۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۴۹۶۵۸۱
حجت الاسلام دهنوی تشریح کرد؛

۴ مهارت برای زندگی زناشویی سعادتمندانه

کارشناس مسائل خانواده آرامش را مقدم بر آسایش در زندگی زناشویی دانست و گفت: مهارت های در کنار یکدیگر نشستن، صحبت کردن، خوب گوش دادن و ابراز محبت همسران و گفتن دوستت دارم، سبب ایجاد عشق و زندگی سعادتمندانه می شود.
حجت الاسلام دهنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین دهنوی، کارشناس مسائل خانواده، شامگاه امروز در مراسم جشن ازدواج طلاب خواهر استان اصفهان که همزمان با جشن میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان در سالن آمفی ‏تئاتر کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد‏، گفت: برای خوشبختی به آرامش و آسایش نیاز داریم، آساش همان برآورده شدن اسباب مادی است، اما آسایش به تنهایی برای خوشبختی کافی نیست.

وی ادامه داد: البته آرامش از آسایش مهمتر است و خداوند هم هدف اصلی از ازدواج را کسب آرامش همسران در کنار یکدیگر دانسته است، اکثر همسران امروزه متأسفانه بیشتر به فکر آسایش همسران هستند و آن را بر برقراری آرامش مقدم داشته اند، مردان صبح تا شب سر کار می روند و زحمت می کشند تا اسباب مادی زندگی را فراهم کنند که بسیار ارزشمند است، اما این تلاش ها لازم است ولی کافی نیست.

حجت الاسلام دهنوی افزود: خداوندی که هدف از تشکیل زندگی را آرامش می داند برای آن آموزه هایی را هم قرار داده است، همان خدواند هم فرموده تا مرد باید نیازهای مادی زن را در حد شأن او فراهم کند، میزان شأن مادی زن هم همانی است که در خانه پدرش از آن بهره مند بوده است.

استاد حوزه علمیه ‏ابراز داشت: خداوند مردی که برای تأمین مایحتاج مادی خانواده تلاش می کند را مانند مجاهد در راه خدا دانسته است، زنان هم امروزه هم در خانه و هم در بیرون خانه تلاش می کنند و زحمات زیادی می کشند و برای رسیدن خانواده به آسایش تلاش می کنند، خداوند به زنی که در خانه چیزی را جابجا کند اجر و پاداش فراوان عطا می فرماید، فرشتگان برای زنی که یک لیوان آب به دست شوهرش بدهد تا یک سال طلب مغفرت می کنند و یک سال عبادت به درگاه خداوند را برای او می نویسند.

وی بیان داشت: پیامبر اسلام(ص) جهاد زن را خوب شوهرداری کردن دانسته اند، حضرت در ادامه روایت زنی که آبی به دست شوهرش بدهد فرمودند اما اگر مردی برای زنش لقمه ای بگیرد خداوند مشابه همان پاداش را به مرد هم می دهد و برای این محبت بین زن و مرد تبعیض قائل نشده است.

حجت الاسلام دهنوی ‏‏تصریح کرد: اما بسیارند کسانی که از آسایش کافی برخوردارند اما آرامش دارند، برعکس این مورد هم فراوان است، مراجعین بسیاری دارم که مبتلا به افسردگی حاد و ماژور هستند و این ها کسانی هستند که شوهرانشان همه چیز در دنیا را به پای آن ها ریخته اند، از آن طرف مراجعانی هم دارم که امکانات  و اسباب مادی در پایین ترین سطح ممکن را دارند اما از آرامش روحی خوبی برخوردار هستند.

کارشناس مسائل خانواده ‏‏اظهار داشت: قرآن کریم می فرماید بین شما زن و شوهر مودت و رحمت قرار دادم، باید عشق را در زندگی حاکم کنیم تا مودت و آرامش بیاید، اگر دنیا را به پای همسرتان بریزید اما احساس کند او را دوست ندارید و عاشق او نیستید نمی توانید آرامش را ایجاد کنید.

وی بیان داشت: دکتر جان گری در کتاب «مردان مریخی زنان ونوسی» و خانم باربارا دی آنجلیس در کتاب های خود درباره زن و شوهر مهارت هایی را تحت عنوان مهارت های زندگی زناشویی ابداع کرده اند و مدعی هستند که با اجرای این مهارت ها خوشبختی حاصل می شود، من در کتب علمی و دینی خودمان جستجو کردم و همه این مهارت ها را در دین خودمان یافتم که حضرات معصومین(ع) 14 قرن پیش آن ها را ارائه کرده اند و بسیار به دین خودمان افتخار کردم.

حجت الاسلام دهنوی ‏‏ابراز داشت: اما چون غربی ها روی مهارت ها اسم گذاشته اند و تبصره هایی زده اند و فروعاتی را در زندگی امروز ما با مثال هایی آورده اند بنابراین من مهارت ها را از زبان آن ها می گویم، یکی از مهارت ها اینست که هر روز 20 دقیقه در کنار یکدیگر بنشینید، مثلاً ائمه اطهار(ع) برای این نشستن بر اساس زندگی امروز ما میزان وقت تعیین نکرده اند.

