۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۹۶۵۵۱
استاد دانشگاه بازل سوئیس مطرح کرد؛

در آیین کاتولیک خانواده بر مدار عشق در عین آزادی معنا می شود

استاد دانشگاه بازل سوئیس گفت: همانطور که رابطه خداوند با مخلوقات عاشقانه است در خانواده های مسیحی کاتولیک باید همین رابطه عاشقانه و آزاد حاکم باشد.
پروفسور «راینهولد برنهارت»، استاد دانشگاه بازل سوئیس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،پرفسور راینهولد برنهارت، استاد دانشگاه بازل سوئیس در  یازدهمین نشست بین‌المللی الهیات تطبیقی با عنوان «الهیات خانواده از نگاه اسلام و مسیحیت» که امروز در سالن جلسات پژوهشگاه حضرت معصومه(س) جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، با بیان اینکه در آیین مسیحیت بیشتر کیفیت روابط اعضای خانواده مورد تأکید است تا ساختار ظاهری آن گفت: یک سند بسیار مهمی در کلیسای کاتولیک در مورد موقعیت و جایگاه خانواده وجود دارد و این سند بسیار مهم است زیرا حاصل ساعت ها بحث و گفت و گوی اسقف های محلی کلیسای رومن کاتولیک بوده که این سند جایگاه و موقعیت خانواده را از دیدگاه این کلیسا مشخص می کند.

وی افزود: یکسال پیش در 26 مارس 2016 این سند منتشر شده است بنابراین می توان این سند را از اینترنت دانلود کرد و در سر فصل های این سند آمده است که در الهیات کاتولیک  مرکز بر عشق و آزادی است؛ چرا که عشق و آزادی از صفات اصلی خداوند است و رابطه خداوند با مخلوقات بر این اساس استوار است؛ بنابراین رابطه یک زوج به عنوان زن و شوهر نیز باید بر این اساس استوار باشد.

استاد دانشگاه بازل سوئیس تصریح کرد: دو آیه در عهد جدید در تصدیق این امر وجود دارد که بیان می کند که خداوند همان عشق و آزادی است و منظور از عشق در اینجا، عشق احساسی نیست بلکه عشقی است که بتوان با آن بود و خود را به آن متصل کرد.

پرفسور برنهارت ادامه داد: در این سند مفهوم آزادی و آزادی که خدا به انسان می دهد به این شکل بیان شده است که خداوند دوست دارد بندگانش آزاد باشند اما این آزادی به معنای آزادی بی حد و حصر نیست.

وی با اشاره به این که در مذهب کاتولیک می خواهند تجلی صفات خداوند را در خانواده داشته باشند، گفت: همانطور که بیان شد رابطه خداوند با مخلوقات عاشقانه است و در خانواده های مسیحی کاتولیک باید همین رابطه عاشقانه و آزاد حاکم باشد و باید دقت کرد که در اینجا منظور از آزادی این است که زن و شوهر هیچ وابستگی به هم نداشته و دو موجود مستقل هستند اما در عین اینکه مستقل هستند باید نسبت به یکدیگر رابطه عاشقانه نیز داشته باشند.

استاد دانشگاه بازل سوئیس ادامه داد: براساس سند کلیسای رومن کاتولیک در رابطه ای که میان زن و شوهر وجود دارد، زن باید از استقلال مالی برخوردار باشد و حق شراکت در تصمیم سازی های زندگی مشترک را داشته باشد و دریک فضای احترام و عشق متقابل زن و شوهر باهم زندگی کنند.

پروفسور برنهارت ادامه داد: در زمینه تربیت فرزندان نیز این قانون آزادی در عین عاشق حاکم است و والدین باید در کنار تربیت فرزندان اجازه استقلال و آزادی را نیز به آنها بدهند.

وی افزود: طبق این سند زن نباید مملوک مرد باشد و فرزندان نیز نباید مملوک والدین باشند.

استاد دانشگاه بازل سوئیس یادآور شد: این نحوه برداشت از روابط خانواده در واقع یک تجلی از آیات عهد جدید است که در مورد خانواده کلی مسیحت نیز بیان شده است./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات