۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۴۹۷۹۸۵
رسا گزارش می دهد؛

آمارهای کیلویی و غیرواقعی طرح تربیت حافظان قرآن/ توجه به جنبه عمومی فعالیت های قرآنی به جای قهرمان‌پروری

در جلسه ستاد هماهنگی برگزاری چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم که با حضور رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و برخی از مسؤولان قرآنی استان برگزار شد از آمارهای کیلویی و غیرواقعی طرح تربیت حافظان قرآن انتقاد و بر ضرورت توجه به جنبه عمومی فعالیت های قرآنی به جای قهرمان‌پروری تأکید شد.
جلسه هماهنگی برگزاری مسابقات سراسری قرآن در ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، جلسه ستاد هماهنگی برگزاری چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم ظهر امروز با حضور رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیرکل و معاونین اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی و جمعی از مدیران مؤسسات و فعالان قرآنی استان در ارومیه برگزار شد.

در این جلسه، موضوع هماهنگی برای برگزاری چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم به میزبانی آذربایجان غربی به حاشیه رفت و موضوعاتی همچون طرح تربیت حافظان قرآن کریم، موقوفات قرآنی، نحوه جذب داوران، بی توجهی به چهره های قرآنی در استانها و عدم حمایت از مؤسسات قرآنی مورد بحث قرار گرفت.

عدم بهره گیری از ظرفیت قاریان استانی به عنوان داور مسابقات ضعف بزرگی است

وحید وکیلی، مسؤول کارگروه قرآن آذربایجان غربی در این جلسه با اشاره به حمایت های نماینده ولی فقیه در استان از فعالیت های قرآنی خاطرنشان کرد: حجت الاسلام والمسلمین قریشی تا به امروز اصلی ترین حامی فعالیت های تبلیغ - ترویجی و توسعه فعالیت های قرآنی بودند.

وی افزود: همانطور که امام جمعه ارومیه بارها در محافل قرآنی تأکید کرده اند، باید مسابقات قرآن جنبه عمومی و همگانی به خود گرفته و فضای جامعه را قرآنی کند.

قاری بین المللی بر لزوم هم اندیشی فعالان قرآنی برای احصاء ظرفیت های قرآنی استان در اجرای هرچه بهتر مسابقات سراسری قرآن در ارومیه تأکید کرد و گفت: باید ظرفیت ها و توانمندی های قرانی استان شناسایی شده و به عنوان برنامه پیشنهادی استان به ستاد برگزاری مسابقات سراسری اعلام شود.

وی تصریح کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پس از اتمام مسابقات؛ استان بتواند به نتایج مطلوبی همچون جذب امکانات، افزایش جلسات و محافل قرآنی، شناسایی استعدادهای جدید و تقویت مؤسسات قرآنی دست یابد.

وکیلی در ادامه به موضوع داوری مسابقات قرآن اشاره و اذعان کرد: با وجود  چهره های قرآنی شناخته شده و توانمند در آذربایجان غربی، از این افراد به عنوان داور در مسابقات قرآن بهره گیری نمی شود که ضعف برای استان است.

وی خواستار تدبیری برای فعالیت چهره های شاخص قرآنی استان به عنوان داوران رشته های مختلف قرآنی در مسابقات استانی و کشوری شد.

بی توجهی متولیان امور قرآنی به مؤسسه های قرآنی

سعید کریم زاد حق، رییس هیأت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان غربی در این جلسه از عدم حمایت نهادهای  متولی امور قرآنی از مؤسسه های قرآنی انتقاد کرد و افزود: چهره های قرآنی استان میوه و ثمر تلاش های مؤسسه های قرآنی است که امروز در سطح ملی و بین المللی افتخار آفرینی می کنند.

وی گفت: تداوم تربیت حافظان و قاریان شاخص در استان نیازمند توجه و تقویت مؤسسه های قرآنی است درحالیکه متأسفانه امروز  هیچ یک از ادارات متولی امور قرآنی به این نهادهای مردمی توجه نداشته و حمایت نمی کنند.

کریم زاد در ادامه تکریم چهره های قرآنی استان را موجب ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت های قرآنی دانست و اذعان کرد: باید قهرمانان قرآنی را احترام کنیم و مناسب با شأن و جایگاهشان برای اثرگذاری بیشتر آنها در  تقویت امورات قرآنی استان تلاش کنیم.

وی گفت: متأسفانه امروز سهم چهره های بین المللی قرآن استان از مشاوران قرآنی مدیران دستگاههای اجرایی پایین است که این بی توجهی و دهن کجی به نخبگان قرآنی است.

طرح تربیت حافظان قرآن کریم، آمارگرایی است

مولایی، مسؤول مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به طرح تربیت حافظان قرآن کریم خطاب به رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: آیا بازخورد طرح تربیت حافظان قرآن کریم ارزیابی شده است؟ این طرح تا چه اندازه کیفی بوده و یا صرفا آمار گرایی خواهد بود؟

وی گفت: در مرکز تخصصی قرآن کریم افرادی به عنوان حافظ و مربی قرآن تربیت شده اند اما برنامه ای به لحاظ حمایتی از این افراد وجود ندارد.

مولایی اظهار کرد: جذابیت محافل قرآن برای کودکان  ضعیف است؛ در شهر ارومیه که وجهه دینی و مذهبی مناسبی ندارد باید با ایجاد برنامه های جنبی مناسب برای گروه سنی کودک و نوجوان شاهد اثرگذاری بهتر برنامه های قرآنی باشیم.

طرح تربیت حافظان قرآن کریم در حد شعار/ آمارها کیلویی و غیرواقعی است

سلطانی از فعالان قرآنی شهرستان خوی نیز در این جلسه به موضوع حمایت از نخبگان قرآنی پرداخت و افزود: با گذشت 30 -40 سال از برگزاری مسابقات بین المللی و ملی قرآن کریم ، تعداد چهره های قرآنی عضو بنیاد ملی نخبگان بسیار پایین است.

وی با انتقاد از روند برگزاری طرح تربیت حافظان قرآن کریم، اذعان داشت: طرح تربیت حافظان قرآن کریم به صورت فرمالیته برگزار می شود و در حد شعار باقی مانده است؛ آمار واقعی در این زمینه وجود ندارد و آمارهای ارائه شده کیلویی  و دردی برای جامعه قرآنی است.

وی با تأکید بر تقویت جنبه عمومی و همگانی فعالیت های قرآنی، اظهار داشت: فعالیت های قرآنی بیشتر جنبه قهرمان پروری دارد و حالت انحصاری به خود گرفته است.

وی در ادامه بر لزوم توجه به رتبه های سوم تا ششم هر دوره از رقابت های قرآنی گفت: این افراد می توانند با حضور در کلاس های آموزشی به عنوان چهره های موفق قرآنی تربیت شوند که متأسفانه به این موضوع تا کنون توجه زیادی نشده است.

فعال قرآنی شهرستان خوی با انتقاد از سخت گیری های ستاد برگزاری مسابقات در رشته های معارف، گفت: سخت گیری در این حد باعث بی رغبتی برای شرکت افراد بیشتر در این رشته می شود درحالیکه رشته های معارفی تأثیر بسزایی در فهم قرآن کریم دارند.

تجلیل از چهره های قرآنی در حاشیه مسابقات سراسری قرآن کریم

خیری رییس دارالقرآن کریم تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز بر لزوم تکریم و تجلیل از چهره های برتر قرآنی استان تأکید کرد و گفت: تجلیل قاریان استان که از نفرات برتر مسابقات بین المللی و ملی قرآن کریم هستند می تواند در شناساندن این چهره ها به جامعه و تکریم آنها مؤثر واقع شود.

برگزاری کارگاه های آموزش قرآن کریم در محافل عمومی

مهدی کاتب، مدیرعامل مؤسسه دارلحافظین قرآن کریم نیز در این جلسه بر جنبه آموزشی مسابقات کشوری قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: همزمان با برگزاری چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم در ارومیه، می توان با بهره گیری از ظرفیت های مؤسسه های قرآنی استان کارگاههای آموزش قرآن در مکان های عموم همچون پارکها و بوستانها برای عموم مردم تدارک دید که موجب ایجاد فضای قرآنی در جامعه می شود.

آمار طرح تربیت حافظان قرآن کریم به معنای تربیت این تعداد حافظ و قاری نیست

حجت الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در این جلسه  در پاسخ به انتقادها در خصوص عدم حمایت اوقاف از موسسه های قرآنی، به نبود موقوفات قرآنی در استان اشاره کرد و گفت: نیات قرآنی موقوفات استان به ارزش 2 میلیون ریال است که کمک زیادی به اجرای برنامه های قرآنی استان نمی کند.

وی گفت: بودجه عمرانی مساجد در سالهای گذشته روند نزولی داشته است تا جایی که از بیش از 70 میلیارد ریال در سال 89 به 42 میلیارد ریال در سال 95 کاهش یافته است و البته از این مبلغ مصوب هم کمتر از 8 میلیارد ریال تخصیص یافته است و همین موضوع در رابطه با بودجه قرآنی نیز صادق است.

حجت الاسلام جوانبخت با اشاره به رویکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در جهت تکریم چهره های قرآنی خاطرنشان کرد: حضور معاونان اداره کل به عنوان تشریفات مسابقات استانی قرآن کریم برای خوش امدگویی به چهره های قرآنی گواه این مدعاست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به انتقاد ها در خصوص آمارهای طرح تربیت حافظان قرآن کریم اظهار داشت: متأسفانه همه کسانی که در آمار طرح تربیت حافظان قرآن کریم اعلام می شود، در طول طرح یا حضور ندارند و یا در آزمون نهایی شرکت نمی کنند.

وی با بیان اینکه آمار طرح تربیت حافظان قرآن کریم به معنای تربیت این تعداد حافظ و قاری نیست، تصریح کرد: بر این اساس خود بنده نیز، همیشه امار را به عنوان افراد ثبت نام کننده نه افراد تربیت یافته در طرح تربیت حافظان قرآن کریم اعلام می کنم.

حجت الاسلام جوانبخت گفت: سال گذشته 16 هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم در استان نام نویسی کرده بودند که از این تعداد هفت هزار نفر در آزمون کتبی شرکت کردند.

وی با اشاره به نقش مؤسسه های قرآنی در تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم گفت: برگزاری منسجم و هماهنگ مسابقات قرآن کریم از دستاوردهای اوقاف و امور خیریه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در پایان گفت: با وجود ثبت 400 موقوفه جدید در سال های گذشته، بیشتر این موقوفات زمین برای احداث مسجد و حسینیه است که باید تلاش شود ثبت موقوفات جدید به سمت وقف های قرآنی سوق یابد.

عملکرد جزیره ای دستگاه های اجرایی از اثربخشی مسابقات قرآن کریم می کاهد/ ایجاد سایت های قرآنی راهکاری برای تقویت مؤسسه های قرآنی

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بیش از 130 مسابقه قرآنی از سوی ارگانهای مختلف در سال برگزار می شود که با وجود اینکه چند برابر مسابقات فوتبال است اما چون به صورت هماهنگ و منسجم برگزار نمی شود اثربخشی و خروجی مطلوبی ندارد.

حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نیز در جلسه ستاد  هماهنگی برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه مسابقات سراسری قران کریم باید فضای حوزه و دانشگاه را قرانی کند، گفت: اگر این دو نهاد که مرکز فکر و مدیریت فرهنگی جامعه هستند، اندیشه قرانی نداشته باشند، نمی توان توقع داشت که فضای جامعه قرآنی باشد.

وی به ساز وکارهای داوری مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: قاریان می توانند در دوره های کارورزی شرکت کرده و در صورت موفقیت به عنوان داور فعالیت خود را آغاز کنند، البته افراد پس از سه سال داوری مسابقات قرآن در رده های شهرستانی، استانی و ملی می توانند به ترتیب داوری در رده های بالاتر را بر عهده بگیرند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص حمایت از مؤسسه های قرآنی گفت: با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می توان مشکل مکان مؤسسه های قرآنی را حل کرد که استفاده از ظرفیت های بالفعل در بقاع متبرکه و مساجد می تواند به عنوان راه حل کوتاه مدت مؤثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: ایجاد سایت های قرآنی در نقاط مختلف شهر با همکاری ارگانهای مختلف همچون ادارات کل اوقاف، ارشاد و تبلیغات اسلامی می تواند راهکار مناسبی برای استقرار مؤسسه های باشد که در این صورت می توان از ظرفیت های غنی و ممتاز مؤسسات نیز در راستای بسط و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه بهره گرفت.

وی با انتقاد از عملکرد جزیره ای دستگاه های اجرایی در برگزاری مسابقات قرآن کریم، گفت: سالانه 130 مسابقه قرآنی از سوی ارگانهای مختلف در سال برگزار می شود که با وجود اینکه چند برابر مسابقات فوتبال است اما چون به صورت هماهنگ و منسجم برگزار نمی شود اثربخشی و خروجی مطلوبی ندارد.

وی با اشاره به رویکرد ستاد عالی برگزاری مسابقات قرآن برای تجمیع مسابقات در بعد بین المللی، گفت: نقش ستاد عالی مسابقات باید در استانها و شهرستانها نیز اجرا شود تا ضمن صرفه جویی در هزینه ها، اثربخشی فعالیت های قرآنی را ارتقاء بخشیم.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه جامعه قرآنی کشور هنوز قبول نکرده است که توانمند و پرنفوذ است چراکه هر کس منافع شخصی را بر ایجاد یک جریان قرآنی ترجیح می دهد.

وی  بر لزوم تقویت موقوفات قرآنی تذکید و تصریح کرد: باید در راستای ثبت موقوفات منفعتی در زمینه قرآنی و تقویت موسسات قرآنی تلاش شود.

حجت الاسلام حسینی گفت: براساس قانون سازمان اوقاف و امور خیریه به جزء برگزاری مسابقات قرآن کریم هیچ مسؤولیتی در رابطه با ساماندهی و اسکان مؤسسه های قرآنی ندارد و تا کنون بودجه ای در این خصوص نیز ابلاغ نشده است.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: بی شک جامعه قرآنی استان با وجود قاریان و اساتید برجسته باید خود را باورداشته باشند تا بتواند نقش بسزایی در حوزه های مختلف جامعه داشته باشند.

وی همچنین از راه اندازی سامانه ثبت نام فعالان قرآنی، از طریق ثبت کد ملی در سامانه جامع خبرداد./۵۰۲/۹۳۶/ب۱

ارسال نظرات