کارشناس مسائل خانواده ‏‏افزود:‏ کنار یکدیگر نشستن مهارتی است که سبب ایجاد عشق می شود و عشق را تقویت می کند، اگر جسم ها را در کنار هم قرار دهیم دل ها هم به یکدیگر نزدیک می شوند، پیامبر(ص) فرمودند اگر زن و مرد در کنار هم بنشینند خانه آن ها محل رفت و آمد ملائکه الهی می شود.

ثواب کلام محبت آمیز میان زن و شوهر برابر با هفتاد حج مقبول است‏/ نشستن زن و شوهر در کنار هم از اعتکاف در خانه خدا ارزش بیشتری دارد‏

وی گفت:‏ پیامبر(ص) فرمودند نشستن زن و شوهر در کنار هم از اعتکاف در خانه خدا ارزش بیشتری دارد، این نشستن عشق می آورد و بنیان خانواده را مستحکم می کند، متأسفانه زنان و مردان ما در این مهارت ضعیف هستند، البته نشستن ها باید همراه با مهر و محبت باشند، پیامبر(ص) فرمودند اگر زن و شوهر به هم با محبت نگاه کنند خداوند هم به دیده محبت به آن ها می نگرد.

حجت الاسلام دهنوی ‏‏‏اظهار داشت:‏ گاهی برخی از افراد مذهبی هستند که اهل نماز شب و عبادات و مستحبات هستند اما با محبت به همسر خود نگاه نمی کنند و حسن خلق ندارند و همین سبب می شود تا زندگی آن ها هم بی برکت شود و عشق و خوشبختی در زندگی آن ها نباشد، متخصصان خانواده می گویند در کنار هم بنشینید، با محبت به هم نگاه کنید و ارتباط کلامی با یکدیگر داشته باشید.

کارشناس مسائل خانواده ‏‏بیان داشت: پیامبر(ص) فرمودند ثواب کلام محبت آمیز میان زن و شوهر برابر با هفتاد حج مقبول است، متأسفانه ایرانی ها در مهارت ارتباط کلامی ضعیف هستند، غربی هایی که برخی از آن ها اعتقاد به دنیای بعد از مرگ هم ندارند به این نتیجه رسیده اند که با اجرای همین مهارت ها  و بر اساس فرمول های ریاضی و برای خوشبختی در دنیای خود سعی می کنند تا با زندگی دور از تنش و همراه با آرامش طول عمر خود را افزایش دهند تا بیشتر بتوانند از دنیا بهره مند شوند.

وی گفت:‏ کمی فکر کنیم و ببینیم که غربی ها برای دنیای خودشان سعی می کنند تا از تعلیماتی که در دین ما آمده برای بهتر بهره مند شدن استفاده کنند، اما این سزاوار نیست تا ما کمی به فکر دنیای خود نباشیم و از مهارتهایی که اهل بیت(ع) مطرح کرده اند برای دنیای خود بهره نبریم، البته غربی ها همه چیز دارند اما در واقع هیچ چیز ندارند، آسایش آن ها از ما بیشتر است اما آرامش ندارند و واقعاً بدبخت هستند، آمار خودکشی در سوئد به مراتب بیشتر از تلفات رانندگی است، ما نمی خواهیم از  غربی ها تمجید کنیم، اما گاهی باید انصاف داشته باشیم.

زنان نیاز دارند که به آن ها بگویند که دوستشان دارند/ ‏80 درصد زنان به دلیل خلأ عاطفی به بیراهه رفته اند

حجت الاسلام دهنوی ‏‏ابراز داشت:‏ مهارت دیگر برای خوشبختی مهارت خوب گوش دادن است، امام علی(ع) فرمودند هر کس خوب گوش دهد بهره خوبی هم می برد، ما ایرانی ها بسیاری اوقات خوب گوش نمی دهیم و در حین انجام کارهای دیگر و امروزه در شبکه های اجتماعی میخواهیم حرف همسرمان را هم گوش کنیم که این خوب گوش دادن نیست.

استاد حوزه علمیه ‏‏افزود:‏ مهارت چهارم ابراز محبت است، زن و شوهر باید به یکدیگر بگویند دوستت دارم، پیامبر(ص) فرمودند اگر مردی به زنش بگوید دوستت دارم این تا ابد از قلب زن بیرون نمی رود، خانم ها عشق ورز هستند و به آن جمله نیاز دارند و این به منزله اکسیژن برای همسرانتان است، اگر به همسرتان ابراز محبت نکنید روح او پژورده می شود، دوست داشتن در دل کافی نیست، زنان نیاز دارند که به آن ها بگویند که دوستشان دارند و این محبت را ابراز کنند.

‏ وی افزود: ‏ متأسفانه برخی مردان در ایران یک بار در روز ازدواج و یک بار هم بعد از مرگ بر سر قبر همسر به او ابرار محبت می کنند، این مهارت ابراز محبت باید در دفعات مکرر و در وقت های گوناگون به کار گرفته شود، 80 درصد زنان شوهرداری که در کشور ما به بیراهه رفته اند به دلیل خلأ عاطفی بوده است، تنها 20 درصد این موارد به دلیل نیازهای جنسی بوده است و من با تحقیق این مهم را به شما می گویم، دزدان ناموس از طریق ابراز محبت وارد می شوند. /869/۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات