۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۴۹۶۵۵۸
مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده هدی:

خانواده در اسلام تجلی گاه اوصاف الهی است

حجت الاسلام بهشتی مهر با بیان اینکه خانواده در اسلام کلید دستیابی به ایمان و معرفت دینی است، خانواده را تجلی گاه اوصاف الهی خواند.
خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بهشتی مهر، مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده هدی بعد از ظهر امروز در یازدهمین نشست بین‌المللی الهیات تطبیقی با عنوان «الهیات خانواده از نگاه اسلام و مسیحیت» که در سالن جلسات پژوهشگاه حضرت معصومه(س) جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، با بیان اینکه خانواده معانی متفاوتی دارد اما در این بحث منظور ما از خانواده انحصار زن و شوهر است نه خانواده مذهبی و ایمانی و خانواده ایمانی در مبحث الهیات خانواده مورد بررسی قرار نمی گیرد.

وی افزود: در فضای مسیحیت خانواده خونی را به نحوی فرای خانواده ایمانی می دانیم و خانواده خونی را کنار گذاشته تا به ایمان و حضرت عیسی مسیح دست یابند؛ این در حالی است که در فضای اسلامی و جامعه شیعی این نگاه به خانواده وجود ندارد و برای اینکه فرد بخواهد در جامعه دینی زندگی کند باید ارزش های دینی به خانواده تزریق شده و فرد از طریق خانواده و ارتقای دینی خانواده به ایمان برسد و رابطه خونی به هیچ وجه میان اعضای خانواده برای رسیدن به ایمان قطع نمی شود.

مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده هدی با اشاره به اینکه بحث از شاخه های مختلف الهیات از جمله الهیات خانواده در فضای علمی کشور یک بحث تازه و نو است، گفت: الهیات خانواده خود زیر شاخه ای از الهیات اجتماعی است چون خانواده به تنهایی یکی از نهادهای اجتماعی محسوب می شود.

حجت الاسلام بهشتی مهر ادامه داد: در شیعه الهیات اجتماعی در واقع شاخه ای از دانش الهیات است که حیات جمعی انسان ها را مورد بررسی قرار می دهد پس بررسی الهیاتی حیات بشر الهیات اجتماعی نامیده می شود.

وی ادامه داد: الهیات می تواند به دو بخش اجتماعی و غیر اجتماعی تبدیل شود و در مقابل امور اجتماعی نیز می توانند الهیاتی یا غیر الهیاتی باشند و از آن جایی که خانواده یکی از نهادهای اجتماعی است در مبحث الهیات اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده هدی با بیان اینکه الهیات اجتماعی در اسلام به پنج شاخه تقسیم شده است، افزود: این پنج شاخه شامل حدیث، تفسیر، کلام، تاریخ و فقه می شود.

  حجت الاسلام بهشتی مهر با تأکید براینکه وظیفه الهیات بررسی احادیت و متون دینی در مورد علوم مختلف از جمله علم اجتماعی است، تصریح کرد: بنابراین بررسی اجتماع با نگاه دینی همان نگرش الهیاتی است.

وی با اشاره به اینکه اسلام یک دینی اجتماعی است که برای تمام عرصه های زندگی اجتماعی بشر و مشکلات آن راهکار و برنامه دارد، گفت: بنابراین بحث از مسائل مختلف با رویکرد و نگرش دینی همانطور که بیان شد الهیات اجتماعی نامیده می شود.

مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده هدی با اشاره به این که نگاه به الهیات خانواده در اسلام و شیعه متمایز با سایر ادیان است، افزود: مثلا در آیین یهود کیبت ها یا خانواده های اجتماعی وجود دارد، که زنان، زنان همه مردان و فرزندان نیز فرزندان همه مردان هستند و به عبارت دیگر در کیبت ها افراد اجتماع در همه چیز با هم شریک هستند و همه اموال به همه افراد آن قبیله اختصاص دارد و باید دقت کرد که اسلام چنین اجتماعی از افراد را خانواده نمی داند.

حجت الاسلام بهشتی مهر با تأکید بر اینکه خانواده های هم جنس و دو فرد هم جنس نمی توانند خانواده تشکیل دهند و اسلام چنین اجتماعی را خانواده نمی داند، ادامه داد: اسلام همچنین خانواده های سفید یعنی خانواده هایی را که بدون هیچ عقد و پیمانی تشکیل می شود را نیز خانواده نمی داند و از تعریف خانواده طبق آیین اسلام خارج می شوند.

وی افزود: در مورد مبانی الهیاتی خانواده باید دقت کرد که مبانی خانواده در هر دین و آیینی با آیین دیگر متفاوت است.

مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده هدی با اشاره به اینکه در اسلام خانواده به عنوان تجلی گاه اوصاف الهی است، ادامه داد: ما از طریق خانواده می توانیم با بعضی از اوصاف الهی آشنا شویم برای نمونه زمانی که می گوییم خداوند حی است با تولد فرزند در یک خانواده که حاصل ازدواج زن و مرد است می توانیم به بخشی از ابعاد صفت خالق بودن خداوند پی ببریم.

حجت الاسلام بهشتی مهر اظهار کرد: همچنین از عشق و علاقه پدر و مادر به کودک تازه متولد شده که این کودک را حتی بیشتر از خود دوست دارند می توان فهمید که چگونه عشق و علاقه خداوند به مخلوقات بیشتر از خودشان است و به عبارت دیگر خانواده از ظرفیت الهیاتی لازم برای معرفی برخی از ابعاد صفات الهی خداوند به ما برخوردار است.

وی افزود: همچنین در الهیات خانواده می توان با نگاه دینی نقش پدری، مادری، مادربزرگی و پدر بزرگی را توضیح داد و می توان با الهیات خانواده نقش رابطه خویشاوندی و سایر امور از جمله صله رحم را توضیح داد و اضافه  بر این می توان قوانین دینی، تعالیم و محدودیت ها و بررسی چرایی و چگونگی نقش ها را بر مبنای توصیفات می توان در الهیات خانواده توضیح داد.

مدیر گروه شیعه شناسی دانشکده هدی یادآور شد: خانواده می تواند کارکردهای زیستی، فردی، اجتماعی، نفسانی و کارکردهای الهیاتی و اجتماعی داشته باشد و همچنین می توان با دیدگاه تطبیقی خانواده را در ادیان مختلف از جمله اسلام، مسیحیت و یهودیت مورد بررسی قرار داد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات