۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۴۹۶۳۷۷

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

فراخوان تحویل اسناد وقفی، حمایت از بانوان کارآفرین داورزنی از محل موقوفات و رفع دغدغه آب شرب مردم با ثبت وقف جدید در بجستان عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، این اداره در راستای شناسایی، احیا و ساماندهی موقوفات از کلیه شهروندان فهیم و فرهیخته استان که دارای وقفنامه، حبس نامه، وصیت نامه و هبه نامه ای که دال بر وقفیت ملک یا املاکی دارد، دعوت کرده است تا با تحویل این اسناد به ادارات اجرایی و دفاتر نمایندگی اوقاف خراسان رضوی، اوقاف را در اجرای مأموریت محوله یاری دهند.

بنا بر این گزارش، شهروندان با تحویل اسناد وقفی، ضمن تحویل اسناد مذکور به نزدیکترین اداره اوقاف و امور خیریه محل زندگی خود ضمن شریک شدن در اجر معنوی حفظ و صیانت از سنت نبوی وقف، از پاداش نقدی که به این منظور در نظر گرفته شده است بهره مند شوند.

از قدیم‌الایام همواره افرادی بوده‌اند که بنا به دلایلی خاص، اسناد موقوفات را به‌صورت شخصی، خانوادگی و حتی طایفه‌ای نزد خود نگهداری کرده‌اند که متاسفانه به مرور زمان و وقوع حوادث گوناگون و اختلافات محلی و ... این اسناد از بین رفته و نهایتاً منجر به از بین رفتن موقوفه‌ای شده است.

سازمان اوقاف با ایجاد بهترین مکان برای  نگهداری اسناد وقفی در آرشیو مرکزی در راه حراست و پاسداری از موقوفات به‌عنوان میراث جاودان واقفین خیراندیش و اجرای امینانه نیات خیرخواهانه آنها تلاش وافر میکند.

شهروندان می توانند در صورت نياز به كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 38419003 واحد ثبتي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي تماس بگیرند.

حمایت از بانوان کار آفرین داورزنی از محل موقوفات

در راستای اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش و در جهت توانمند سازی زنان سرپرست خانواده به دو بانوی کار آفرین روستای فیض آباد شهرستان داورزن از محل درآمد موقوفه "عبدالرحیم سبزواری" جهت ایجاد طرح خود کفایی حمایت و کمک رسانی شد.

از محل درآمد این موقوفه مبلغ 13 میلیون ریال برای خرید چرخ خیاطی در اختیار این دو بانوی کار آفرین روستای فیض آباد شهرستان داورزن قرار گرفت.

موقوفه "عبد الرحیم" شامل یک سهم آب از قنات عبد الرحمن همراه با اراضی است که با نیت امور عام المنفعه و کمک به فقرا و نیازمندان  در تاریخ 1220 هجری قمری  وقف شده است.

اراضی این موقوفه اکنون به صورت مسکونی تجاری با 490 رقبه در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سبزوار به ثبت رسیده است.

سنت حسنه" وقف" به صورت مستقیم و غیرمستقیم با اشتغال، تولید و رونق اقتصادی ارتباط دارد و یکی از بهترین راه ها در رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" است.

رفع دغدغه آب شرب مردم با ثبت وقف جدید در بجستان

حسن عبدالله زاده، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجستان از ثبت دو وقف جدید همزمان با اعیاد شعبانیه درسال 96 خبر داد.

وی افزود: محمدحسين زارعي ومعصومه سادات حسن زاده، زوج واقف خیر اندیش، هر کدام یک ساعت آب از قنات کلاته عزت بالا را وقف کردند.

عبدالله زاده با اشاره به اینکه ارزش این دو موقوفه 260 میلیون ریال است، تصریح کرد: با توجه به نیت واقفان خیر اندیش، این 2 ساعت آب با نیت تامین آب شرب مردم روستای جزین در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجستان به ثبت رسیده است.

گفتنی است شهرستان بجستان دارای ۴۰۸ موقوفه، ۲۲ متولی، ۱۱۰ مسجد و حسینه است و بیشترین موقوفات شهرستان مربوط به تعزیه خوانی حضرت سید الشهدا(ع)  با ۱۲۰ مورد و ۱۱۰ مورد قرآن خوانی است./303/930/ب1

ارسال نظرات