۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۴۹۸۲۵۵
آیت الله مهدوی:

حضور در انتخابات سبب اقتدار نظام و تعیین سرنوشت می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور در انتخابات سبب اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و تأثیر نقش فرد در سرنوشتش می شود،
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: استغفار حمام روح است.

با دادن رأی به کاندیداتور مشخص سرنوشت خودمان را تعیین کنیم

وی در پاسخ به این سؤال که حکم اخلاقی این که برخی افراد رأی سفید در صندوق های انتخاباتی می اندازند، چیست؟ افزود: حضور در انتخابات سبب ایجاد دو پشتوانه می شود؛ پشتوانه اول که سبب اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است و با انداختن رأی سفید در صندوق های اخذ رأی نیز تأمین می شود و دومین پشتوانه که سبب تأثیر نقش فرد در سرنوشتش می شود، با انتخاب کاندیداتور مورد نظر تأمین خواهد شد، به همین سبب به افرادی که در شناخت فرد اصلح تردید دارند توصیه می کنم که برای تحقیق کردن به افراد ذیصلاح و صاحب نظر مراجعه کنند و از طریق آن ها کاندیداتور مورد نظرشان را انتخاب کنند.

گاهی وسواس های فکری نتیجه جادو است

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که فردی پرسید، آیا جادو می تواند در ایجاد وسواس فکری در افراد مؤثر باشد؟ اذعان کرد: امکان دارد وسواس فکری نتیجه جادو باشد ولی به طور قطع نمی توان وسواس های فکری را به جادو ربط داد؛ برای ابطال سحر اهل بیت(ع) راهکارهایی ارائه کرده اند که باید متناسب با جادوی خاص مورد استفاده قرار بگیرد؛ برای درمان وسواس های فکری که معلول جادو نیست نیز به مشاوره های طولانی و حضوری نیاز است.

باید اعتقاداتمان را با واقعیات منطبق کنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این شبهه که برخی مطرح می کنند و می گویند از میان ادیان فقط شیعه نیست که به بهشت می رود بلکه ممکن است پیروان بقیه ادیان نیز به بهشت بروند، تبیین کرد: کسانی که مسأله تکثر در مباحث دینی را مطرح می کنند، از واقعیت بی خبر هستند؛ خداوند برای حق پشتوانه دلیل قرار داده است ولی باطل هرگز پشتوانه دلیلی ندارد به همین سبب افرادی که با گرایش به باطل می گویند از بقیه ادیان نیز افرادی وارد بهشت می شوند، باید ذهنشان را با حقیقت منطبق کنند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: برخی معتقد به خداوند سه گانه هستند و برای اعتقاد خود دلیلی ندارند ولی ما معتقد به خداوند یکتا هستیم و برای اعتقاد خود دلیل داریم؛ افرادی که اعتقادشان منطبق با واقعیت و حقیقت است و بر اساس اعتقادشان عمل می کنند به بهشت خواهند رفت و افرادی که با وجود دانایی نسبت به حق، از پذیرش آن اعراض می کنند، جهنمی خواهند شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، با توجه به این که گاهاً لازمه امر به معروف کردن و نهی از منکر کردن دیگران، همنشنین شدن با آن ها است و انسان از همنشنین شدن با افراد متأثر می شود، چه راهکاری پیشنهاد می کنید که از روح افرادی که به ظواهر شرع تقیدی ندارند، متأثر نشویم؟ بیان کرد: انسان از همنشنین شدن با دیگران متأثر می شود و از طرفی امر به معروف و نهی از منکر کردن دیگران یک واجب شرعی است و از طرف دیگر گاهی لازمه امر به معروف و نهی از منکر کردن دیگران همشنین شدن با آن ها است، به همین سبب بهترین راهکار برای اثر ناپذیری منفی از اشخاص، جاری کردن ذکر شریف استغفار بر زبان است.

وی ادامه داد: استغفار حمام روح است و روح انسان را پالایش می کند به همین سبب توصیه می کنم بعد از اتمام همنشینی با افرادی که تقید به ظواهر شرع ندارند، چندین مرتبه استغفار کنید؛ چشم انسان در اثر پذیرفتن و اثر بخشیدن به دیگران بسیار حائز اهمیت است، لذا توصیه می کنم به طوری که شخص ناراحت نشود کمتر به چشمانش نگاه کنید.

مراتب حضور قلب در نماز

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که مراتب حضور قلب در نماز چیست و آیا برای این که حضور قلب در نماز داشته باشیم بهتر است به ترجمه الفاظ توجه کنیم یا این که بهتر است مصادیق عبارات را در ذهن جاری کنیم؟ ابراز کرد: حضور قلب در نماز سه مرتبه دارد، اولین مرتبه آن جاری کردن ترجمه عبارات در ذهن همزمان با قرائت الفاظ است؛ دومین مرتبه توجه کردن به اسرار عبارات نماز است، و مرتبه سوم توجه به اسرار عبارات قبل از جاری کردن الفاظ بر زبان است؛ رسیدن به مرتبه سوم از حضور قلب داشتن در نماز بسیار مشکل است و لازمه آن مطالعه کتبی است که اسرار عبارات نماز مثل عبارت بی نظیر«بسم الله الرحمن الرحیم» در آن ها بیان شده است.

برای درک بهتر ماه مبارک رمضان باید از گناهان گذشته توبه کنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، با توجه به این که چندین روز با حضور در ماه مهمانی خداوند فاصله داریم، چه راهکاری پیشنهاد می کنید که به بهترین نحو این ماه را درک کنیم؟ اذعان کرد: برای نزدیک شدن ذهن مثالی را بیان می کنم که توجه به آن خالی از لطف نیست؛ فرض کنید شخصی قصد رفتن به مهمانی را دارد، برای این که به مهمانی برود معمولاً دو عمل را انجام می دهد، اول این که با رفتن به حمام بدنش را از میکروب ها تمیز می کند و دوم این لباس تمیز و نو می پوشد، اگر یکی از این دو نباشد آن شخص برای حضور در مهمانی آمادگی کامل نخواهد داشت.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان افزود: انسان برای درک بهتر ماه مبارک رمضان در اولین قدم باید از گناهان گذشته اش توبه کند و در دومین گام باید خودش را به اخلاق های خوب عادت دهد؛ برای این که به اخلاق های خوب عادت کنیم باید به یکی از کتب اخلاقی مراجعه کنیم و فضائل و رذائل اخلاقی را بشناسیم، سپس وضعیت خودمان را بسنجیم و برای این که پیشرفت کنیم وضعیتمان را با یک استاد اخلاق در میان بگذاریم و از او راهنمایی بخواهیم./867/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات