۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۴۹۷۷۳۶
وزیر ارشاد:

نمایشگاه کتاب یک فعالیت فرهنگی سالم است

وزیر ارشاد گفت: نمایشگاه کتاب سالمترین فعالیت فرهنگی محسوب می شود و همزمان با برگزاری آن گفت و گوی فرهنگی شکل می گیرد، از این منظر باید نمایشگاه سی ام را نمایشگاه گفت و گوی فرهنگی بنامیم.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ مراسم اختتامیه سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سید‌رضا صالحی امیری؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزیر و رئیس نمایشگاه، کارلو چرتی؛ رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران و اهالی نشر و روز شنبه (23 اردیبهشت ماه) برگزار شد.

نمایشگاه سی ام نمایشگاه گفت و گوی فرهنگی بود

سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد در این مراسم گفت: در سال ٩٦ شاهد خواهیم بود که همه امور اجرایی نمایشگاه کتاب نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور واگذار خواهد شد.

وی گفت: نمایشگاه کتاب فراتر از یک نمایشگاه است بلکه مجموعه ای فعالیتهای فرهنگی در آن شکل می گیرد. نمایشگاه کتاب سالمترین فعالیت فرهنگی محسوب می شود و همزمان با برگزاری آن گفتگوی فرهنگی شکل میگیرد از این منظر نمایشگاه سی ام را نمایشگاه گفتگوی فرهنگی بنامیم.

صالحی امیری گفت: حضور ١٤٠ نمایندگی و کشور مهمان بودن ایتالیا بیانگر توجه جمهوری اسلامی به ابعاد دیپلماسی فرهنگی در دنیای پرتلاطم امروز است.

وی ادامه داد: ما رسما اعلام کردیم کلید اجرایی نمایشگاه کتاب را در تهران و سراسر کشور به اتحادیه های نشر سال ٩٦ واگذار خواهیم کرد و امروز در پایان این دوره از نمایشگاه من اعلام میکنم که سیاست رسمی ما واگذاری امور فرهنگ به اصحاب فرهنگ است.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم حل مسئله کتاب و نشر و کتابخوانی در جامعه نیازمند عزم ملی است.  نمایشگاه کتاب در دوره سی ام رو به پایان است اما همچنان موضوع اقتصاد نشر با دهها مشکل روبروست اقتصاد نشر و موضوع کتابخوانی در گیر و دار رخدادهای اجتماعی سیاسی نباید مغفول بماند.

سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد گفت: در سال ٩٦ شاهد خواهیم بود که همه امور اجرایی نمایشگاه کتاب نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور به صنوف واگذار خواهد شد. هم اینک لایحه سازمان نظام رسانه ای مطبوعات وهنر در دست تصویب دولت است.
سیدعباس صالحی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: نمایشگاه کتاب تهران مراحل نهایی واسپاری را طی کرده و طی می کند و ما به مراحل پایانی پروسه نزدیک شدیم و از فردا از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه آشنا می خواهیم که کلید نمایشگاه سی و یکم را بزنند و برنامه ریزی های این حوزه را با نگاهی به قوت ها و ضعف های نمایشگاه سی ام را انجام دهند.

وی ادامه داد: الان دو اتحادیه سراسری حوزه نشر کشور مجری برنامه ریزی نمایشگاه هستند و از فردا شورای هفت نفره این دو اتحادیه می توانند برنامه ریزی ابتدایی نمایشگاه سال آینده را آغاز کنند و منتظر این هستیم که دوستان مان در صنف از فردا جلسات خود را آغاز کرده و برنامه های روشن خود را برای نمانیشگاه آتی به وزارت کشور ارائه کنند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: تحولی که در حیطه بین المللی نمایشگاه کتاب رخ داد، مسئله دیگری است و اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داد. کشور ایتالیا با برنامه های بسیار متنوع در نمایشگاه تهران حاضر شد و استانبول به عنوان شهر مهمان در نمایشگاه نیز حضور خوبی داشت.

صالحی بیان داشت: برای اولین بار بحث بورسیه نمایشگاه کتاب تهران که از کشورهای مختلف بود آغاز شد و نویسندگان و ناشرانی از کشورهای مختلفی به نمایشگاه آمدند و امیدواریم با دریچه ای که با بین المللی شدن نمایشگاه کتاب باز شده به دروازه های نشر جهانی برسیم و نمایشگاه کتاب تهران پل ارتباطی فعالی باشد برای برقراری ارتباط با صنعت نشر جهان.

وی اظهار داشت: شهر آفتاب با این نگاه محل برگزاری نمایشگاه کتاب قرار گرفت که محیط نمایشگاهی را دارد و زحمات دوستان در آماده سازی این مکان هم باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه نباید بی انصافی شود، ولی تا وقتی پروژه کامل نشود، قطعا نگرانی ها جدی خواهد بود و باید به تعداد سالن های مسقف اضافه کرد و اگر این اتفاق نیفتاد، نمایشگاه کتاب تهران از نفس خواهد افتاد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: زمانی می توان از اتفاقاتی که در این دوره از نمایشگاه کتاب بر اثر بارندگی رخ داد، جلوگیری کرد که زیرساخت های شهر آفتاب مختص برگزاری نمایشگاه باشد و امیدواریم با اهتمامی که بانک شهر نسبت به بحث نمایشگاه های کتاب و شهر آفتاب داشته، سال آینده که به این مکان می آییم دیگر ناشران و مردم مان را به چادرها نبریم؛ چرا که شان مردم ایران بالاتر از آن است که اقامت فرهنگی اش با زجر و سختی همراه باشد.

مهدی اسماعیلی راد؛ معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به تعداد ناشران حاضر در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: در این دوره 1860 ناشر داخلی و 140 ناشر خارجی حضور داشتند.
اسماعیلی راد ادامه داد: همچنین بیش از 233هزار عنوان کتاب در بخش داخلی و 190هزار عنوان کتاب در بخش خارجی عرضه شد.

وی با اشاره به حضور ناشران خارجی از کشورهای جهان در نمایشگاه گفت: ناشران 11 کشور به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور پیدا کردند و 13 کشور به صورت غیرمستقیم و به واسطه نمایندگان در نمایشگاه حضور داشتند.

وی اضافه کرد: بیش از 800 فعال رسانه در نمایشگاه فعالیت داشتند. 200 هزار دانشجو و طلبه نیز از تسهیلات خرید کتاب بهره‌مند شدند و علاوه بر دانشجویان و طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و دانش‌آموزان هم از تسهیلات خرید کتاب بهره مند شدند.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به واگذاری نمایشگاه کتاب به اصناف گفت: تلاش کردیم شکافی را که از سال 1386 در واسپاری نمایشگاه به اصناف پیش آمده بود را در طول این سه سال برطرف کنیم.
وی با اشاره به نواقصی که در این امر وجود داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم اختیاراتمان متناسب با مسئولیتمان باشد. از وزیر ارشاد می‌خواهیم تا کلید اداره امور نمایشگاه کتاب سی و یکم را از فردا در اختیار ناشران قرار دهد.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد./۸۰۷/
۱۰۱/ب2

ارسال نظرات