نقش رسانه ها در فرهنگ سازی امر به معروف در جامعه غیرقابل انکار است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، عبدالمحمد سعیدی، مسؤول ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر استان چهارمحال و بختیاری، عصر امروز در نشست هماندیشی اصحاب رسانه با موضوع امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه تعامل بیشتر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر چهارمحال و بختیاری با اصحاب رسانه است تا اصحاب رسانه اهتمام ویژهای در منعکس کردن موضوعات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر را مدنظر داشته باشند.
وی نقش رسانهها در فرهنگسازی و جریانسازی را خطیر دانست و تصریح کرد: ایجاد حساسیت در رسانهها در بحث امر به معروف و نهی ازمنکر و ایجاد احساس مسؤولیت همگانی در تذکر لسانی بسیار تأثیرگذار است و تمام تلاش و فعالیتمان عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در بحث امر به معروف و نهی ازمنکر است.
مسؤول ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهداف کلان و راهبردی این ستاد، خاطرنشان کرد: ما در این اهداف به دنبال گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی ازمنکر، ارتقای نظام اجتماعی و حمایت از شأن و منزلت عامران به معروف و نهی از منکر هستیم.
این مقام مسؤول از ابلاغ 150 برنامه در جهت اجرای قانون امر به معروف و نهی ازمنکر در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و ادامه داد: اهمیت امر به معروف و نهی ازمنکر در بسیاری از آیات و روایات مشهود است و به فرموده امام علی(ع) فلسفه و هدف دین برپا کردن حدود الهی و امر به معروف و نهی ازمنکر است.
وی با تأکید بر اینکه اگر امر به معروف و نهی ازمنکر در جامعه پیاده شود تمام ناهنجاریها از بین می رود، تصریح کرد: وظیفه جامعه اسلامی برقراری عدالت، ظلمستیزی و امنیت است و مشکلاتی که در جامعه، سیستم اداری و اجتماعی ما وجود دارد با اجرای کامل امر به معروف و نهی ازمنکر حل می شود.
مسؤول ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر مختص فرد خاصی نیست، اضافه کرد: این یک وظیفه همگانی است و این امر مهم باید در در بین آحاد جامعه، نخبگان، فرهیختگان و دولتمردان انجام گیرد.
سعیدی با تأکید بر وظیفه خطیر نخبگان و فرهیختگان ادامه داد: اگر تذکر به صورت نوشتاری صورت گیرد تأثیرگذاری بسیار بالایی در سطح جامعه دارد و این نشان دهنده نقش اصحاب رسانه است که وظایف فردی و اجتماعی را در تمام ابعاد زندگی برای مردم تشریح کنند.
وی از اهمیت معروفات و منکرات در بحث اقتصادی سخن گفت و افزود: فاصله طبقاتی، حقوقهای نجومی، قاچاق، اختلاسها جز منکرات اقتصادی است که رسانهها به وسیله آگاهسازی مردم و فشار به دولتها می توانند جلوی این موارد را بگیرند و همچنین توجه به اجرای اقتصادمقاومتی که یکی از معروفات اقتصادی است از دیگر وظایف اصحاب رسانه است.
مسؤول ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر استان چهارمحال و بختیاری از دیگر وظایف رسانهها را توجه به معروفات و منکرات سیاسی دانست و اضافه کرد: یکی از معروفاتی که در این امر باید به آن توجه کرد ایجاد جامعه و حکومت اسلامی است و از منکرات سیاسی می توان به تبلیغات انتخابات که در آن از دختران و پسران جوان برای جمعآوری رأی استفاده ابزاری می کنند که اینگونه مسائل باید از سوی رسانهها مورد توجه قرار بگیرد.
این مقام مسؤول نقش رسانهها را در فرهنگسازی و گفتمانسازی تذکر لسانی در جامعه تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: اگر تمام افراد جامعه احساس مسؤولیت و نظارت داشته باشند بسیاری از مشکلات فساد اداری و دیگر مشکلات جامعه حل می شود.
وی از مشکلات موجود بر سر راه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را آگاه نبودن به وجوب امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: اگر مردم به اهمیت این موضوع واقف شوند و به این باور برسند که امر به معروف و نهی از منکر یک واجب شرعی است بسیاری از مشکلات اجتماعی موجود در کشور قابل حل است.
سعیدی در پایان افزود: اگر همه ارگانها و ادارات به طور منسجم وارد عمل شوند و حمایتهای لازم از عامران امر به معروف و نهی صورت گیرد شاهد نتایج بسیار خوبی در این امر هستیم./۲۰۲/۹۴۵۷/ب۱