۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۴۹۷۲۶۳
حجت الاسلام والمسلمین واعظی در جمع مبلغان:

روحانی نباید از چارچوب اخلاق خارج شود

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما می توانیم نقد عملکرد و نقد مواضع انتخاباتی کنیم و هر ضعفی را با منطق و رعایت اخلاق تبلیغ کنیم؛ اما بر این نکته تاکید کرد که روحانیت باید مظهر اخلاق باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، امروز در اختتامیه دومین جشنواره تبلیغ نوین جنات که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اساسی ترین اعتقادات ما اعتقاد به نظام امت وامامت است و امت نقش کلیدی در این نظام ایفا می کند.

نظام امت و امامت و نقش کلیدی مأموم در آن

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: در فضای اعتقادی کار امام یک راهنمای صرف نیست بلکه کسی است که راهبر است و ما را به مقصد می رساند به شرط این که تبعیت و مأموم بودن نسبت به امام محقق شود و اگر اقتداء و تبعیتی نباشد نظام امت و امامت شکل نمی گیرد.

وی با بیان این که امام اسوه است و کسی که امام را اسوه خود قرا می دهد یک ارتباط طرفینی برقرار می کند، گفت: از ناحیه مأموم دو گونه ارتباط شکل می گیرد که یکی ارتباط احساسی و عاطفی است که به حالت عشق ورزی نسبت به امام و حب و دلدادگی نسبت به امام است و دیگری وجه بینشی و رفتاری است که در کنش و رفتار و بینش ما باید در چارچوب ترسیم شده توسط امام حرکت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز داشت: در ایام منسوب به معصومان(ع) جا دارد همه ما در خلوت خود از خود سؤال کنیم که دو وجه عاطفی و عملکردی چقدر در ما شکل گرفته است و در این غوغای روزانه چقدر ما طلبه ها رابطه احساسی با امام زمان(عج) داریم و چقدر برای فرج ایشان دعا می کنیم و چقدر توجه به ایشان داریم.

وی افزود: همچنین باید از خود سرال کنیم که به لحاظ کنشی و رفتاری و عملکردی چقدر به ائمه(ع) نزدیک هستیم و چقدر به اخلاق اسلامی عمل می کنیم و در محیط خانواده و در جامعه و در رابطه خود با خدا تا چه اندازه در چارچوب مسیر تعیین شده توسط اهل بیت(ع) هستیم.

روحانیت باید به فکر حفظ سرمایه اجتماعی خود باشد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در امر تبلیغ ما یک گروه مخاطب داریم، افزود: تبلیغ وقتی مؤثر واقع می شود که اعتماد سازی های مناسب بین مبلغ و مخاطب برقرار باشد و اگر ما با رفتار و شخصیت خود اعتماد سوزی کنیم اثر تبلیغی مان کمرنگ خواهد شد؛ اگر روحانیت در جامعه اثرگذار است به خاطر سرمایه اجتماعی است که در طول اعصار جمع کرده است.

وی اظهار داشت: آبروی روحانیت محصول تقواها، ایثارها، رفتارهای مردمی، صداقت داشتن و رأفت و رحمت اسلامی در کل زندگی و حرکت های اجتماعی است و آبرو و سرمایه اجتماعی روحانیت به خاطر پیشینه درخشان آنها است و به خاطر روحانیتی است که در کنار مردم بود و اخلاقیات اسلامی و حدود الهی را رعایت می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: اگر حوزه و روحانیت می خواهد اثرگذاری اجتماعی خود را داشته باشد و در محیط تبلیغ دینی موفق باشد با هر ابزاری که می خواهد تبلیغ کند باید سرمایه اجتماعی خود را حفظ کند و اعتمادسوزی نکند و از چیزی که باعث اعتمادسوزی می شود و باید اجتناب کرد.

وی افزود: ما در شرایط خاصی هستیم و همیشه وقتی انتخابات برگزار می شود کسانی که دلسوز جامعه هستند تنشان می لرزد و همه چیز چنان عرفی و دنیوی دیدیه می شود که خدا و رسول و همه ارزش ها فراموش می شود و همه چیز برای به قدرت رسیدن یک گروه در معرض آسیب قرار می گیرد.

در اسلام بر سیاست ورزی تأکید و از سیاسی کاری نهی شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع( به تفاوت میان سیاست ورزی و سیاسی کاری اشاره کرد و گفت: سیاست ورزی از شئون حکمت عملی است و نوعی کمال محسوب می شود و در مقابل آن دعوت به انزوای سیاسی و بی عملی سیاسی و فقدان بصیرت سیاسی دعوت های نا مبارکی است و امروز تحت عنوان جدایی دین از سیاست مطرح است.

وی با بیان این که در اسلام بر سیاست ورزی تأکید شده است و ائمه(ع) ساست العباد بوده اند و دعوت به نادیده گرفتن سیاست ورزی دعوت صحیحی نیست، گفت: ولی سیاسی کاری به معنی شهوت جاه و مقام و قبیله گرایی و نگاه ابزاری به همه چیز برای رسیدن به قدرت در اسلام محکوم است و با مذاق اهل بیت(ع) نمی سازد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: باید دید مقابله حضرت علی(ع) در مقابله با کسانی که به او شمشیر کشیدند چه بود؛ آیا اخلاقیات را کنار می گذاشت و دشنام می داد یا این که فقط می فرمود که این ها برادرانی هستند که بر من شوریدند و ستم کردند و حتی در برخورد با دشمنان از مسیر اخلاق خارج نمی شد.

نباید ارزش های دینی ابزار به قدرت رسیدن جناح های سیاسی شود

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که ما آب های گوارا و جوشان روحانت را با سیاسی کاری لکه دار می کنیم، خاطرنشان کرد: شخصیت های دینی و اخلاقی برکه های زلالی هستند که باید مردم جانشان از آن ها سیراب شود و اگر ما شخصیت های خود را خرج سیاسی کاری کنیم مردم را از استفاده از این چشمه های گوارا محروم می کنیم.

فریاد وا اسلاما برای کاندیدایی که شورای نگهبان او را تأیید کرده معنی ندارد

وی با بیان این که ما در نظامی مستقر تنفس می کنیم که در رأس آن مرجع و ولی فقیه قرار گرفته است، گفت: ما شورای نگهبان داریم که صلاحیت عده ای را تأیید می کند و تمام کسانی که تأیید می شوند کف صلاحیت لازم برای تصدی ریاست جمهوری را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع( افزود: در کشورمان مرجع رسمی داریم و رهبر معظم انقلاب فرمودند که من چیزی که می خواهم این است که مردم بیایند و رأی دهند و هر کسی که به هر کسی رأی دهد به تکلیف قانونی و شرعی خود عمل کرده است.

نباید چیزی که اثبات نشده را تبلیغ کنیم

وی افزود: وظیفه ما این است که در چارچوب شناخت خود تبلیغ کاندیدای اصلح را بکنیم و همه ما باید در چارچوب اخلاق و معنویت حرکت کنیم زیرا ما وظیفه داریم سیاست ورزی کنیم و فعال باشیم ولی وظیفه نداریم اخلاق را نادیده بگیریم و چیزی که روشن نیست و اثبات نشده را تبلیغ کنیم.

روحانی نباید از چارچوب اخلاق خارج شود

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: ما می توانیم نقد عملکرد و نقد مواضع کنیم و هر ضعفی را با منطق و رعایت اخلاق تبلیغ کنیم؛ ولی روحانیت باید مظهر اخلاق باشد و سرمایه های اجتماعی روحانیت نباید صرف تبلیغ یک گروه خاص شود./843/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات