۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۴۹۷۱۲۶
سیری در سیره علمای بلاد(۳)؛

آیت‌الله دستغیب؛ سیدی از نسل مجاهدان فی سبیل الله

آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب که هم‌اکنون متولی حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی کاظم است؛ یکی از علما و مجاهدانی به شمار می‌رود که نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم و هدایت انقلاب در شهر شیراز داشته است.
آیت ‌الله سید علی اصغر دستغیب سید علی اصغر دستغیب آيت الله سید علی اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان  رهبریرهبری آیت ‌الله سید علی اصغر دستغیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان فارس، در طول تاریخ شیعه همواره مهد پرورش و درخشش علمای بزرگ و صاحب‌نظر در همه رشته‌های علمی بوده است، گواه این سابقه طولانی و درخشان حضور افرادی سرآمد و ارزشمند در همه اعصار است.

آشنایی نسل جوان به‌ویژه طلاب جوانی که تازه در این راه پا گذاشته‌اند با زندگی و سیره شخصیتی علما و بزرگان دینی به آنان انگیزه می‌دهد با تلاش و همت مضاعف در این راه گام بردارند.

در این راستا اقدام به معرفی علماء و بزرگان دینی استان فارس کرده‌ایم.

آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب

آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب در چهاردم آذرماه سال 1324 شمسی در شهر شیراز به دنیا آمد. پدر وی سید علی‌اکبر فرزند سید علی فرزند هدایت الله دستغیب است که همگی از علما و بزرگان شهر شیراز محسوب می‌شدند. وی خواهرزاده شهید محراب آیت‌الله عبدالحسین دستغیب است و نسبشان با 32 واسطه به جد بزرگوارشان امام سجاد علیه‌السلام می‌رسد.

تحصیلات

آیت‌الله دستغیب دوران ابتدایی را در مدرسه فرصت و دوران دبیرستان را در رشته ریاضی و در مدرسه شاهپوری شیراز گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم به دلیل علاقه زیادی که به مباحث حوزوی داشت وارد حوزه علمیه شده و دوره سطح را به طور کامل در شیراز گذرانده و سپس برای ادامه تحصیلات راهی قم شد.

اساتید

آیت‌الله دستغیب در طول مدتی که در شیراز بوده تحت تأثیر شخصیت علمی و معنوی دایی بزرگوارش شهید عبدالحسین دستغیب قرار گرفته و در جلسات ایشان شرکت می‌کرد و پس از مهاجرت به قم خارج اصول را پیش مرحوم آیت‌الله‌العظمی ميرزا هاشم آملي ( قدس سره ) و خارج فقه را در محضر مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپايگاني ( قدس سره ) گذراند.

حیات سیاسی

آیت‌الله دستغیب هم‌زمان با آغاز نهضت امام خمینی در سال 1342 وارد فعالیت‌های سیاسی شد. تشكيل جلساتِ سرّي و فعاليت در مسجد جامع عتيق از اولین قدم‌های وی در آغاز این راه بود. در این جلسات آیت‌الله شهيد حاج سيد عبدالحسين دستغيب (قدس سره) منبر می‌رفته و عليه رژيم شاهنشاهی سخنرانی می‌کرد و جوانان انقلابی از جمله آیت‌الله دستغیب نیز اقدام به انتشار عکس و نامه‌های امام خمینی می‌کردند و در همین دوران بود که وی توسط ساواک شناسایی شده و برای اولین بار برای بازپرسی احضار شد.

به دنبال حوادث 15 خرداد 1342 و پديد آمدن جو اختناق جلسات از مسجد به منازل منتقل شد و چندی بعد به پیشنهاد دیگر جوانان در مسجد حاج ميرزا كريم جلسه شب‌های سه‌شنبه مخصوص جوانان را تشكيل داد كه به تدريج به‌صورت يكي از کانون‌های مبارزه عليه رژيم طاغوت در آمد.

هم‌زمان با این فعالیت‌ها پنجشنبه‌ها نیز در مسجد شمشيرگرها حضور يافته و براي حاضرين صحبت می‌کرد. در این مدت تماماً توسط ساواک تحت نظر بوده و چندین بار نیز احضار شد از جمله در تاريخ 15/5/1349 كه دستگير و به ساواك اعزام شده و همچنين در تاريخ 28/8/1349 از طرف ساواك دستگير و به شدت مورد تهديد واقع شد.

در سال 51 نیز به دنبال فعالیت‌هایی که در راستای تبلیغ مرجعیت امام خمینی انجام می‌داد بازداشت شده و چندی بعد نیز به دنبال تظاهرات مردمی در اعتراض به حمله ساواک به خانه‌ای که آیت‌الله دستغیب نیز در آن حضور داشت دستگیر و به زندان عادل‌آباد منتقل شد.

