۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۴۹۶۴۵۱
آیت الله مظاهری:

علمی که در جهت گره گشایی از مشکلات نظام باشد، پسندیده است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: برای به دست آوردن دنیا تلاش در جهت کسب علوم روز نیز خوب است البته زمانی که این علوم در خدمت این نظام قرار بگیرد و گره ای از کار نظام باز کند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: به جای گرایش به علوم خرافی، باید با قرآن و اهل بیت(ع) مأنوس شویم.

وی در تفسیر آیه صد و دوم سوره بقره که می فرماید «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ...»، افزود: از این آیه متوجه می شویم که علم سحر و جادو حقیقت دارد؛ در دین مبین اسلام یاد گرفتن، یاد دادن و به کار گرفتن علم سحر در راستای سنگ اندازی در امور مردم یا پیشرفت کار خود، حرام است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که تنها زمینه حلال استفاده از علم سحر، برای باطل کردن سحری است که ساحران علیه انسان به کار گرفته اند، اذعان کرد: انسان در حالت جبر می تواند از علم سحر استفاده کند و زمان جبر زمانی است که علیه انسان از این علم استفاده کرده باشند و انسان برای بطلان آن به سراغ این علم برود؛ باید متذکر شوم که این علم نزد هر کسی نیست و برای رجوع، به هر کسی نمی توان اعتماد کرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: جادوگری ها و دعا نویسی هایی که در زمان حال مرسوم شده و طرفداران قابل توجهی نیز پیدا کرده است، صد در صد فریب است و مراجعه به این افراد فریب کار حرام است، همچنین پول دهنده و پول گیرنده گناهکار محسوب می شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که هر مشکلی ریشه در سحر و جادو ندارد، اظهار کرد: انسانی که هر مشکلی را به سحر و جادو ربط می دهد، خرافه گرا است؛ برای حل کردن بسیاری از مشکلات باید به سراغ قرآن و دعا برویم همچنین به اهل بیت(ع) متوسل شویم؛ اُنس با قرآن و توسل به اهل بیت(ع) برای رفع مشکلات بسیاری کارآمد است.

وی با بیان این که در زمان حال خرافه پرستی رواج زیادی یافته است، تبیین کرد: در حال حاضر خرافات زیادی در میان مردم مشهور است که برخی برای فراگیری این خرافات پول های هنگفتی هزینه می کنند؛ خداوند برای تحصیل آخرت، فراگیری علم فقه برای تحصیل احکام، فراگیری علم اخلاق برای تهذیب نفس و فراگیری علم اعتقادات برای درک اصول دین را واجب کرده است ولی بسیاری از انسان ها به دنبال خرافه گرایی، خرافه پرست می شوند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: برای به دست آوردن دنیا تلاش در راستای کسب علم روز نیز خوب است البته زمانی که این علم در خدمت این نظام مقدس قرار بگیرد و گره ای از کار نظام باز کند؛ تلاش کردن برای به دست آوردن علوم خرافی خطرات زیادی برای شخص و جامعه دارد، از این رو فراگیری این علوم از جانب شارع مقدس حرام اعلام شده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به آیات قرآن و منقولات تاریخی خاطرنشان کرد: حضرت سلیمان(ع) معجزات فوق العاده ای از خودشان نشان می دادند و دشمن برای تخریب شخصیت حضرت سلیمان(ع) این معجزات فوق العاده را سحر و جادو معرفی می کرد؛ البته این نسبت ناروا به اکثر پیامبران الهی داده می شده است که یکی از این پیامبران، پیامبر اسلام است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: در زمان حضرت سلیمان(ع)، شیاطین یعنی کسانی که علم سحر و جادو بلد بودند و مردم را به واسطه آن گول می زدند، زیاد شده بودند، به همین سبب حضرت سلیمان(ع) دو نفر به نام هاروت و ماروت که در علم سحر فوق العاده قوی بودند را به میان مردم فرستاد و به آن ها مأموریت داد که برای بطلان سحری که از جانب شیاطین انسی در جامعه ایجاد شده است، علم سحر را به عموم مردم بیاموزند؛ هاروت و ماروت یا از جنس ملائکه بوده اند که در جسم انسان مجسم شده بودند یا به تعبیر بنده دو انسان متخصص در علم سحر بوده اند که مأمور شدند مشکلات ایجاد شده در میان مردم را مرتفع کنند.

وی افزود: هاروت و ماروت دلیل حضورشان در جامعه را برای مردم توضیح دادند و فعالیت خود را شروع کردند ولی عده ای انسان شیطان صفت از علم هاروت و ماروت سوء استفاده کردند و به جای این که قائله ایجاد شده را ختم کنند، قائله آفرین شدند؛ قرآن می فرماید، این افراد سوء استفاده کننده نسبت به خداوند کافر شدند و با وضع به وجود آمده هاروت و ماروت نتوانستند، به کار خودشان ادامه دهند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با بیان این که علم خوب است ولی به شرطی که در جایگاهش مطرح شود، اظهار کرد: راه هدایت و گمراه نشدن تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) به صورت توأمان است؛ باید از علوم استفاده شود ولی اساتید علوم باید افرادی متدین و حق گو باشند تا موجبات گمراهی انسان را فراهم نکنند./201/867/ب1

ارسال نظرات