۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۴۹۷۹۵۱

چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم در تبریز برگزار شد

مرحله شهرستانی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به مدت سه روز ویژه آقایان و بانوان در تبریز برگزار شد.
قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف وامور خیریه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام محمدرضا خلیلی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه مجری مسابقات قرآن در سطح شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی است که امسال نیز چهلمین دوره رقابت‌های قرآنی در بخش شهرستانی برگزار شد.

وی، با اشاره به اینکه چهلمین دوره مسابقات قرآنی اداره اوقاف و امورخیریه ناحیه یک و دو تبریز به صورت مشترک برگزارشد، خاطرنشان کرد: نفرات اول تا ششم به شرط کسب حدنصاب امتیاز به مسابقات استانی راه خواهند یافت.

حجت‌الاسلام خلیلی، با بیان اینکه تعداد ۱۴۰ نفر آقا و ۲۰۰ نفر از بانوان از تبریز در مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: مسابقات در رشته‌های ترتیل، تفسیر، قرائت، دعاخوانی، حفظ ۵ جزء، حفظ  ۱۰جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن و اذان برگزار شد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: بعداز سه روز رقابت شرکت کنندگان مسابقات روز گذشته به پایان رسید و و نفرات برتر در بخش‌های مختلف مشخص شدند.

مجید باوردی، داور مرحله شهرستانی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن نیازمند توجه مسئولان است، اظهار کرد: از مسئولان انتظار داریم به این مسابقات بیشتر توجه بکنند چون در مسائل فرهنگی هر چه قدر هزینه شود در آینده اثرات مفیدی در جامعه خواهد داشت و جامعه از لحاظ فرهنگی و هنری بیمه می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته کمتر شده است، گفت: سال گذشته دو برابر آمار امسال را ما شاهد بودیم و مسابقات به صورت فشرده تر برگزار شد ولی امسال فکر می‌کنم مسابقه هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی یک مقدار عملکرد ضعیف تری داشت.

باوردی افزود: از بین این تعداد شرکت کننده، افرادی هستند که نسبت به سال گذشته بسیار پیشرفت کرده و افزادی نیز هستند که علاوه بر درجا زدن، پسرفت نیز داشته‌اند. و برخی از برخی از متسابقان با این تصور که اگر صوت و لحن خوبی داشته‌باشند می‌توانند موفق باشند از تجوید غافل مانده و آن را فدای صوت و لحن می‌کنند.

داور مرحله شهرستانی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، با بیان اینکه شرکت کنندگان نیازمند دوره‌های آموزشی هستند بیان کرد: باید این دوستان در جلسات قرآن حضور داشته و از اساتید قرآنی کسب علم کنند تا بتوانند پیشرفت کنند.

باوردی، ادامه داد: امروز شاهد بودم که بسیاری از دوستان شرکت کننده ندانسته توازن‌ها را حفظ نمی‌کردند و بعضاً با تکلف تلاوت می‌کنند و یا فرازهای صوتی و لحنی را رعایت نمی‌کنند و با این تفکر اشتباه که با یک آهنگ هر آیه‌ای را می‌شود تلاوت کرد به بیراهه می‌روند. در صورتی که اگر مطابقت صوتی با لحن و القای معنی نباشد یعنی ما قرآن را نخوانده‌ایم و حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.

علیرضا سلطانی اقدم، قاری برجسته قرآن و داور مرحله شهرستانی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: مسئولان و متولیان قرآن می‌توانند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و استفاده از اساتید بومی و غیر بومی در جهت تربیت و آموزش  آنها، راه را برای متسابقین فراهم سازند زیرا آموزش مفاهیم قرآن کریم در سطح بالا برای قرآن آموزان باعث رشد کیفی قرائت آنها خواهد شد.

وی تأکید کرد: قرآن کریم برای قشر خاصی نازل نشده و خواندن قرآن نیز به مردم سفارش شده است و این در صورتی محقق می‌شود.

شهرام عباس‌زاده، یکی از شرکت کنندگان در رشته دعا خوانی در این دوره از مسابقات، با بیان اینکه قرائت قرآن را از دبستان شروع کرده‌ام گفت: تاثیر قرآن حتی در زندگی آنان که با قرآن ارتباطی ندارند قابل رویت است. منظورم این است وقتی انوار الهی آیات روح بخش قرآن در جامعه پراکنده شود، همه از برکات آن بهره خواهند برد.

وی افزود: هر آنچه من دارم از قرآن است.

عباس‌زاده، با بیان اینکه قرآن با پاکسازی روح آدمی مقدمات پیشرفت او در همه زمینه‌های مادی، اجتماعی، فرهنگی را فراهم می‌کند، اظهار کرد: آرامشی که در طول زندگی از قرآن هدیه گرفته‌ام، قدرت انتخاب و تشخیص که از برکات قرآن در زندگی بنده بوده است شرایطی را فراهم کرده است تا ضمن کسب موفقیت‌های زیاد، زندگی مطلوب و توام با آبرو و آرامش خاطری را تجربه کنم.

محمد شیرازی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی و یکی دیگر از شرکت کنندگان در مرحله شهرستانی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: با توجه به نقش بسیار اساسی حفظ در کیفیت تلاوت و نیز تاثیرات معنوی بسیار اساسی آن، از همان سال‌های شروع کار حفظ را آغاز نموده ام و موفق به حفظ پنج جزء اول قرآن شده ام.

وی افزود: قرآن نسخه شفا بخش روح و روان و ضامن سعادت دنیوی و اخروی بشریت است. از این رو تاثیرات آن قابل اغماض نیست. هرکس با قرآن باشد در مسیر هدایت و هرکس بدون آن راه پیماید مانند آن است که در تاریکی قدم در صحرای ضلالت می‌گذارد./102/935/ب1

ارسال نظرات