پس از این ماجرا یک بار دیگر نیز به دلیل فعالیت در مسجدالرضا در منزل شخصی خود دستگیر و راهی بازداشتگاه شهربانی شد.

در زمان برگزاری جشن هنر در شیراز نیز سخنرانی تندی علیه رژیم کرده که مجدداً باعث حمله ساواک به مراسم شد.

پس از چهلم شهادت مصطفي خميني عده‌ای مردم شیراز به خیابان‌ها ریخته و کافه ملت را آتش کشیده و شیشه سینما کاپری و آریانا را شکستند در این واقعه آیت‌الله دستغیب مسبب حادثه شناخته شده و دستگیر شد و به مدت یک ماه در زندان بود که از طریق دادسرا آزاد گشت. 

هم‌زمان با انتشار مقاله توهين آميز روزنامه اطلاعات عليه حضرت امام (ره) و شهادت عده‌ای از مردم قم، در مجلس يادبود يكي از دانشجويان در مسجد الرضا (ع) سخنان اعتراض‌آمیزی نسبت به حوادث جاري ايراد کرد که به همین دلیل در تاریخ 2 اسفند 56 آیت‌الله دستغیب دستگیر و به سراوان تبعید شد. در این دوران هم‌دست از فعالیت خود برنداشته و کارهای مختلفی انجام داد. حضور در مهدکودک، شرکت در جلسات اهل تسنن و برگزاری مراسم برای مردم این شهر از جمله این فعالیت‌ها بود که منجر شد از سراوان به بندرلنگه منتقل شود.

اوایل آذرماه 57 بود که به فسا منتقل شد و فعالیت‌های ضد رژیم وی همچنان ادامه داشت. بعد از برگشت به شیراز فعالیت‌ها و تبلیغ‌ها را در مسجد جامع عتیق ادامه داد و در همین دوران بود که پیام‌های امام مستقیم از نوفل‌لوشاتو برای وی مخابره می‌شد که توسط وی به شهرستان استان فارس فرستاده می‌شد. نهایتاً برای شرکت در مراسم استقبال از امام خمینی راهی تهران شده و در تحصن دانشگاه تهران شرکت کرد و بعد از دیدار با رهبر انقلاب راهی شیراز شده تا موج انقلاب را به پایان خود برساند.

خدمات

آیت‌الله دستغیب در سال 1348 به پيشنهاد بعضی جوانان متدين شب‌های سه‌شنبه جلسه‌ای در مسجد حاج ميرزا كريم واقع در يكي از محلات قديمي شهر بنام محل بيات كه نزديكي منزل مسكوني حضرت ايشان بود تشكيل داد که برنامه با شركت عده‌ای از جوانان و با نام «مجمع ديني مهدي موعود» آغاز و گسترش يافت و در مدت كوتاهي نشريه “انديشه جوان” را منتشر کرد كه در آن شرايط به لحاظ تنوع مطالب و جهت‌گیری متناسب با نيازهاي فرهنگي جوانان مورد توجه و استقبال واقع شد.

آیت‌الله دستغیب پس از مراجعت از قم و به دلیل سفارش‌های امام خمینی مبنی بر توسعه حوزه‌های علمی اقدام به تأسیس و راه‌اندازی حوزه علمیه رضویه کرد در همان دوران برای اولین بار اقدام به راه‌اندازی نمایشگاه کتب اسلامی در مسجدالرضا کرده که این اقدام باعث آشنایی هرچه بیشتر جوانان با آموزه‌های دین اسلام شد. و در سال‌های بعد از انقلاب به این‌گونه فعالیت‌ها ادامه داد به‌طوری که در سال 63 با کمک جمعی از خیرین اقدام به ساخت مسجد امام حسن مجتبی در خیابان جهاد سازندگی کرد. از دیگر اقدامات وی تأسيس كتابخانه و عضوگيري و امانت دادن كتاب و نوار بود.

در سال 65 نیز با کمک خیرین حوزه علمیه‌ای را در بلوار شاهد شیراز احداث کرد. در سال 72 نیز ساختمان امامزاده شاه قیس را بازسازی کرده و به یک مجموعه فرهنگی و عملی تبدیل کرد.

تألیفات

تقریرات بحث فقه و اصول

علائم البلوغ فی الذکر و الانثی

تنجیس المتنجس

مرآة الحق

نفس مطمئنة

حیات ابدی

خاطرات پیش از انقلاب

آیت‌الله دستغیب 40 سال بعد از انقلاب


آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب همچنان در سنگر دفاع از اسلام و انقلاب روزگار را سپری می‌کند. وی در سال 1392 بنابر حکمی از جانب رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی شاه‌چراغ منصوب شد. همچنین در حال حاضر نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری است./201/919/ب1

ارسال نظرات