۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
کد خبر: ۴۹۷۶۸۸
قناعتی مطرح کرد؛

نبود منابع کافی برای ادامه طرح تحول سلامت

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: منابع کافی برای طرح تحول در نظر گرفته نشد، نمی‌توان تمام طرح‌های مدرنی که در دنیا اجرا شده است را بدون برنامه‌ریزی و توجه به اوضاع و منابع کشور در ایران اجرا کرد.
قناعتی

  

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، پروفسور حسین قناعتی،گفت: در دوره‌ای که دو منشا قدرت اجتماعی و سیاسی جهان یعنی کمونیسم و کاپیتالیزم به بن‌بست رسیده‌اند (کمونیسم که به تاریخ پیوست) کاپیتالیزم نیز با مشکلات زیادی در اداره جامعه مواجه است که نمونه آن جنبش یک و 99 درصدی در غرب و در آمریکا در حال رخ دادن است.

وی افزود: دوری از اخلاق در غرب، کشتار مردم بی‌گناه در کشورهای مختلف برای حفظ منافع خودشان برای مثال قتل عام وسیع مردم یمن، که با سکوت مدافعان حقوق بشر همراه بوده است. رتبه گذاری‌ها و شاخص های بین المللی توسط انها دست‌کاری می‌شود در خصوص حقوق بشر آن‌ها ایران را در رتبه‌های پایین‌تر از عربستان سعودی قرار می‌دهند که این دلیل غرض ورزی آن‌ها است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: یکی از دلایل این موضوع آن است که در زمانی که کمونیسم و کاپیتالیزم بر جهان حاکم بود جنبش انقلاب اسلامی پا در میدان گذاشت و گفت حرف برای گفتن دارد و دموکراسی اسلامی توانایی استقرار عدالت به عنوان گمشده بشریت را دارد همانطور که جمهوری اسلامی علی رغم نوظهور بودن و نداشتن تجربه در طی این سی سال نشان داد می‌تواند بدون اتکا به قدرت‌های جهان بر روی پای خود بایستد.

این رادیولوژیست تصریح کرد: اگر بنای انقلاب این بود که ثروت مملکت در اختیار عده‌ای خاص قرار داده شود نیازی به انقلاب و تحمل سختی‌ها نبود چنان‌که در زمان حکومت پهلوی نیز شاهد همین روال بودیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در حال حاضر با پدیده‌ای مواجه شده‌ایم اکنون بعد از گذشت چند سال از انقلاب اسلامی در حال برگشت به همان دوران هستیم. لذا در این انتخابات ریاست جمهوری باید کسی را انتخاب کنیم که واقعا به فکر همه اقشار جامعه خصوصا محرومان باشد.

قناعتی افزود: در میان کاندیدهای موجود آقای رییسی چهره‌ای انقلابی،اخلاق مدار، صادق و وطن پرست‌ است. مساله اصلی ما این است که آقای روحانی در خصوص ایراداتی که به دولت نهم و دهم می‌گرفتند خودشان مبتلا هستند در مورد نزدیکان ایشان مسایلی مطرح شد که اگر امام علی (ع) بودند آهن داغ کف دست آن‌ها می‌گذاشتند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شایسته و زیبنده حکومت جمهوری اسلامی نیست که عده‌ای که بر مسند قدرت هستند اقوام و خانواده خود را نیز به قدرت برسانند و این در حالی است که آقای روحانی حتی اشراف کافی از اوضاع زندگی مناطق محروم ندارد.

قناعتی تصریح کرد: در خصوص طرح تحول سلامت باید گفت: این طرح یک طرح خوب بود و تمام جامعه پزشکان و متخصصان در راستای تحقق این طرح کمک کردند اما متاسفانه به دلیل این‌که برنامه ریزی صحیح برای انجام این طرح صورت نگرفته بود، پس از گذشت چند سال از اجرای طرح تحول سلامت شاهد بدهی‌های وسیع بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و پزشکان هستیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه منابع کافی برای این طرح در نظر گرفته نشده بود و حتی با منابع بیشتر طرح بدین صورت قابل انجام نیست و باید توجه داشت ما نمی‌توانیم تمام طرح‌های مدرنی که در دنیا اجرا شده است را بدون برنامه‌ریزی و توجه به اوضاع و منابع کشور در ایران اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: خدمت گیرندگان از این طرح رضایت دارند اما خدمت دهندگان از اجرای این طرح رضایتی ندارند. ادامه اجرای طرح تحول سلامت به این منوال ممکن نیست اما باید ایرادات اساسی این طرح اصلاح شود.

 این استاد دانشگاه در پایان گفت: در زمینه رادیولوژی در بخش خصوصی باید گفت کسانی که از قبل در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند شاید بتوانند به کار خود ادامه دهند اما عرصه کار برای رادیولوژیست‌های جوان بسیار سخت شده است. در حال حاضر فعالیت در بخش خصوصی به دلیل هزینه‌های دستگاه‌ها و بدهی بیمه‌ها و همچنان ناعادلانه بودن تعرفه ها فعالیت امکان پذیر نیست. در شهر تهران بیمه‌ها از شهریور ماه پرداختی به رادیولوژیست‌ها نداشته‌اند. /۱۳۲۵//۱۰۲/خ

  

ارسال نظرات