۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۹۶۷۰۹
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت:

سبک زندگی حضرت حجت هم منتظرانه است

این سبک زندگی خود امام زمان(عج) است زیرا ایشان اگرچه منتَظَر هستند و همه در انتظارشان به سر می برند اما خود ایشان نیز، منتظر ظهور هستند و در ادعیه داریم، ایشان نیز منتظر تشکیل حکومت عدل الهی هستند.
انتظار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، سبک زندگی مهدوی و منتظرانه ادبیاتی است که در سال های اخیر به دلیل گسترش و فراگیری مباحث مهدویت lمطرح شده و الگویی کاربردی از سبک زندگی اسلامی را به ما نشان می دهد، این سبک زندگی، بستگی به نوع تلقی ما از انتظار دارد؛ انتظار، روحیه ای همراه با رفتار جهادی است و یک آماده باش برای مبارزه و نبرد همه جانبه در نبرد حق و باطل است، بنابراین، سبک زندگی منتظرانه التزام به مجموعه رفتارهای جهادی برخاسته از اعتقاد به امام حی (امام زمان(عج)) و انتظار دولت ایشان در عصر غیبت که با هدف زمینه سازی، برای حکومت مهدوی براساس تعالیم اسلام اصیل صورت می گیرد، است.

از این رو به مناسبت فرا رسیدن ایام نیمه شعبان و در آستانه سالروز ولادت امام عصر(عج) برای تبیین بیشتر این سبک زندگی و همچنین راه های دستیابی به آن گفت وگویی با حجت الاسلام و المسلمین حسن ملایی، مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» داشته ایم که در پی می خوانید:

حجت الاسلام و المسلمین حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و  مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» با بیان اینکه هدف در سبک زندگی منتظرانه، زمینه سازی برای حکومت مهدوی در عرصه های مختلف است، اظهار کرد: فرآیند این زمینه سازی نباید ذوقی باشد بلکه باید بر اساس تعالیم اسلام اصیل و شیعی انجام شود.

وی با بیان اینکه این رویکردها، تفاوت سبک زندگی مهدوی و منتظرانه را مشخص می کند، افزود: سبک زندگی مهدوی شامل رفتارهای پیش از ظهور امام زمان(عج) و بعد از ظهور حضرت(عج) نیز می شود اما به سبک زندگی مهدوی که در عصر غیبت مطرح است، «منتظرانه» گفته می شود که بر محور انتظار منجی موعود(عج) است.

تفاوت سبک زندگی اسلامی و منتظرانه

ملایی با اشاره به تفاوت سبک زندگی منتظرانه با سبک زندگی اسلامی، بیان کرد: فرقه های اسلامی در خصوص سبک زندگی اسلامی صحبت می کنند حتی داعش هم معتقد به دارا بودن سبک زندگی اسلامی است اما می خواهیم در سبک زندگی منتظرانه از قرائت اهل بیت (ع) صحبت کنیم که رکن اصلی آن ولایتِ امامت معصوم(ع) و محوریت این سبک زندگی امام و ولایت معصوم(ع) و انتظار برای حکومت ایشان است.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی پشتوانه سبک زندگی منتظرانه است اما قیودی مطرح می شود که آن را نسبت به قرائت های دیگر متمایز می کند و به همین جهت نباید فکر کرد که ما می خواهیم بدعتی قرار دهیم بلکه قرائت دوازده امامی و شیعی از سبک زندگی اسلامی بر محور انتظار ظهور را بیان می کنیم.

وی تاکید کرد: سبک زندگی منتظرانه سبکی است که فرد با آن اهل قیام و مبارزه در تمام عرصه های جهاد است. در یک کلام الگوی آرمانی سبک زندگی اسلامی در عصر غیبت امام زمان(عج) که براساس اعتقادات شیعه بنا گذاشته شده، «سبک زندگی منتظرانه» نام دارد.

سبک زندگی امام زمان(عج) منتظرانه است

ملایی با اشاره به فضیلت های سبک زندگی منتظرانه، ابراز کرد: این سبک زندگی خود امام زمان(عج) است زیرا ایشان اگرچه منتَظَر هستند و همه در انتظارشان به سر می برند اما خود ایشان نیز، منتظر ظهور هستند و در ادعیه داریم، ایشان نیز منتظر تشکیل حکومت عدل الهی هستند.

وی تصریح کرد: براساس تعریف انتظار این حالت مجموعه ای از فعالیت های جهادی است، می توان این دلیل را تشریح کرد زیرا در برخی از القاب حضرت مهدی(عج) داریم، ایشان تلاشگر، مبارز و مجاهد هستند، پس زندگی براساس رفتارهایی که منجر به ظهور و تشکیل حکومت شود، از ویژگی های خود حضرت(عج) است.

