۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۹۸۸۸۵
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

مشارکت سیاسی در نظام دینی

حجت الاسلام نعیمیان تکیه بر حمایت الهی در قالب حمایت مردم و برخورداری از روحیه انقلابی را از شاخصه های نامزد اصلح بر شمرد.
ذبیح الله نعیمیان

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت عمومی مردم شکل گرفته است، گفت: مشارکت سیاسی مردم در تلقی دینی همانند سایر مشارکت ها وظیفه و تکلیف است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: مشارکت سیاسی حق شخصی محسوب نمی شود که بر اساس آن بتوان حضور در انتخابات را اختیاری دانست زیرا پشتیبانی و تقویت ار نظام، وظیفه تمام مردم و تکلیف عینی است که اراده شارع پشت آن قرار دارد بنابراین حمایت از دین و نظام حقی است که امکان رها کردن آن وجود ندارد.

وی افزود: اگر مشارکت سیاسی و حضور در انتخابات را حق بدانیم، حق دارای شکل های مختلفی اعم از فردی، اجتماعی و دینی است؛ طبیعتا حق دینی و جمعی بر حق فردی غلبه دارد و برای استیفای آن باید باید از حق فردی خود گذشت کرد.

حجت الاسلام نعیمیان با اشاره به شیوه مشارکت سیاسی مردم اظهار کرد: مشارکت سیاسی نیز به فردی و جمعی تقسیم می شود که اگر حضور در انتخابات را مشارکت فردی بدانیم ممکن است فهم و تشخیص صحیحی وجود نداشته باشد اما در مشارکت جمعی چنین مشکلی وجود نخواهد داشت بلکه در مشارکت اجتماعی هم افزایی بصیرتی و اندیشه ای وجود دارد که منجر به ارتقای قدرت تشخیص خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای شناخت مدیران جامعه و صلاحیت های آنها به قدرت تشخیص و تحلیل نیاز است و از سوی دیگر وظیفه شناخت افراد را نمی توان بر دوش یک فرد قرار داد بلکه نیازمند تجمیع است؛ داوری نیزبه تصمیم اجتماعی نیاز دارد زیرا در صورتی که هر فردی، فرد دیگری را به سمت کارهای سیاسی سوق دهد این تصمیم های فردی یکدیگر را خنثی می سازند در نتیجه موجب نا آرامی خواهد شد بنابراین انتخابات جمعی یک امر عقلایی و عرفی است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه در پایان به شاخصه های کاندیدای اصلح اشاره کرد و گفت: روحیه انقلابی، اقدام و عمل انقلابی، توانمندی برای ارتباط گیری با گروه های مختلف از شاخصه های کاندیدای اصلح به شمار می روند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه امروزی وجود روحیه انقلابی برای نامزد ریاست جمهوری ضروری است تا بتواند در برابر استکبار و آمریکا قدرت نمایی جدیدی انجام داده و انسجام ملی را به رخ آنها کشیده و از انفعال چند ساله اخیر که چهره نامناسبی از جمهوری اسلامی درسطح جهانی ایجاد کرده است را خارج کند؛ به طور کلی اصلح فردی است که تنها بر حمایت الهی در قالب حمایت مردم تکیه کند و در مسیر انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت کند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات