۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۴۹۶۹۵۵
با حضور پژوهشگران حوزه و دانشگاه؛

نشست علمی علل کوچ یهودیان به جزیرة العرب برگزار شد

نشست علمی «علل کوچ یهودیان به جزیرة العرب» از سوی پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و با حضور پژوهشگران حوزه و دانشگاه برگزار شد.
 نشست علمی علل کوچ یهودیان به جزیرة العرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با عنوان «بررسی علل کوچ یهودیان به جزیرة العرب» پیش از ظهر امروز در سالن همایش های این پژوهشگاه برگزار شد.

سخنران ویژه این نشست حجت الاسلام محمدحسین خوانین زاده عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و پژوهشگر تاریخ اسلام بود و دبیری علمی نشست را نیز حجت الاسلام محمد عبداللهی پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برعهده داشت.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام عبداللهی به بیان توضیحاتی در مورد این نشست، اهداف و خلاصه ای از مطالب مربوط به تاریخ اسلام پرداخت و در ادامه حجت الاسلام خوانین زاده به ارائه مباحث خود پرداخت.

حجت الاسلام خوانین زاده در این نشست ضمن بررسی و رد عللی که برای کوچ یهودیان به جزیرة العرب مطرح شده است، اظهار داشت: در منابع تاریخی کهن در این باره نظریاتی مطرح شده است که به نظر درست نمی آید، یکی از مسائل مهم جنگ هایی است که بین جزیرة العرب و یهودیان واقع شده است و البته دولت های دیگر مثل روم مسیحی نیز با یهودیانی که در دولت آنها اختلال ایجاد می کردند وارد جنگ شده اند.

وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) به اعتقاد ما بزرگترین معلم تاریخ است و تنها کسی است که حرف های صادقانه زده است و هیچ نقدی بر سخنان ایشان وارد نیست؛ حضرت در خطبه قاصعه می فرماید که رومی ها یهودیان را از افق های دور دست کنار دریای عراق و نقاط خرم عالم برداشتند و وارد عربستان کردند و رومی ها بر اساس روحیه نژاد پرستی یهودی می دانستند که آنها با پیامبر دم ساز نمی شوند.

وی ادامه داد: نظریات اقتصادی، نظامی نظریات درستی برای آمدن یهودی ها به جزیرة العرب نیست بلکه داستان درست را امام علی(ع) بیان می کند که اربابان عالم آنها را در این منطقه آوردند تا از انتشار و معرفی اسلام به مناطق دیگر جهان جلوگیری کنند.

در این نشست که سی و پنجمین نشست از سلسله نشست های گفتگوهای نوین پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود، جمعی از پژوهشگران، اساتید و طلاب حوزه حضور داشتند و در این نشست به ارائه بحث و نظر پرداخته و نقدهایی نیز بر سخنان وی وارد کردند.

یادآور می شود، بعد از حدود یک ساعت و نیم ارائه مباحث توسط کارشناس و پایان مطالب وی، پژوهشگران و طلاب حاضر در این نشست سؤالات و ابهامات خود را مطرح کرده و حجت الاسلام خوانین زاده به این سؤالات پاسخ گفت.

گفتنی است، طبق اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی،‌این نشست علمی که مرتبط با دروس معارف اسلامی گرایش تاریخ تمدن و اسلامی بود با همکاری معاونت آموزش دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد مقام معظم رهیری در دانشگاه ها برگزار شد./۱۳۳۰/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات