۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۴۹۶۸۵۹
در گفت وگوی رسا با آیت الله رجبی؛

سازو کار اعلام بیانیه رسمی جامعه مدرسین تشریح شد

عضو جامعه مدرسین با تشریح روند اعلام بیانیه رسمی این نهاد عالی حوزوی و انقلابی، نسبت به تلاش جریاناتی برای متزلزل کردن جایگاه جامعه مدرسین هشدار داد.
آیت الله رجبی

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برخی تلاش ها و سوء استفاده های سیاسی برای تشکیک در بیانیه انتخاباتی جامعه مدرسین در حمایت از حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، به تشریح روند اعلام بیانیه رسمی جامعه مدرسین و بیان مصداق پرداخت.

وی افزود: جامعه مدرسین همچون سال های گذشته و موضوعات دیگر وارد مصداق شده است، روند اینگونه است که موضوع ابتدا در کمیسیون سیاسی بررسی و پیشنهاد کمیسیون سیاسی در صحن جامعه مطرح می شود، پس از این مرحله روند رأی گیری صورت می گیرد و نتیجه رأی اعلام می شود که این روند در تمامی انتخابات این چنین بوده است.

ادعای تحمیل رأی آیت الله یزدی به اعضای جامعه مدرسین خلاف واقع و کذب است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در تمام ادواری که جامعه مدرسین وارد مصداق شده این رویه وجود داشته است، اظهار داشت: اگر همه اعضا حضور داشته باشند در بیانیه آورده می شود که اتفاق آرا بوده و مطلق جامعه مدرسین به موضوع رأی داده اند. اگر به صورتی باشد که عده ای ولو یکی دونفر مخالف باشند یا رأی ممتنع بدهند اکثریت آرا نوشته می شود، اگر در حدی همانند امسال باشد که ممتنعین بسیار کم بودند عبارت اکثریت قاطع اعضا آورده می شود؛ بنابراین این بیانیه بیان آن چیزی است که واقعیت داشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادعای تحمیل رأی آیت الله یزدی به اعضای جامعه مدرسین را خلاف واقع و کذب محض خواند و ابراز داشت: آیت الله یزدی به هیچ وجه تحمیل رأی نکردند، جایگاه جامعه و موقعیت اعضای آن به گونه ای نیست که کسی بتواند رأی را بر آن ها تحمیل کند. شخصیت هایی همانند آیات مؤمن، مقتدایی و میرمحمدی و بزرگان دیگر در جامعه مدرسین حضور دارند و این ها کسانی نیستند که بخواهند در برابر تحمیل رأی تسلیم شوند، این که کسی بگوید که آیت الله یزدی رأی خود را تحمیل کرده، کذب محض است.

جریاناتی  در صدد متزلزل کردن جایگاه جامعه مدرسین هستند

وی خاطرنشان کرد: در جامعه مدرسین رأی گیری صورت گرفته و رأی ها به صورت مخفی و مکتوب بوده است و معلوم نیست چه کسی چه رأیی داده است، از این رو این ادعا کذب محض است، برخی از آقایان که تازه عضویت جامعه را پذیرفتند اطلاع از این روند نداشتند از این رو سخنانی مطرح شد و دیگران هم سوء استفاده کردند. این رفتارها و سخنان نشان دهنده این است که گروه ها و جریان های سیاسی مخالف جامعه مدرسین و آقای رئیسی می خواهند پایگاه جامعه مدرسین را متزلزل کنند، این ها افرادی هستند که دشمنان جامعه مدرسین به شمار می روند و می خواهند جایگاه این نهاد عالی حوزوی و انقلابی را متزلزل و تخریب کنند.

اعضای جامعه مدرسین به صورت آزادانه رأی دادن

آیت الله رجبی با انتقاد از برخی سوءاستفاده های سیاسی و تلاش برای تخریب وجهه جامعه مدرسین، گفت: برخی جریان ها می خواهند القا کنند جمعیتی که بیانیه حمایتی برای انتخاب آینده صادر کرده اند، کسانی هستند که با نظر یک شخص عقب نشینی کرده، تحت تأثیر قرار می گیرند و تحمیل رأی را می پذیرند. بدون شک هیچ کسی نمی تواند ادعا کند آیت الله یزدی یا هرکس دیگری رأی خود را بر جامعه مدرسین تحمیل کرده است، اعضای جامعه به صورت آزادانه رأی دادند و کسانی که تمایل نداشتند رأی نمی دادند، اگر تحمیلی صورت گرفته بود باید اعلام می شد که جامعه مدرسین به اتفاق آرا تصمیم گرفته است، خود این که بیانیه جامعه می گوید نظر اکثریت قاطع بوده نشانه این است که عده ای هم رأی مثبت ندادند و تحمیل رأیی وجود نداشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تاکنون نیز در جامعه مدرسین تحمیل رأیی وجود نداشته است، اظهار داشت: این که یک نفر چیزی را بگوید و همه مجبور به رأی دادن به  آن باشند در جامعه مدرسین وجود نداشته است.

عده ای می خواهند پتانسیل جامعه مدرسین در اثرگذاری انتخابات را از بین ببرند

وی با اشاره به جایگاه جامعه مدرسین ادامه داد: جامعه جایگاهی دارد که وقتی شخصی را اعلام می کند، مردم به این اظهار نظر اعتمام می کنند و به کاندیدای جامعه مدرسین رأی می دهند از این رو مخالفان کاندیداها به برخی مسائل دامن می زنند تا پتانسیل جامعه مدرسین اثر خود را نداشته باشد و مردم تردید کنند که نظر جامعه مدرسین بر آن کاندیدا هست یا خیر؟

آیت الله رجبی با بیان این که اگر از اعضای جامعه مدرسین سؤال شود قطعا خواهند گفت که تحمیل رأیی وجود نداشته است، ابراز داشت: در طول تاریخ جامعه کسی ادعا نکرده که نظرات جامعه بر اساس تحمیل رأی بوده است، بدون شک مخالفان جامعه مدرسین و آقای رئیسی چنین سخنان نادرستی را مطرح می کنند، متأسفانه جریان هایی از ترس این که آرای آقای رئیسی بالاتر برود دست به توطئه می زنند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه مردم ایران، فهیم هستند و می توانند تشخیص دهند که کارها چگونه است، جمعی که از قبل از انقلاب حاضر شده همه هستی خود را برای انقلاب بگذارند این گونه نیست که بر اساس نظر یک نفر تصمیم بگیرند، خوشبختانه همه اعضای جامعه فهیم هستند و توجه دارند و هرگز تحمیل رأیی رخ نداده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اعلام نظر شخصی برخی افراد درباره انتخابات پیش رو خاطرنشان کرد: در دوران قبل وقتی جامعه نظر خود را درباره شخصی مطرح می کرد کسانی بودند که رأی دیگری داشتند و نظر خود را بیان می کردند.

اینگونه نیست که در همه جلسات همه اعضا شرکت داشته باشند

وی اضافه کرد: نظر افراد به به عنوان شخص خودشان محترم است، در هر جمع دیگری چنین چیزی است و این نشان از آزادی کامل در فضای جامعه مدرسین است، برخی آقایان چون تازه آمدند روال اظهار نظر جامعه را نمی دانستند و تصور کردند که فقط زمانی که اتفاق همه آرا وجود داشته اعلام رأی می شده است، رویه جامعه در همه انتخابات ها این چنین بوده است، اگر به اسناد جامعه در انتخابات های قبل هم مراجعه شود می بینند که چگونه بوده است.

آیت الله رجبی افزود: اگر در بیانیه گفته می شد همه اعضا، معنای بیانیه ای که آقایان دادند این بود که اطلاعیه جامعه مدرسین نادرست است؛ اما وقتی خود بیانیه جامعه اکثریت اعضا را مطرح می کند بدان معنا است که چند نفری رأی ندادند یا حضور نداشتند، بیانیه جامعه می گوید از اعضایی که حضور داشتند اکثریت قاطع رأی دادند بنابراین در جلسه رسمی جامعه رأی گیری شده و اکثریت قاطع حضور داشته اند، بیانیه جامعه بر اساس آنچه واقعیت داشته صادر شده است و اعتبار دارد.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: اینگونه نیست که در همه جلسات همه اعضا شرکت داشته باشند، جلسات با ۱۷ نفر از اعضا رسمی می شود که در جلسه مربوط به بیانیه انتخاباتی نزدیک به ۳۰ نفر حضور داشتند، در دوره های قبلی هم مسأله اکثریت مطرح بوده و حتی در این دوره تعداد اعضا بیشتر بوده است./۱۳۲۳/ ۳۰۱/ص

ارسال نظرات