بَلَداً آمِناً" و یا "قریة آمنة" در آیه "وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً..." از این دست است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: این از آن جهت است که امنيت، زیرساخت اساسی و گام مهم آغازین است که با اعتماد و تکیه بر آن، گام ها و اوصاف دیگر اجتماعی نيز ایجاد خواهد شد.
*دو عنصر اساسی امنیت
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زوال خوف و حصول اطمینان دو عنصر اساسی در امنیت است، گفت: در موارد مكرر در قرآن، تقابل ميان امن و خوف ايجاد شده است مانند "من بعد خوفهم أمناً" که نشان می دهد که "نبود خوف" امنیت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: در نظریه های جدید، امنیت به "نبود تهدید" تعریف شده است، و در قرآن به "نبود خوف"، و این نقطه امتیاز نگاه قرآنی است که به صورت عمیق تری به امنیت توجه کرده است، زیرا به فراتر از نبود تهدید به نبود "زمینه تهدید"، که عدم خوف است، توجه شده است.
 وی گفت: از نگاه قرآن، امنیت باید آنچنان در جامعه عمق پیدا کند که حتی خوف که زمینه تهدید را فراهم می آورد، هم از بین برود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: از دیدگاه قرآن، با زوال خوف در جامعه، بلافاصله حالت آرامش اطمینان اجتماعی ایجاد می گردد، به همین جهت قرآن بلا فاصله بعد از وصف "آمنة" وصف "مطمئنة" را ذکر کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: طبیعی است این آرامش همه جانبه است و آرامش در اقتصاد، سیاست و.... همه را در بر می گیرد.
* آثار مهم امنیت از نظر قرآن
وی ادامه داد: از نظر قرآن، آثار متعددی بر حصول امنیت ترتب می یابد، همچون رزق سرازیر از هر بلد و تحقق عیش گوارا (اقتصاد سالم) و شکل گیری زمینه های عبادت در جامعه و....
وی در خصوص ترتب اقتصاد سالم بر امنیت گفت: در قرآن به دنبال طرح  "امنیت بلد یا قریه" از رزق سخن به میان آمده است، همچون: "رب اجعل هذا بلدا آمنا وارزق اهله..." ونیز آیه قریة كانت آمنة مطمئنة يأتيها رزقها رغدا من كل مكان...".
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغي در خصوص ترتب عبادت مطلوب در اجتماع بر امنيت افزود: این از آیه "ولیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی..." استفاده می شود.
* اوصاف امنیت در نگاه قران
وی با بیان اینکه امنیت دارای اوصافی است به دو وصف اجتماعی بودن و تبادلی بودن آن اشاره نمود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امنیت یک مقوله اجتماعی است نه فردی، به همین دلیل، وقتی قرآن بحث امنیت را مطرح می کند آن را در ارتباط با یک مجموعه، شهر، قریه و بلد مطرح می کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: وصف دیگر امنیت تبادلی بودن و درهم تنیدگی آن است به گونه ای که وضعیت آن در هر مکان با وضعیت آن در مکان های دیگر دارای رابطه و پیوند است.
*امنيت را براي همه بشر مي خواهيم
وی با اشاره به آيه ششم سوره توبه ادامه داد: بر اساس آیه" وإن أحد من المشركين استجارك فأجره حتى يسمع كلام الله ثم أبلغه مأمنه "، گفت: ما امنیت را تنها برای مسلمانان نمي خواهیم بلکه آن را برای غير مسلمانان هم می خواهیم.
وی گفت: مشرکین در طرف مقابل مسلمانان هستند و حساسیت های اسلام نسبت به شرک نیز امر روشنی است، ولی قرآن  برای توجه مسلمانان به مأمن (محل امن) آن ها و كوشش جهت استقرارشان در آن، حساب باز كرده است.
وی ادامه داد: این آیه امر می کند اگریکی از مشرکان از تو پناه خواست به او پناه ده، تا کلام خدا را بشنود و آن گاه او را به محل امن او برگردان، این از آن جهت است  که تصور نکند اسلام به آرامش او توجه ندارد و می خواهد احساس خوف کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در نگاه اسلام، امنیت حالتی تبادلی و درهم تنیده است، اگر گروهی از مردم غیر معتقد به دین در ناامنی باشند این ناامنی بر روی مسلمانان بازتاب خواهد داشت، بنابراین ما  باید به امنیت از نظر اسلام به صورت عمیق تر، اساسی تر و بین المللی تر فکر کنیم.

وی اظهار داشت: امنیت اهل کتاب، امنیت مسلمانان و امنیت مسلمانان امنیت آنان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بسيار مايه تاسف است که بسیاری از کشورهای بزرگ در بین مسلمانان مشکلات، و از جمله مشکل ناامنی را خلق کرده و بين آنها تفرقه را دنبال می کنند، و اختلاف را دامن می زنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: غافل از اينکه اگر کشورهای اسلامی ناامن شوند، اين ناامني بر آنها نیز تاثیر سلبی خواهد گذاشت و کار را به جایی به پیش خواهد برد که جامعه انسانی و بشری در یک مسیر نادرست و منتهی به ناامنی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تفرقه افکنی میان مسلمانان بازی با امنیت جهانی است، گفت: بر اساس قرآن، پیدایش ناامنی در یک مکان دارای تاثیر بر امنیت مکان دیگر نیز هست و در این خصوص دلایل قرآنی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: اهداف تربیتی، سیاسی، تعایشی ، عبادی، اخروی و توحیدی در جامعه همه به برقراری، ایجاد و احداث امنیت به عنوان يک امر مهم زیرساختی نیازمند است.
* ایمان عاملی قوی برای امنیت
وی با بیان اینکه امنیت در اسلام به دلیل استقرار مجموعه ای از عوامل پدید می آید، گفت: اولین عنصر از دیدگاه اسلام، ایمان به خداوند متعال است و این ایمان یک عنصر فعال در ایجاد امنیت می باشد و جامعه خالی از ایمان، در معرض خطر خوف و تهدید قرار دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: از دیدگاه اسلام، ایمان به خدا شرط تحقق امنیت کامل، دقیق، کافی و فراگیر است و اگر می بینیم در برخی کشورهایی که عنصر ایمان در آنجا فعال نیست ولي امنیت وجود دارد، بايد بدانيم که آن امنیت نسبی است و عاری از خوف و خطر نیست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: در مقابل اگر می بینیم در  برخی کشورهای اسلامی که در آنها ایمان به خدا هست ولی امنیت نیست، باید بگوییم ایمان به خدا، ایمان به صفات خدا و رحمت الهی است و تنها به زبان، شعار و خشک مغزی نیست.
وی ادامه داد:  اگر ایمان به خداوند به صورت واقعی ایجاد شود بازتاب آن رحمت و ارتباط پر از لطافت و اخلاق بین جامعه بشر است
وی گفت: ایمان شرط تحقق امنیت است ولی هر کس ایمان پیدا کرده  باید تلاش های دیگری هم صورت دهد.
* اصول امنيت ساز در روابط بين الملل
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی اصل قرآنی "تعارف در قبال ملت ها"، اصل قرآنی "تسابق بر انجام خیر از سوی اتباع ادیان و مذاهب"،  نشر و گسترش "انجام برّ و نیکوکاری در ساحت های بین المللی"، تعایش، تعاشر و تعامل را اصول امنیت ساز در روابط بین الملل ذکر کرد.
وی گفت: در این میان نباید نقش عمق دهنده ايمان مشترک ادیان به خداوند در امنیت بین المللی را نادیده، یا غیر جدی گرفت./
۸۰۷/ ۱۰۱/ص

ارسال نظرات