وی با اشاره به اینکه دیگر دلیل برای فضیلت این نوع از سبک زندگی آن است که بر مبنای تعریف اهل بیت(ع)، کسانی که زندگی خود را برپایه، انتظار حضرت(عج) و رفتارهای جهادی تنظیم کنند، فقط لایق حضور در سپاه امام عصر(عج) هستند، افزود: در تعبیری از دعای عهد آمده است: «اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ» که همه این عبارت ها زیبا و دقیق است و نصرت و یاری امام عصر(عج) با مجاهدت در راه ایشان عجین و مشخص می شود، کسانی که آرزوی یاوری و سربازی ایشان را دارند، باید سبک زندگی منتظرانه و مجاهدانه داشته باشند.

تلاوت سوره هایی خاص برای درک و یاری امام زمان(عج)

ملایی با اشاره به مولفه های رفتاری برای تحقق سبک زندگی منتظرانه اظهار کرد: یک منتظر حتما باید انس با قرآن را به صورت عام داشته باشد اما به صورت خاص هم باید برخی از سوره هایی را که تلاوت آنها در عصر غیبت توصیه شده است، تلاوت کند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق (ع)فرمودند: «فردی که در شب جمعه سوره مبارکه اسراء را تلاوت کند، نمی میرد مگر آنکه قائم آل محمد(عج) را درک می کند و از یاوران ایشان خواهد بود»، تصریح کرد: این تعبیر بسیار زیباست زیرا تلاوت این سوره، موجب درک حضرت مهدی(عج) و یاوری ایشان خواهد بود که این مهم به عنوان هدف کلان سبک زندگی منتظرانه نیز مطرح شده بود.

ملایی با اشاره به اینکه علاوه بر انس با قرآن که نوعی ارتباط با خداوند است، می توان با تلاوت سوره مبارکه اسراء، به یاوری با امام زمان(عج) هم رسید، افزود: در روایتی دیگر داریم که سوره های مسبحات را بخوانید، یعنی سوره هایی که ابتدای آن با تسبیح خداوند آغاز می شود که عبارتند از: «حدید»، «حشر»، «صف»، «جمعه» و « تَغابُن» که امام باقر(ع) فرمودند: «هر فردی که سوره های مسبحات را پیش از آنکه بخوابد، تلاوت کند، نمی میرد تا آنکه حضرت قائم(عج) را درک می کند و اگر بمیرد، در جوار حضرت محمد(ص) خواهد بود.»؛ بنابراین انس با قرآن و تلاوت این سوره ها، باید در سبک زندگی منتظران باشد.

منتظران ظهور با چه دعاها و مناجاتی مانوس باشند؟

وی با اشاره به اینکه براساس آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»، انسان از طریق اسماء الهی که ائمه معصومین(ع) هستند، باید وارد شود و اهل زیارت، رفتن به اماکن مقدسه و استفاده از زمان های مشخص شده برای توسل به ائمه اطهار(ع) باشد، ابراز کرد: منتظران حضرت مهدی(عج) باید در سبک زندگی خود با چند دعا، انس داشته باشند که یکی از آنها زیارت «آل یاسین» است که از حضرت قائم(عج) نقل شده : «هر گاه خواستید به وسیله ما به خداوند متعال، توجه پیدا کنید، زیارت آل یاسین را بخوانید» و دومی، زیارت «امین الله»  است که از امام باقر(ع) ماثور است و برای همه ائمه اطهار(ع) سفارش شده است، هنگامی که به زیارت مشاهد مشرفه و یا امامزادگان رفتیم، می توانیم بوسیله این زیارت، امام زمان(عج) را زیارت کنیم.

ملایی با اشاره به اینکه سومین دعا و زیارتی که منتظران باید با آن مانوس باشند، زیارت جامعه کبیره است که یک دوره کامل امام زمان شناسی محسوب می شود، تاکید کرد: در این زیارتنامه، شخصیت همه امامان علیهم السلام معرفی شده است و چهارمین مورد، زیارت امام حسین(ع)، بخصوص زیارت عاشوراست که در برخی از تشرفات خدمت امام زمان(عج)، حضرت(عج) توجه ویژه به این زیارت و زیارت امام حسین(ع) داده اند.

اهمیت تلاوت زیارت عاشورا توسط منتظران ظهور

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در زمینه زیارت امام حسین(ع) حضور در حرم مطهر حضرت اباعبدالهه الحسین(ع)‌ را دارای اهمیت بسیاری دانست و بیان کرد: براساس روایت اگر حضور در کربلای معلی مقدور نبود، می توان زیارت عاشورا یا زیارت ناحیه مقدسه که هر دو مضامین والایی دارند و انس با آنها، می تواند موجب آموزش مسائل و موارد مختلفی شود را تلاوت کرد.

وی با اشاره به اینکه تلاوت زیارت عاشورا، می تواند در ایجاد روحیه جهادی بسیار تاثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: زمانی که انسان با امام حسین(ع) پیوند می خورد با امام زمان(عج) هم پیوند برقرار کرده است، در این دعا از خداوند می خواهیم که ما را خونخواه امام حسین(ع) در رکاب امام زمان(عج) قرار دهد.

ملایی در پایان یادآور شد: یک منتظر می تواند، رویکرد جهادی را در آیات، روایات و ادعیه های مطرح شده، آموزش ببیند و سبک زندگی خود را مهدوی و امام زمانی کند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات